Piłka fitnessowa w biurze - czy jest alternatywą dla krzesła?

Praca biurowa jest dość częstym czynnikiem, który powoduje problemy sylwetkowe. Zazwyczaj wszystko powiązane jest z tym, że po prostu spędzamy zbyt dużą ilość czasu w pozycji siedzącej. Jednak nie tylko samo siedzenie jest problematyczne. Okazuje się, że częste kłopoty powiązane są ze złą pozycją siadu, w której przebywamy przez kilka godzin w ciągu dnia.

W czym  tkwi  problem?

Przyglądając się pozycji siedzącej pracowników biurowych czy też młodzieży spędzającej czas przed telewizorem lub w szkole, zauważyć można, że pozycje ciała wymagają znacznej korekcji. Problem zaczyna się nie tylko od samej wysokości siedziska, gdzie nie ma możliwości ustawienia odpowiednio kończyn względem podłogi. Błędne jest też ustawienie bioder na samym siedzisku, jak i całych pleców względem oparcia. Nadmierne wykorzystanie oparcia sprawia, że ciało nie wykorzystuje wsparcia czynnego mięśni dla kręgosłupa, a całość po prostu śpi, jakby “wisząc na kręgosłupie”. 

Co więcej, złe ustawienie wysokości monitora czy klawiatury komputerowej powodować będzie, że głowa spogląda w dół, jak i wysunięta jest wraz z barkami do przodu. Konsekwencją spędzania w ten sposób czasu przy pracy, są liczne przykurcze w stawach biodrowych, barkowych i osłabienie wielu funkcji mięśni. 

Przykurczeniu ulegają takie mięśnie, jak:

  • zginacze bioder,
  • prosty uda,
  • biodrowo-lędźwiowy,
  • piersiowy większy,
  • przednia część naramiennego,
  • zginacze odcinka szyjnego kręgosłupa.

Osłabione są natomiast:

  • mięśnie pośladkowe,
  • mięśnie brzucha,
  • mięśnie grzbietu, w tym mięśnie międzyłopatkowe i prostownik w odcinku piersiowym.

Dlaczego piłka?

Wykorzystanie piłki w pracy biurowej ma za zadanie przede wszystkim wpływać na czynną stabilizację naszego kręgosłupa. W warunkach naturalnych to właśnie mięśnie odpowiadają za utrzymanie pionowej postawy ciała, a nie szkielet. Kolumna kręgosłupa stanowi jedynie miejsce ich przyczepu oraz rdzeń naszego ciała. Cała praca z utrzymaniem równowagi, pozycji ciała, ma właśnie opierać się na funkcjonalnym działaniu mięśni, które mają ustabilizować korpus.

Jakie są plusy korzystania z piłki?

  • utrzymanie czynnej pracy mięśni środka,
  • brak możliwości oparcia i wykorzystania stabilizacji krzesła, odpoczynek od pracy powinien polegać na wstaniu i chodzie,
  • ciągła praca mięśni, a nie naszego szkieletu,
  • możliwość treningu podczas pracy, zawsze w razie zmęczenia pozycji możemy poskakać czy też przesuwać swoje ciało, pośladki po piłce,
  • piłka zwiększa wydatek kaloryczny,
  • podbijanie ciała na piłce może stymulować myślenie,
  • możliwość stretchingu.

Jakie są minusy?

  • trudność w utrzymaniu równowagi na początku nauki siadu,
  • niektóre rodzaje piłek w gorące dni zaczynają robić się lepkie,      ( tanie tworzywo)
  • brak uczucia relaksacji mięśni, które poddane będą ciągłej pracy, co może być przyczyną braku skupienia,
  • konieczność nauki siedzenia na piłce, ??
  • brak wygodnej/płynnej regulacji wysokości siedziska, 
  • brak podpórki pod łokcie, co może generować napięcia w górnej części grzbietu

Czy warto korzystać z piłki?

Wykorzystanie piłki fitnessowej w pracy może nie do końca okazać się metodą skuteczną. Przede wszystkim wiele osób nie posiada dostatecznej wiedzy, jak siadać na piłce, jaki dobrać rozmiar piłki, co powinno być powiązane choćby ze wzrostem i wysokością biurka w pracy. Znaczna część osób przesiadających się na piłkę, automatycznie zaczyna wkładać nogi pod nią, aby ją zablokować i ustabilizować pozycję, co sprawia, że piłka zaczyna posiadać takie same cechy, jak krzesło.

Na pewno wykorzystanie piłki będzie ciekawą odmianą dla typowego krzesła biurowego, jednak nie jest to  kompletna alternatywa. Piłka powinna nam służyć bardziej, jako element “odpoczynku” od krzesła, czyli być jedną z opcji siedziska, ale nie jedyną.