Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy warto jeść podroby?

Czy warto jeść podroby?

Kinga Żuralska

Zwierzęta drapieżne najpierw zjadają soczyste kawałki podrobów! Może nie jesteśmy drapieżnikami...ale jakaś nauka z natury płynie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Dla osób, które dorastały w tradycjach diety zachodniej już sama myśl o zjedzeniu nerek, czy jelit może wywoływać mdłości. Tymczasem mięso narządów wewnętrznych było od zawsze preferowanym źródłem białka zwierzęcego wśród myśliwych. Również większość zwierząt drapieżnych w pierwszej kolejności atakuje organy, a dokładnie rzecz biorąc wątrobę, zanim zabierze się za inne części upolowanej zdobyczy.

Co takiego wiedzą o podrobach drapieżcy, czego nie wie większość ludzi?

Sekret – gęstość odżywcza

Mięso podrobów to jeden z najbardziej gęstych odżywczych pokarmów na naszej planecie. Są to wysokiej jakości źródła białka, które są również bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały. Klasyfikując gęstość składników pokarmowych w pożywieniu (składniki odżywcze na porcję podzieloną wagowo) na górze listy znajdują się właśnie podroby mięsne.

Podczas, gdy wątroba i pierś z kurczaka mają dość podobny poziom białka i niezbędnych aminokwasów, wątroba kładzie na łopatki piersi kurczaka pod kątem zawartości witamin i minerałów.

Najlepsze kawałki

Wątroba

Można ją spożywać na surowo lub gotowaną. Można przygotować ja na wiele różnych sposobów: podsmażyć z cebulką, dodać do pasztetu lub wymieszać z innym mięsem w burgerach lub klopsikach. Wątroba jest również dobrym źródłem witaminy A, wszystkich witamin z grupy B, witaminy C, żelaza, fosforu, selenu, miedzi, manganu i cynku.

Witamina A odgrywa rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego poprzez rozwój zarówno komórek T, jak i komórek B. Mangan odgrywa rolę w metabolizmie węglowodanów, aminokwasów i cholesterolu. Wykazano, że suplementacja cynku wzmacnia pracę tarczycy i korzystnie wpływa na poziom testosteronu. W badaniach uczestnicy, którzy uzupełniali cynk, wykazywali wyższe wartości hormonów po czterech tygodniach.

Wątróbka to idealne źródło żelaza, które jest niezwykle istotne zwłaszcza w diecie trenujących kobiet.

Powszechne źródła wątróbki: wołowina, jagnięcina, kurczak, indyk, kaczka, gęsi.

Serca

Ponieważ serce jest mocnym mięśniem, je się je bardziej, jak wołowinę. Serca świetnie sprawdzają się w gulaszu. Są dobrym źródłem witamin z grupy B, żelaza, selenu, fosforu, miedzi i CoQ10.

Witaminy z grupy B odgrywają rolę w produkcji energii komórkowej, tworzeniu czerwonych krwinek i metabolizmie aminokwasów, glikogenu i syntezy kwasów tłuszczowych. Miedź pomaga w absorpcji żelaza i funkcji tarczycy. Żelazo jest niezbędne do transportu tlenu i odgrywa rolę w produkcji energii komórkowej.

CoQ10 jest przeciwutleniaczem, który może zmniejszyć peroksydację lipidów, obniżyć ciśnienie krwi i zwiększyć przepływ krwi.

Powszechne źródła serc: indyk, wieprzowina, wołowina, kurczak.

Nerki

Nerki możesz grillować, dusić, dodawać do gulaszu lub mieszać z innym mięsem. Nerki są dobrym źródłem witamin z grupy B, żelaza, fosforu, miedzi, selenu, cynku i witaminy C.

Niedobory fosforu są związane ze zmęczeniem mięśni. Selen zapewnia korzyści neuroprotekcyjne (świetnie wpływa na stan układu nerwowego), jest niezbędny do syntezy i metabolizmu hormonów tarczycy.

Powszechne źródła nerek: wołowina, jagnięcina, wieprzowina.

Język

Jeden z najbardziej delikatnych kawałków podrobów ze względu na zawartość tłuszczu może być duszony, marynowany lub gotowany. Język jest dobrym źródłem cynku, potasu, witamin z grupy B, choliny i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Cholina pełni w organizmie różne funkcje, w tym buduje strukturę komórek i odpowiada za syntezę neurotransmiterów. Potas reguluje równowagę płynów i odgrywa rolę w kontrolowaniu aktywności serca i mięśni.

Powszechne źródła: wołowina, wieprzowina, jagnięcina.

Co z wysoką zawartością cholesterolu i tłuszczów nasyconych?

Przez lata dietetycy, lekarze i inni eksperci od zdrowia ostrzegali o niebezpieczeństwach związanych z cholesterolem. W 15-letnim badaniu naukowcy przebadali ponad 12 000 dorosłych osób i odkryli, że grupy o całkowitym poziomie cholesterolu poniżej 150 mg / dl i powyżej 240 mg / dl były najbardziej zagrożone chorobami sercowo-naczyniowymi. Spożywane z umiarem tłuszcze nasycone i cholesterol są korzystne dla zdrowia. Odpowiedzialne są między innymi za regulację równowagi hormonalnej, produkcję witaminy D3, funkcje odpornościowe organizmu.

A co z toksycznością?

To prawda, że wątroba i nerki działają, jak filtry. Ale ważne jest, aby pamiętać, że chociaż te narządy funkcjonują, jako filtry, ich zadaniem jest wydalanie toksyn z organizmu, a nie ich magazynowanie.

Co ze smakiem?

Smak to kwestia subiektywna. Niektórzy ludzie zachwycają się wyjątkowym smakiem podrobów, inni mówią, że nie są w stanie ich zjeść. Jeśli nie przywykłeś do smaku podrobów, zacznij od serc i języka – mają one bowiem smak bardziej zbliżony do mięsa. Dopiero potem spróbuj wątróbki i nerek. Pamiętaj, że niezwykle istotne jest ich odpowiednie przygotowanie.



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie