Probiotyki i prebiotyki

W ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie żywieniem i suplementami, które wpływają na florę jelitową. Istnieją liczne badania, które wykazują poprawę układu odpornościowego w diecie wzbogaconej o suplementację probiotykami i prebiotykami. Te funkcjonalne pokarmy mają bezpośredni i korzystny wpływ na "dobre" bakterie, które żyją w naszych jelitach i mają na celu je chronić.

Kiedy słyszymy słowo "bakterie", zazwyczaj łączymy je z tymi "złymi bakteriami", chorobami lub zanieczyszczeniem. Ale nie wszystkie bakterie są złe. W rzeczywistości tylko niewielka liczba szczepów bakterii jest zła podczas, gdy inne są w zasadzie nieszkodliwe, a niektóre, jak Lactobacillus i acidophilus, są tymi dobrymi.

Te "dobre" bakterie, które żyją w naszych jelitach są odpowiedzialne za nasze zdrowie i układ odpornościowy. Wbrew pozorom nie są odpowiedzialne tylko za sprawne funkcjonowanie naszego układu trawiennego, ale również za wszelkie procesy zachodzące w naszym ciele. Jak powiedział ojciec medycyny Hipokrates: "Wszystkie choroby zaczynają się w jelitach".

Według Jürgena Schrezenmeira i Michaela de Vrese z Instytutu Fizjologii i Biochemii Żywienia - Kiel, Niemcy, probiotyki to: "Produkt zawierający zdolne do życia, zdefiniowane mikroorganizmy w wystarczającej liczbie, potrafi zmienić mikroflorę jelitową, a przez to wywiera korzystny wpływ na zdrowie.''

Probiotyki można znaleźć m.in. w niewielkiej ilości w nabiale i co ważniejsze suplementach probiotycznych zawierających liczne szczepy bakterii. Badania wykazały, że kolonie w naszych jelitach mogą rosnąć wraz ze wzrostem spożycia probiotyków, co prowadzi do zwiększenia funkcjonalności układu trawiennego, zwiększenia funkcji układu odpornościowego, a także większej odporności organizmu na alergie pokarmowe i nietolerancje pokarmowe. Poprawa pracy naszych jelit prowadzi również do lepszych wyników sportowych dzięki lepszemu przyswajaniu składników odżywczych i mikroelementów.

Prebiotyki są z kolei pożywieniem naszej mikroflory jelitowej. Zwiększenie spożycia prebiotyków zwiększy również liczbę "dobrych" bakterii w jelitach. Prebiotyki to w zasadzie węglowodany o niskiej masie cząsteczkowej, które można znaleźć w żywności takiej, jak: cebula, pszenica, czosnek i korzeń cykorii. Można jednak zakupić kompleks probiotyków i prebiotyków, które są łatwe i bardzo praktyczne w użyciu i zaspokajają kompletnie nasze potrzeby.

Jak te funkcjonalne pokarmy mogą pomóc sportowcom?

Kulturysta i każdy inny sportowiec, który trenuje bardzo intensywnie ma zwiększone zapotrzebowanie na białko, kalorie oraz ceni przyswajanie makro i mikroelementów. Im większa jest kolonia bakterii w jelitach, tym skuteczniejszy jest nasz układ trawienny.

Innymi słowy, jesteśmy w stanie konsumować więcej białka i kalorii bez przeciążania układu trawiennego, bez wzdęć żołądka, rozstroju i gazów. Co więcej, wszystkie te składniki będą się dużo lepiej przyswajać. Synbiotyki poprawiają również funkcje układu odpornościowego, co zapobiega chorobom i przyczynia się do szybszego powrotu do homeostazy po intensywnym treningu.

Probiotyki i prebiotyki dla wszystkich

Zaburzenie naturalnej flory bakteryjnej może być spowodowane wymienionymi czynnikami:

  • przebytą chorobą, w której były zażywane antybiotyki;
  • złymi nawykami żywieniowymi: fast foody, żywność wysoko przetworzona, zbyt gwałtowne i rygorystyczne ograniczenie produktów mlecznych w diecie;
  • używkami takimi, jak: alkohol, papierosy;
  • nadmiernym stresem również tym spowodowanym treningiem;
  • stosowaniem leków takich, jak antykoncepcja (tabletek antykoncepcyjnych).

W supermarketach rzadko można spotkać produkt, który jest całkowicie naturalny. W jakimś stopniu zawsze ta żywność jest przetwarzana i poddawana terapii antybiotykowej, przez to liczba bakterii żyjących w naszych jelitach jest znacznie uszczuplona.

Badania wykazały, że spożycie probiotyków i prebiotyków znacznie zwiększyło liczbę "dobrych" bakterii jelitowych, co miało korzystny wpływ na układ odpornościowy i trawienie.

Dobrym sposobem na dostarczenie białka, prebiotyków i probiotyków są nabiały, w szczególności kefir i maślanka. W tych napojach kolonie bakterii są zawarte w środowisku prebiotycznym, dzięki czemu są dość mocno aktywne.

Innymi naturalnymi produktami wspomagającymi nasz układ trawienny są artykuły spożywcze takie, jak kapusta kiszona, ogórki kiszone, kwas chlebowy.

Niestety samym nabiałem i kiszonkami nie naprawimy odpowiednio naszej flory bakteryjnej. W celu jak najlepszego funkcjonowania naszej mikroflory konieczne są suplementy probiotyczne, ponieważ liczba zawartych w nich bakterii jest znacznie większa, niż w napojach, czy w/w produktach. W  pojedynczej kapsułce suplementu symbiotycznego zazwyczaj znajduje się więcej, niż jeden rodzaj użytecznych bakterii. W niektórych znajduje się ich nawet kilkanaście. Im więcej szczepów bakterii, tym bardziej jesteśmy chronieni ponieważ mikroflora jest bogatsza o "dobre bakterie" - mikrobiota.

Warto zaopatrzyć się w suplementy probiotyczne, które są bardzo pomocne w utrzymaniu prawidłowej flory jelitowej oraz w utrzymaniu zdrowego układu trawiennego. Probiotyki można rzec, to najpotrzebniejszy suplement w dzisiejszych czasach przy aktualnej diecie bogatej w wysoce przetworzone produkty. A niestety prawie wszyscy o nich zapominają.

Suplementy probiotyczne powinny być podstawą diety każdej osoby, która chce zadbać odpowiednio o swój układ trawienny. W czasach, gdzie nie jesteśmy w 100% pewni produktów, które kupujemy warto zainwestować i mieć pewność, że mimo wszystko jesteśmy chronieni przed chorobami układu trawiennego.

Ceny probiotyków zaczynają się już od 10 zł i można je kupić w każdej aptece oraz na stronach internetowych z suplementami diety, na których wybór jest naprawdę szeroki. Każdy znajdzie coś dla siebie i dla swojego zdrowia.