Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Biegasz rekreacyjnie lub w maratonach, czy potrzebujesz odżywki białowej?

Biegasz rekreacyjnie lub w maratonach, czy potrzebujesz odżywki białowej?

Kinga Żuralska

Regularnie biegasz, jednak nie podjąłbyś się przebiegnięcia maratonu, bo uważasz, że byłby to zbyt obciążający wysiłek dla Twojego organizmu i zbyt długo zajęłaby regeneracja? Być może zmieniłbyś zdanie po odpowiednim dostosowaniu swojej diety i suplementacji. Jak pokazało badanie przeprowadzone w Tajwanie, zamiana energetycznego napoju lub batona na koktajl białkowy znacznie przyspieszą regenerację.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Na czym polegało badanie?

Badacze z National Sports Taipei University w Tajwanie przeprowadzili eksperyment z udziałem 12 biegaczy, który trwał 5 tygodni. Połowa uczestników badania otrzymywała koktajl zawierający 33,5 g białka serwatkowego (wpc) każdego dnia, drugiej połowie podawano koktajl zawierający maltodekstrynę (węglowodany). Oba koktajle zawierały taką samą ilość kalorii.

Po 3 tygodniach przyjmowania koktajli z odżywką białkowa lub maltodekstryną uczestnicy przebiegli maraton. Badacze przeprowadzili badania na uczestnikach (w tym parametry krwi) trzy razy: tuż przed bieganiem, dzień później i dwa tygodnie później.

Wyniki

Tydzień po przebiegnięciu maratonu naukowcy poprosili uczestników badania, by przebiegli możliwie jak najwięcej w ciągu 12 minut (Test Coopera - próba wytrzymałościowa polegająca na nieprzerwanym biegu przez 12 minut).

Okazało się, że w tej części eksperymentu uczestnicy przyjmujący koktajl z odżywką białkową przebyli większy dystans, niż uczestnicy spożywający koktajl z maltodekstryną.

Co więcej, po przebiegnięciu maratonu u uczestników spożywających koktajl białkowy, naukowcy wykryli mniej dehydrogenazy mleczanowej i kinazy kreatynowej we krwi, co wskazuje na mniejsze uszkodzenia mięśni.

Jakie możemy wyciągnąć wnioski?

Nie od dziś wiadomo, że białko serwatkowe (wpc) jest ważnym suplementem odżywczym, w kontekście budowy mięśni, przy wykonywaniu treningu oporowego.

Przytoczone  badanie pokazuje jednak, że białko serwatkowe może również odgrywać ważną rolę w poprawie wydajności i usprawnieniu regeneracji przy różnych rodzajach ćwiczeń aerobowych.

Podsumowując

Zadbaj o odpowiednią podaż pełnowartościowego białka w swojej diecie, bez względu na to, czy trenujesz na siłowni czy biegasz długodystansowo. W obu przypadkach białko pomoże Ci osiągnąć lepsze rezultaty. Odżywka białkowa może stanowić świetne uzupełnienie diety o źródła białka. 

 


Źródła: http://www.medsci.org/v14p0648.htm


W artykule mówimy o: Zdrowie