Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Mniej popularne warzywa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Mniej popularne warzywa o niezwykłych właściwościach zdrowotnych

Kinga Żuralska

W kwestii doboru warzyw postępujesz….. bezpiecznie? Codziennie na twoim talerzu lądują te same warzywa. Papryka, ogórki kiszone, szpinak i pomidory to jak najbardziej wartościowe warzywa. Warto jednak poszerzyć nieco swoje horyzonty. Różnicowanie rodzajów i kolorów warzyw, które spożywamy, daje bardziej zróżnicowaną gamę składników odżywczych i smaków.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

W dzisiejszym artykule przedstawiamy 5 mniej popularnych warzyw, po które warto sięgać.

Kalarepa

Kalarepa należy do tej samej rodziny, co brokuły. Są to warzywa z rodziny kapustowatych. To, co sprawia, że kalarepa i inne warzywa kapustne są pożądane z punktu widzenia zdrowia, to obfitość glukozynolanów, naturalnych substancji chemicznych o potencjalnym działaniu przeciwnowotworowym. Kalarepa jest również źródłem luteiny, substancji, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Jadalna jest zarówno kulista łodyga, nazywana „jabłkiem”, jak i liście na długich ogonkach, które są znacznie bogatsze w prozdrowotne substancje. Liście zawierają zdecydowanie więcej witaminy C, białka i wapnia i są również skarbnicą żelaza.

Jak jeść kalarepę?

Młode kalarepy są chrupiące, delikatne w smaku, dlatego najlepiej jeść na surowo. Wystarczy je obrać i pokroić w plasterki. Starsze, bardziej twarde kalarepy świetnie sprawdzą się na ciepło. Można je na przykład wydrążyć, faszerować i zapiekać. Jeśli kalarepa jest duża i bardzo twarda warto ją wcześniej obgotować.

Rukiew wodna

Rukiew wodna zajęła pierwsze miejsce w badaniu dotyczącym gęstości składników odżywczych!  Rukiew wodna to roślina, której właściwości lecznicze znano już w starożytności. Obecnie uchodzi ona za najzdrowszą roślinę na świecie. Wyciąg z tej rośliny (glikonasturcyna) jest podawany osobom zmagającym się z awitaminozą (niedoborem lub brakiem pewnych witamin). Rukiew wodna opóźnia proces starzenia się skóry, a nawet pozwala cofnąć niektóre zmiany skórne.

Jak jeść rukiew wodną?

Najlepszym sposobem na czerpanie z bogactwa składników znajdujących się w rukwi jest spożywanie jej na surowo. Obróbka cieplna niszczy bowiem wiele cennych składników odżywczych. Może być też dodatkiem do owocowych soków i smoothies, także sałatek. Ma ona bardzo wyrazisty, lekko pieprzowy smak z wyczuwalną nutą słodyczy. 

Karczochy

Dlaczego warto zawracać sobie głowę karczochami? Karczochy bardzo się ceni ze względu na zawartość cynaryny i inuliny, substancji, które poprawiają funkcjonowanie układu trawiennego i stymulują procesy metaboliczne. Karczochy już w starożytności były lekiem na niestrawność, zaburzenia wątrobowe i nerkowe. Karczochy pomagają również utrzymać prawidłowe stężenie cholesterolu. Karczochy zawierają wiele antyoksydantów: kwercetynę, rutynę, antocyjany, kwas galusowy, luteolinę, kwas kawowy, kwas chlorogenowy, sylimarynę i cynarynę. Wykazują one działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Jak jeść karczochy?

Niewiele osób wie, jak prawidłowo przyrządzić karczochy. Warzywo należy najpierw oczyścić w specjalny sposób (warto poszukać dokładnych instrukcji, jak to wykonać), następnie warzywo należy włożyć do zimnej wody z sokiem cytrynowym lub zakwaszonej octem, dzięki temu nie ściemnieje. Karczochy gotujemy w lekko osolonej wodzie, do momentu aż staną się miękkie. Gotowany karczoch świetnie smakuje z sosem winegret.

Kiełki warzyw

Dlaczego warto sięgać po kiełki warzyw? Badania przeprowadzone przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych wykazały, że kiełki mają pięciokrotnie wyższą wartość odżywczą, niż dojrzałe rośliny. W kiełkach jest wszystko, co najlepsze, i to w gigantycznych dawkach. Są skarbnicą witamin z grupy B, witaminy C, D, E, K, PP oraz żelaza, fosforu, wapnia, magnezu, potasu, cynku, jodu, manganu, miedzi, litu, selenu. Dużo w nich beta-karotenu, wartościowego białka oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Są również bogate w błonnik.

Jak jeść kiełki?

Często! Najlepiej codziennie. Wybór jest ogromny. Możesz wybierać wśród kiełków słonecznika, jarmużu, kolendry, buraków, selera, brokułów, rukoli i innych. Kiełki odmienią każdą kanapkę i sałatkę. Możesz dodać je również do omleta, pasty warzywnej czy koktajlu.

Pak Choy

Bok-choy (albo pak-choy) to kapusta chińska bardzo popularna na południu Chin i w Azji Południowej. Kapusta pak choi jest składnikiem wielu orientalnych dań. Pak choi ma również korzystny wpływ na zdrowie, ma właściwości przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, reguluje ciśnienie i pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Stanowi źródło żelaza oraz wielu witamin, w tym B i C.

Jak jeść kapustę pak-choy?

Sałata pak-choi idealnie sprawdzi się, jako dodatek do zup, dań mięsnych oraz owoców morza. Białą część liści można wykorzystać do przygotowania bulionu warzywnego.

Podsumowując

Kluczem do korzystania z większej ilości produktów roślinnych jest otwarcie na nowe warzywa oraz korzyści zdrowotne i smakowe, które oferują. Wyrwij się z rutyny, sięgnij po warzywa, których nigdy do tej pory nie jadłeś. Możesz odkryć nowe, ciekawe smaki, które polubisz. 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie