Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Trening siłowy zapobiega osteoporozie

Trening siłowy zapobiega osteoporozie

Tomasz Maciołek

Wykorzystanie treningu siłowego jest dobrym sposobem, aby przeciwdziałać osteoporozie. Trening siłowy bazujący na zakresach powtórzeń w przedziale 3-5 jest w stanie zatrzymać spadek gęstości kości.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Zagadnienie opisali naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauk i Technologii, a zostało opublikowane w Journal of Strength and Conditioning Research.

Jest to zagadnienie dość przełomowe, gdyż do tej pory w piśmiennictwie fachowym wskazywano, że dieta, trening, jak i suplementacja jest w stanie tylko zahamować proces ubytku kostnego nie mając wpływu na jego zatrzymanie. Jest to efekt związany z tym, że kobiety w okresie menopauzy posiadają mniejsze zasoby estrogenu w organizmie, co wiąże się ze zmniejszeniem masy kostnej. Co więcej, ubytek kostny nie może być przywrócony.

Badanie

Norwegowie przeprowadzili badanie na 8 kobietach po menopauzie (trwającej minimum 2 lata), które cierpiały na osteoporozę. Podzielono je na dwie grupy: kontrolną i trenującą siłowo. Badanie trwało 12 tygodni, w tym czasie kobiety wykonywały trening na maszynie do przysiadów typu hack. Kobiety wykonywały trening ​3 xw tygodniu​ i był on krótki, ale intensywny. Rozgrzewka stanowiła 2 serie po 8-12 powtórzeń z połową masy serii roboczej. Trening właściwy to 4 serie po 3-5 powtórzeń z 85-90% ciężaru maksymalnego.

Wyniki

Pod koniec 12 tygodnia ćwiczeń kobiety prawie podwoiły swoją maksymalną siłę. Co więcej, wzrosła dynamika rozwoju siły, jak i znacznie zwiększona została masa kostna w porównaniu z grupą kontrolną.

Kontroli podlegała masa kostna kręgu odcinka lędźwiowego, jak i szyjka kości udowej, gdzie odnotowano wzrost.

​Obie grupy otrzymywały suplementację wapniem.

Wnioski

Naukowcy bez wątpienia wskazują, że trening siłowy jest dobrą opcj​ą

w leczeniu osteoporozy. Jednak wątpliwości poddają użyty ciężar, który powinien być mocno zindywidualizowany co do prowadzonego przypadku. Dodatkowo osoby z mocno zaawansowaną osteoporozą mogą doznawać nawet złamań kostnych, gdy dobór obciążenia będzie niewłaściwy, dlatego trening oporowy może okazać się nie zawsze skuteczną opcją.

Źródło: J Strength Cond Res. 2013 2 stycznia. [Epub przed wydrukiem].



W artykule mówimy o: Zdrowie