Mniej popularne warzywa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

W kwestii doboru warzyw postępujesz….. bezpiecznie? Codziennie na twoim talerzu lądują te same warzywa. Papryka, ogórki kiszone, szpinak i pomidory to jak najbardziej wartościowe warzywa. Warto jednak poszerzyć nieco swoje horyzonty. Różnicowanie rodzajów i kolorów warzyw, które spożywamy, daje bardziej zróżnicowaną gamę składników odżywczych i smaków.

W dzisiejszym artykule przedstawiamy 5 mniej popularnych warzyw, po które warto sięgać.

Kalarepa

Kalarepa należy do tej samej rodziny, co brokuły. Są to warzywa z rodziny kapustowatych. To, co sprawia, że kalarepa i inne warzywa kapustne są pożądane z punktu widzenia zdrowia, to obfitość glukozynolanów, naturalnych substancji chemicznych o potencjalnym działaniu przeciwnowotworowym. Kalarepa jest również źródłem luteiny, substancji, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Jadalna jest zarówno kulista łodyga, nazywana „jabłkiem”, jak i liście na długich ogonkach, które są znacznie bogatsze w prozdrowotne substancje. Liście zawierają zdecydowanie więcej witaminy C, białka i wapnia i są również skarbnicą żelaza.

Jak jeść kalarepę?

Młode kalarepy są chrupiące, delikatne w smaku, dlatego najlepiej jeść na surowo. Wystarczy je obrać i pokroić w plasterki. Starsze, bardziej twarde kalarepy świetnie sprawdzą się na ciepło. Można je na przykład wydrążyć, faszerować i zapiekać. Jeśli kalarepa jest duża i bardzo twarda warto ją wcześniej obgotować.

Rukiew wodna

Rukiew wodna zajęła pierwsze miejsce w badaniu dotyczącym gęstości składników odżywczych!  Rukiew wodna to roślina, której właściwości lecznicze znano już w starożytności. Obecnie uchodzi ona za najzdrowszą roślinę na świecie. Wyciąg z tej rośliny (glikonasturcyna) jest podawany osobom zmagającym się z awitaminozą (niedoborem lub brakiem pewnych witamin). Rukiew wodna opóźnia proces starzenia się skóry, a nawet pozwala cofnąć niektóre zmiany skórne.

Jak jeść rukiew wodną?

Najlepszym sposobem na czerpanie z bogactwa składników znajdujących się w rukwi jest spożywanie jej na surowo. Obróbka cieplna niszczy bowiem wiele cennych składników odżywczych. Może być też dodatkiem do owocowych soków i smoothies, także sałatek. Ma ona bardzo wyrazisty, lekko pieprzowy smak z wyczuwalną nutą słodyczy. 

Karczochy

Dlaczego warto zawracać sobie głowę karczochami? Karczochy bardzo się ceni ze względu na zawartość cynaryny i inuliny, substancji, które poprawiają funkcjonowanie układu trawiennego i stymulują procesy metaboliczne. Karczochy już w starożytności były lekiem na niestrawność, zaburzenia wątrobowe i nerkowe. Karczochy pomagają również utrzymać prawidłowe stężenie cholesterolu. Karczochy zawierają wiele antyoksydantów: kwercetynę, rutynę, antocyjany, kwas galusowy, luteolinę, kwas kawowy, kwas chlorogenowy, sylimarynę i cynarynę. Wykazują one działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Jak jeść karczochy?

Niewiele osób wie, jak prawidłowo przyrządzić karczochy. Warzywo należy najpierw oczyścić w specjalny sposób (warto poszukać dokładnych instrukcji, jak to wykonać), następnie warzywo należy włożyć do zimnej wody z sokiem cytrynowym lub zakwaszonej octem, dzięki temu nie ściemnieje. Karczochy gotujemy w lekko osolonej wodzie, do momentu aż staną się miękkie. Gotowany karczoch świetnie smakuje z sosem winegret.

Kiełki warzyw

Dlaczego warto sięgać po kiełki warzyw? Badania przeprowadzone przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych wykazały, że kiełki mają pięciokrotnie wyższą wartość odżywczą, niż dojrzałe rośliny. W kiełkach jest wszystko, co najlepsze, i to w gigantycznych dawkach. Są skarbnicą witamin z grupy B, witaminy C, D, E, K, PP oraz żelaza, fosforu, wapnia, magnezu, potasu, cynku, jodu, manganu, miedzi, litu, selenu. Dużo w nich beta-karotenu, wartościowego białka oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Są również bogate w błonnik.

Jak jeść kiełki?

Często! Najlepiej codziennie. Wybór jest ogromny. Możesz wybierać wśród kiełków słonecznika, jarmużu, kolendry, buraków, selera, brokułów, rukoli i innych. Kiełki odmienią każdą kanapkę i sałatkę. Możesz dodać je również do omleta, pasty warzywnej czy koktajlu.

Pak Choy

Bok-choy (albo pak-choy) to kapusta chińska bardzo popularna na południu Chin i w Azji Południowej. Kapusta pak choi jest składnikiem wielu orientalnych dań. Pak choi ma również korzystny wpływ na zdrowie, ma właściwości przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, reguluje ciśnienie i pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Stanowi źródło żelaza oraz wielu witamin, w tym B i C.

Jak jeść kapustę pak-choy?

Sałata pak-choi idealnie sprawdzi się, jako dodatek do zup, dań mięsnych oraz owoców morza. Białą część liści można wykorzystać do przygotowania bulionu warzywnego.

Podsumowując

Kluczem do korzystania z większej ilości produktów roślinnych jest otwarcie na nowe warzywa oraz korzyści zdrowotne i smakowe, które oferują. Wyrwij się z rutyny, sięgnij po warzywa, których nigdy do tej pory nie jadłeś. Możesz odkryć nowe, ciekawe smaki, które polubisz.