Powrót do formy po porodzie – jak to zrobić?

Każda mama martwi się jak będzie wyglądało życie po porodzie. Nie tylko z powodu nowego członka rodziny. Powrót do formy jest jednym z największych zmartwień przyszłych i aktualnych mam.

Ciąża to okres, w którym bardzo zmienia się ciało, wzrasta liczba kilogramów i magazynowane są spore zapasy tkanki tłuszczowej na okres połogu i laktacji. To czas, kiedy organizm musi przede wszystkim zadbać o małego człowieka, zostawiając w tyle potrzeby mamy. Powrót do formy po porodzie jest w dużej mierze uzależniony od stylu życia podczas ciąży. Jeśli kobieta odżywiała się zdrowo, korzystała z aktywności fizycznych i nie przytyła więcej niż zalecane normy, dużo łatwiej wróci do swojej sylwetki sprzed ciąży.

Jak zmieniło się nasze ciało?

Dodatkowe kilogramy, wypadające włosy, rozstępy, zmniejszona jędrność skóry, inaczej wyglądające piersi i duża ilość tkanki tłuszczowej na brzuchu. Są to problemy, z którymi boryka się większość mam po porodzie. Z pewnością można by tutaj dodać jeszcze duży spadek energii, problemy ze snem i częste wahania hormonalne wpływające na samopoczucie i nastrój. Bardzo ciężko w takich warunkach wrócić do regularnych treningów. Przede wszystkim potrzebujemy czasu na uporządkowanie nowej rzeczywistości, pogodzenie się z nową rolą i nabranie sił na rozpoczęcie ćwiczeń. Nie oczekujmy, że po tygodniu brzuch wróci do stanu sprzed ciąży, a dodatkowe kilogramy znikną. Warto odpuścić kontrolę wagi jeszcze przez kilka tygodni.  Połóg i laktacja są w dalszym ciągu bardzo wymagającym czasem, w którym będzie nam towarzyszyć szereg zmian w ciele i psychice.

Kiedy możemy zacząć?

Po porodzie naturalnym możemy wrócić do treningów po okresie 6 tygodni, jeśli nasz lekarz wyrazi na to zgodę. Zazwyczaj okres połogu jest tym najbardziej wymagającym czasem, goją się rany i kończy się krwawienie. Po 6 tygodniach kobiety często czują się dużo lepiej i powoli odzyskują chęci do aktywności fizycznej. Jeśli mamy za sobą cesarskie cięcie będziemy potrzebowały więcej czasu na rozpoczęcie treningów. W tym przypadku bardzo ważna jest opieka instruktora czy trenera, gdyż wiele ćwiczeń nie można wykonywać jeszcze w długim czasie po cesarce i musimy mieć tego świadomość.

Od czego zacząć?

Po porodzie kobiety często czują się nieatrakcyjne. Wynika to z dodatkowych kilogramów, które zostały po ciąży, nowej roli mamy, w której często brakuje czasu by zadbać o siebie. Bardzo ważne jest wsparcie rodziny, dzięki któremu kobieta będzie miała lepsze samopoczucie i większą chęć do działania. Wyspana mama, której mąż czy partner pomógł w nocy będzie miała większą motywację, aby udać się na zajęcia fitness czy siłownię. Warto zacząć więc od nowej organizacji czasu i ustalić z rodziną dni, w których planujesz ćwiczyć.  Na pewno mąż czy babcia zajmą się domem podczas twojej nieobecności. Nie bądź niecierpliwa i nie oczekuj od razu wielkich efektów. Organizm potrzebuje nawet 9 miesiącu, aby dojść do siebie po ciąży. Daj sobie czas i czerp przyjemność z aktywności fizycznej. Bardzo ważna jest zbilansowana dieta, która ma znaczenie podczas laktacji. Dostarczanie wszystkich składników odżywczych jest kluczowe w odpowiednim rozwoju maluszka oraz regeneracji mamy. Nie stosuj się żadnych diet, głodówek i jedź wszystko w umiarze.