Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Probiotyki i prebiotyki

Probiotyki i prebiotyki

PoTreningu

W ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie żywieniem i suplementami, które wpływają na florę jelitową. Istnieją liczne badania, które wykazują poprawę układu odpornościowego w diecie wzbogaconej o suplementację probiotykami i prebiotykami. Te funkcjonalne pokarmy mają bezpośredni i korzystny wpływ na "dobre" bakterie, które żyją w naszych jelitach i mają na celu je chronić.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Kiedy słyszymy słowo "bakterie", zazwyczaj łączymy je z tymi "złymi bakteriami", chorobami lub zanieczyszczeniem. Ale nie wszystkie bakterie są złe. W rzeczywistości tylko niewielka liczba szczepów bakterii jest zła podczas, gdy inne są w zasadzie nieszkodliwe, a niektóre, jak Lactobacillus i acidophilus, są tymi dobrymi.

Te "dobre" bakterie, które żyją w naszych jelitach są odpowiedzialne za nasze zdrowie i układ odpornościowy. Wbrew pozorom nie są odpowiedzialne tylko za sprawne funkcjonowanie naszego układu trawiennego, ale również za wszelkie procesy zachodzące w naszym ciele. Jak powiedział ojciec medycyny Hipokrates: "Wszystkie choroby zaczynają się w jelitach".

Według Jürgena Schrezenmeira i Michaela de Vrese z Instytutu Fizjologii i Biochemii Żywienia - Kiel, Niemcy, probiotyki to: "Produkt zawierający zdolne do życia, zdefiniowane mikroorganizmy w wystarczającej liczbie, potrafi zmienić mikroflorę jelitową, a przez to wywiera korzystny wpływ na zdrowie.''

Probiotyki można znaleźć m.in. w niewielkiej ilości w nabiale i co ważniejsze suplementach probiotycznych zawierających liczne szczepy bakterii. Badania wykazały, że kolonie w naszych jelitach mogą rosnąć wraz ze wzrostem spożycia probiotyków, co prowadzi do zwiększenia funkcjonalności układu trawiennego, zwiększenia funkcji układu odpornościowego, a także większej odporności organizmu na alergie pokarmowe i nietolerancje pokarmowe. Poprawa pracy naszych jelit prowadzi również do lepszych wyników sportowych dzięki lepszemu przyswajaniu składników odżywczych i mikroelementów.

Prebiotyki są z kolei pożywieniem naszej mikroflory jelitowej. Zwiększenie spożycia prebiotyków zwiększy również liczbę "dobrych" bakterii w jelitach. Prebiotyki to w zasadzie węglowodany o niskiej masie cząsteczkowej, które można znaleźć w żywności takiej, jak: cebula, pszenica, czosnek i korzeń cykorii. Można jednak zakupić kompleks probiotyków i prebiotyków, które są łatwe i bardzo praktyczne w użyciu i zaspokajają kompletnie nasze potrzeby.

Jak te funkcjonalne pokarmy mogą pomóc sportowcom?

Kulturysta i każdy inny sportowiec, który trenuje bardzo intensywnie ma zwiększone zapotrzebowanie na białko, kalorie oraz ceni przyswajanie makro i mikroelementów. Im większa jest kolonia bakterii w jelitach, tym skuteczniejszy jest nasz układ trawienny.

Innymi słowy, jesteśmy w stanie konsumować więcej białka i kalorii bez przeciążania układu trawiennego, bez wzdęć żołądka, rozstroju i gazów. Co więcej, wszystkie te składniki będą się dużo lepiej przyswajać. Synbiotyki poprawiają również funkcje układu odpornościowego, co zapobiega chorobom i przyczynia się do szybszego powrotu do homeostazy po intensywnym treningu.

Probiotyki i prebiotyki dla wszystkich

Zaburzenie naturalnej flory bakteryjnej może być spowodowane wymienionymi czynnikami:

  • przebytą chorobą, w której były zażywane antybiotyki;
  • złymi nawykami żywieniowymi: fast foody, żywność wysoko przetworzona, zbyt gwałtowne i rygorystyczne ograniczenie produktów mlecznych w diecie;
  • używkami takimi, jak: alkohol, papierosy;
  • nadmiernym stresem również tym spowodowanym treningiem;
  • stosowaniem leków takich, jak antykoncepcja (tabletek antykoncepcyjnych).

W supermarketach rzadko można spotkać produkt, który jest całkowicie naturalny. W jakimś stopniu zawsze ta żywność jest przetwarzana i poddawana terapii antybiotykowej, przez to liczba bakterii żyjących w naszych jelitach jest znacznie uszczuplona.

Badania wykazały, że spożycie probiotyków i prebiotyków znacznie zwiększyło liczbę "dobrych" bakterii jelitowych, co miało korzystny wpływ na układ odpornościowy i trawienie.

Dobrym sposobem na dostarczenie białka, prebiotyków i probiotyków są nabiały, w szczególności kefir i maślanka. W tych napojach kolonie bakterii są zawarte w środowisku prebiotycznym, dzięki czemu są dość mocno aktywne.

Innymi naturalnymi produktami wspomagającymi nasz układ trawienny są artykuły spożywcze takie, jak kapusta kiszona, ogórki kiszone, kwas chlebowy.

Niestety samym nabiałem i kiszonkami nie naprawimy odpowiednio naszej flory bakteryjnej. W celu jak najlepszego funkcjonowania naszej mikroflory konieczne są suplementy probiotyczne, ponieważ liczba zawartych w nich bakterii jest znacznie większa, niż w napojach, czy w/w produktach. W  pojedynczej kapsułce suplementu symbiotycznego zazwyczaj znajduje się więcej, niż jeden rodzaj użytecznych bakterii. W niektórych znajduje się ich nawet kilkanaście. Im więcej szczepów bakterii, tym bardziej jesteśmy chronieni ponieważ mikroflora jest bogatsza o "dobre bakterie" - mikrobiota.

Warto zaopatrzyć się w suplementy probiotyczne, które są bardzo pomocne w utrzymaniu prawidłowej flory jelitowej oraz w utrzymaniu zdrowego układu trawiennego. Probiotyki można rzec, to najpotrzebniejszy suplement w dzisiejszych czasach przy aktualnej diecie bogatej w wysoce przetworzone produkty. A niestety prawie wszyscy o nich zapominają.

Suplementy probiotyczne powinny być podstawą diety każdej osoby, która chce zadbać odpowiednio o swój układ trawienny. W czasach, gdzie nie jesteśmy w 100% pewni produktów, które kupujemy warto zainwestować i mieć pewność, że mimo wszystko jesteśmy chronieni przed chorobami układu trawiennego.

Ceny probiotyków zaczynają się już od 10 zł i można je kupić w każdej aptece oraz na stronach internetowych z suplementami diety, na których wybór jest naprawdę szeroki. Każdy znajdzie coś dla siebie i dla swojego zdrowia.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie