Jaka dieta przy cukrzycy? Badania naukowe

Jeśli uważasz, że jesteś zdrowy i dlatego nie ma sensu byś czytał o cukrzycy – przemyśl to jeszcze raz. Cukrzyca jest jedną z chorób dziesiątkujących ludzkość i całkiem prawdopodobne, że dotknie Ciebie lub osobę z twojego najbliższego otoczenia. Warto wiedzieć, jaki rodzaj diety może zapobiegać cukrzycy.

Naukowcy porównali dietę niskowęglowodanową, bogatą w tłuszcze nienasycone, ubogą w tłuszcze nasycone (LC), z dietą wysokowęglowodanową, niskotłuszczową. Badano wpływ interwencji na kontrolę glikemii i ryzyko sercowo-naczyniowe w cukrzycy typu II po 52 tygodniach.

W badaniu wzięło udział 115 otyłych dorosłych z cukrzycą w wieku 58 ± 7 lat, BMI: 34.6 ± 4.3 oraz HbA1C wynoszącym 7.3 ± 1.1%. Te osoby miały cukrzycę od 8 ± 6 lat. Zostały losowo przydzielone do grup:

  • diety LC (28% białko; 14% energii stanowiły węglowodany, mniej niż 50 g dziennie; 58% energii dostarczały tłuszcze),
  • diety HC (17% białko; 53% energii stanowiły węglowodany; 30% energii dostarczały tłuszcze).

Obie grupy trenowały siłowo i aerobowo po 60 minut na sesję, 3 dni w tygodniu.

Wyniki:

  • spadek wagi na diecie wysokotłuszczowej (LC) wynosił średnio 9.8 kg,
  • spadek wagi na diecie wysokowęglowodanowej (HC) wynosił średnio 10.1 kg,
  • ciśnienie krwi spadło o 7.1 mm Hg na diecie wysokotłuszczowej,
  • ciśnienie krwi spadło o 5.8 mm Hg na diecie wysokowęglowodanowej,
  • glikowana hemoglobina spadła o 1% w obu przypadkach,
  • glukoza na czczo zmniejszyła się o 0.7 mmol/L na diecie wysokotłuszczowej,
  • glukoza na czczo zmniejszyła się o 1.5 mmol/L na diecie wysokowęglowodanowej,
  • LDL spadł o 0.1 mmol/L w grupie LC oraz o 0.2 mmol/L w grupie HC.

Co najważniejsze, dieta bogata w tłuszcze pozwoliła o stosowanie mniejszej ilości leków stabilizujących glikemię, wywołała silny wpływ na trójglicerydy (odnotowano znikomą zmianę w grupie diety wysokowęglowodanowej) oraz HDL cholesterol (odnotowano znikomą zmianę w grupie diety wysokowęglowodanowej).

Wniosek

Dieta bogata w tłuszcze i zawierająca do 50 g węglowodanów dziennie przynosi lepsze efekty przy kontrolowaniu cukrzycy, wywołuje korzystne zmiany w profilu lipidowym, pozwala na stosowanie mniejszej ilości leków przeciwcukrzycowych i pozwala na lepszą kontrolę glikemii.

 

Źródła: Tay J1, Luscombe-Marsh ND2, Thompson CH3, Noakes M4, Buckley JD5, Wittert GA3, Yancy WS Jr6, Brinkworth GD7. “Comparison of low- and high-carbohydrate diets for type 2 diabetes management: a randomized trial.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26224300