Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Żeń-szeń - dlaczego warto?

Żeń-szeń - dlaczego warto?

Łukasz Domeracki

Są takie suplementy, które warto stosować dla poprawy swojego samopoczucia, a także zdrowia, czy wyglądu skóry i paznokci. Jednym z tych suplementów jest żeń-szeń, który ma wiele cennych właściwości wykorzystywanych już od kilku tysięcy lat.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

W medycynie Dalekiego Wschodu żeń-szeń jest traktowany, jako lek na wiele schorzeń, dlatego też jego działanie jest tam bardzo szanowane i wykorzystywane w wielu aspektach. Żeń-szeń tak naprawdę jest gatunkiem byliny z rodziny araliowatych i pochodzi z Azji. Oprócz żeń-szenia koreańskiego, który wykazuje najsilniejsze działanie znane są również żeń-szeń syberyjski i indyjski oraz amerykański.

Właściwości żeń-szenia

Żeń-szeń zawiera bardzo cenne związki. Do tych najcenniejszych zaliczamy między innymi ginsenozydy, ale także witaminę A, C, witaminy z grupy B, wapń, miedź, fosfor, cynk, potas, żelazo, magnez i cukry.

  • obecność ginsenozyd zwiększa poziom hemoglobiny do przyłączania się tlenu, a to w konsekwencji prowadzi do lepszego zaopatrzenia się naszych narządów w całym organizmie na tlen,
  • ginsenozydy to związki, które wykazują pozytywny wpływ na nasz układ immunologiczny,
  • ginsenozydy zwiększają również odporność na infekcje, podnosząc naturalną odporność,
  • gdy systematycznie zażywamy preparaty bogate w żeń-szeń możemy zauważyć obniżenie się poziomu cukru we krwi,
  • żeń-szeń obniża poziom cholesterolu frakcji LDL, a frakcja HDL zostaje podwyższona,
  • przeciwdziała chorobom miażdżycowym,
  • dzięki żeń-szeniowi jesteśmy w stanie ochronić organizm przed działaniem wolnych rodników,
  • ginsenozydy wpływają na powstanie estrogenu w kościach, to zaś chroni nas przed osteoporozą. Ponadto wykazują pozytywne działanie na tkankę kostną,
  • dzięki spożywaniu żeń-szenia możemy zredukować stres, czy zmęczenie,
  • poprawia libido zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn,
  • korzeń żeń-szenia redukuje problemy z erekcją,
  • zwiększa stężenie acetylocholiny w tkance mózgowej, która jest przekaźnikiem informacji między neuronami, a to sprawia, że mamy lepszą pamięć i jesteśmy bardziej skupieni,
  • obniża ciśnienie krwi,
  • żeń-szeń działa również ochronnie na wątrobę,
  • zapobiega łysieniu i poprawia wygląd naszej skóry.

Zastosowanie żeń-szenia

  • żeń-szeń na pewno znajdzie swoje zastosowanie w przypadku osób, które narażone są na stres, sporą ilość pracy czy wysiłku fizycznego, a także osób, które pracują umysłowo,
  • zaleca się go stosować kobietom w okresie menopauzy,
  • warto go wprowadzić do codziennej suplementacji, gdy zmagamy się z problemami z układem kostnym,
  • w żeń-szeń powinni zaopatrzyć się sportowcy, gdyż badania wykazują, że dzięki ułatwieniu zużycia tlenu w komórkach obniża się również poziom kwasu mlekowego we krwi,
  • poleca się go również osobom, które mają problemy z cholesterolem,
  • jest zalecany dla osób, które mają obniżoną odporność, a także w okresie rekonwalescencji po zabiegach czy operacjach,
  • może być stosowany, jako profilaktyka antynowotworowa,
  • warto włączyć go do suplementacji, gdy mamy problemy z wątrobą,
  • wdrożyć można go, aby zredukować ilość wypadających włosów i poprawić jakość cery,
  • będzie istotnym suplementem podczas leczenia problemów z gospodarką insulinowo-glukozową (dobrze skonsultować dawkę z lekarzem),
  • warto zażywać go podczas problemów z erekcją oraz libido.

Jak dawkować żeń-szeń?

Są badania, które potwierdziły jego pozytywne działanie. Dlatego też zaleca się stosowanie około 1-2 g suszonego korzenia dziennie, natomiast ekstraktu zaleca się około 200-600 mg. 

Z czym można łączyć żeń-szeń?

Najlepsze efekty suplementacji żeń-szeniem wykazuje połączenie go z wyciągiem z przęśli skrzypowatej, dziurawca lub wyciągiem z miłorząbu japońskiego. Oczywiście łączyć można go z innymi witaminami oraz minerałami. Warto nadmienić, iż nie ma żadnych przeciwwskazań do połączenia go z innymi suplementami diety i odżywkami.

Podsumowanie

Żeń-szeń, jako stały element suplementacji w wielu przypadkach będzie bardzo wartościowym suplementem. Dlatego też, jeśli mamy problemy z koncentracją czy układem kostnym warto wdrożyć ten suplement do swojej diety i spróbować „naprawić” swój organizm poprzez stosowanie naturalnego wyciągu w formie kapsułek.



W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki