Trening siłowy zapobiega osteoporozie

Wykorzystanie treningu siłowego jest dobrym sposobem, aby przeciwdziałać osteoporozie. Trening siłowy bazujący na zakresach powtórzeń w przedziale 3-5 jest w stanie zatrzymać spadek gęstości kości.

Zagadnienie opisali naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauk i Technologii, a zostało opublikowane w Journal of Strength and Conditioning Research.

Jest to zagadnienie dość przełomowe, gdyż do tej pory w piśmiennictwie fachowym wskazywano, że dieta, trening, jak i suplementacja jest w stanie tylko zahamować proces ubytku kostnego nie mając wpływu na jego zatrzymanie. Jest to efekt związany z tym, że kobiety w okresie menopauzy posiadają mniejsze zasoby estrogenu w organizmie, co wiąże się ze zmniejszeniem masy kostnej. Co więcej, ubytek kostny nie może być przywrócony.

Badanie

Norwegowie przeprowadzili badanie na 8 kobietach po menopauzie (trwającej minimum 2 lata), które cierpiały na osteoporozę. Podzielono je na dwie grupy: kontrolną i trenującą siłowo. Badanie trwało 12 tygodni, w tym czasie kobiety wykonywały trening na maszynie do przysiadów typu hack. Kobiety wykonywały trening ​3 xw tygodniu​ i był on krótki, ale intensywny. Rozgrzewka stanowiła 2 serie po 8-12 powtórzeń z połową masy serii roboczej. Trening właściwy to 4 serie po 3-5 powtórzeń z 85-90% ciężaru maksymalnego.

Wyniki

Pod koniec 12 tygodnia ćwiczeń kobiety prawie podwoiły swoją maksymalną siłę. Co więcej, wzrosła dynamika rozwoju siły, jak i znacznie zwiększona została masa kostna w porównaniu z grupą kontrolną.

Kontroli podlegała masa kostna kręgu odcinka lędźwiowego, jak i szyjka kości udowej, gdzie odnotowano wzrost.

​Obie grupy otrzymywały suplementację wapniem.

Wnioski

Naukowcy bez wątpienia wskazują, że trening siłowy jest dobrą opcj​ą

w leczeniu osteoporozy. Jednak wątpliwości poddają użyty ciężar, który powinien być mocno zindywidualizowany co do prowadzonego przypadku. Dodatkowo osoby z mocno zaawansowaną osteoporozą mogą doznawać nawet złamań kostnych, gdy dobór obciążenia będzie niewłaściwy, dlatego trening oporowy może okazać się nie zawsze skuteczną opcją.

Źródło: J Strength Cond Res. 2013 2 stycznia. [Epub przed wydrukiem].