Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Witamina C naśladuje korzyści wynikające z aktywności fizycznej

Witamina C naśladuje korzyści wynikające z aktywności fizycznej
Agata Bugorska
Witamina C, znajdująca się m.in. w owocach cytrusowych, jest niezbędna dla zdrowia skóry, kości i stawów. Bez odpowiedniej ilości witaminy C organizm ma ograniczone możliwości syntetyzowania kolagenu, białka, które zapewnia skórze odpowiednie napięcie, sprężystość i elastyczność, a narządom wewnętrznym sprężyste „rusztowanie”.

Większość z nas  kojarzy witaminę C ze zdrowym układem odpornościowym. Nie ma zatem wątpliwości, że jest ona ważna dla naszego zdrowia. W przeciwieństwie do zwierząt, człowiek nie potrafi samodzielnie jej wytwarzać. Musi zatem zadbać o to, by jego dieta zawierała źródła witaminy C.

Okazuje się, że witamina C ma jeszcze inne właściwości. Naśladuje ona niektóre korzyści wynikające z aktywności fizycznej. Tak na wszelki wypadek od razu uprzedzamy, że nie jest ona alternatywą dla sportu, dlatego nie wyrzucajcie jeszcze butów, leginsów i karnetu na siłownię do kosza na śmieci. Przydadzą się.

Witamina C choć nie zastępuje ćwiczeń, to poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych. I to w bardzo podobny sposób, jak ruch.

Naukowcy przeprowadzili na ten temat badanie. Nie było to badanie z rozmachem, wręcz przeciwnie – małe badanie na małej grupie osób, ale dość ciekawe i dające kolejne dowody na to, że witamina C jest dla nas bardzo cenna. Badane osoby prowadziły siedzący tryb życia, miały nadwagę i nie uprawiały żadnego sportu. Podzielono je na grupy: jedna z nich przez trzy miesiące regularnie, dynamicznie spacerowała, druga grupa suplementowała witaminę C przez taki sam okres czasu. Pod koniec badania okazało się, że w obu grupach poprawiło się funkcjonowanie układu krążenia. Poprawa polegała na usprawnieniu rozszerzania się naczyń krwionośnych, co u osób z nadwagą i prowadzących siedzący tryb życia jest sporym problemem.

Jakie dawki witaminy C przyjmowali uczestnicy badania?

Okazuje się, że dość spore – 500 mg dziennie, czyli znacznie więcej, niż referencyjne spożycie w USA (90 mg dla mężczyzn i 75 mg dla kobiet). Taką dawkę ciężko by było pozyskać z samego pożywienia. Wątpliwe jest też, czy organizm jest w stanie wykorzystać taką jej ilość. Niektóre z badań sugerują, że organizm może przetworzyć dziennie ok. 250 mg witaminy C, a resztę wydali wraz z moczem. Te informacje stawiają też pytanie, czy podobny efekt zdrowotny można by uzyskać przy niższych dawkach witaminy C. Z pewnością jest to temat do kolejnych badań i w sumie szkoda, że już przy okazji opisywanego badania nie podzielono uczestników na trzy grupy i nie zbadano, jak się organizm zachowa przy różnych dawkach.

Na temat zalecanej czy też maksymalnej dawki witaminy C istnieje wiele spekulacji. Teoretycznie nie da się jej przedawkować, ale po co kusić los. Przesada w żadną stronę nie jest dobra, a w końcu każdy z nas może zareagować inaczej. Dla jednych osób duże dawki witaminy C przejdą bez echa, a inni poniosą zdrowotne konsekwencje. Dawka 500 mg nie powinna wywołać niepożądanych skutków.

Jakie produkty spożywcze zawierają sporo witaminy C?

Z pewnością w pierwszej chwili myślisz o cytrusach. I prawidłowo, ale inne owoce i warzywa są także jej świetnym źródłem, np. kiwi, truskawki, czarne porzeczki, zielona papryka, kalafior, brokuły, pomidor, biała kapusta czy jarmuż. Warto też pamiętać, że wysoka temperatura i długie „leżakowanie” może zmniejszyć zawartość witaminy C w warzywach i owocach. Najwięcej jej mają zatem produkty świeże i surowe.

Czy niedobór witaminy C jest powszechny?

Taką klasyczną chorobą wynikającą z niedoborów witaminy C jest szkorbut, ale występuje ona stosunkowo rzadko. Jednak badania opublikowane w American Journal of Public Health wykazały, że różnego rodzaju niedobory witaminy C dotyczą nawet 20% populacji. Najczęstszymi powodami tych niedoborów jest palenie papierosów i spożywanie niedostatecznej ilości warzyw i owoców. Dodajmy do tego, że chodzi o świeże i surowe warzywa i owoce, bo jak już zostało wspomniane, wysoka temperatura uszczupla w nich zawartość witaminy C.

Czy witaminę C należy suplementować?

Najlepszym sposobem na uzupełnienie witamin i minerałów jest odpowiednia dieta, ale doskonale wiemy, że nie zawsze się to udaje. Suplementacja witaminą C jest całkiem dobrym pomysłem, pod warunkiem, że nie przesadzimy z dawką. Trzymając się zaleceń dotyczących dawkowania na pewno nie zrobimy sobie krzywdy.

W pierwszej kolejności warto zadbać o to, żeby dieta była bogata w źródła witaminy C, a kiedy są one trudniej dostępne, można wziąć pod uwagę wprowadzenie suplementacji.

Podsumowanie

Być może liczyliście tutaj na informację, że witamina C zastąpi ćwiczenia. No cóż… Nie ma lekko. To, że witamina C może przynieść podobne niektóre korzyści wynikające z ćwiczeń, może być dobrą informacją dla osób, które z jakiegoś powodu nie mogą trenować np. osoby kontuzjowane czy niepełnosprawne. W każdym razie pamiętać trzeba, że ruch to zdrowie, sport to zdrowie i to się raczej nie zmieni.

Pomimo tego warto pamiętać, że witamina C jest ważna dla naszego zdrowia i powinna zostać uwzględniona w diecie oraz suplementacji.

Źródła: The Journal of Biological Chemistry, 282, 15506-15515. May 25, 2007. Dr. Andrew Weil. “Facts on Vitamin C” Berkeley Wellness. The Good and Bad of Iron” Flipper.Dif.Org. “THE FENTON REACTION: pro-oxidant role of vitamin C” Science Daily. “Vitamin C: The Exercise Replacement?” September 4, 2015. Am J Public Health. 2004 May; 94(5): 870-875. The New York Times. “Taking Too Much Vitamin C Can Be Dangerous, Study Finds”

W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę