Co daje poranne bieganie?

Jadąc do pracy z pewnością widujesz nieraz porannych biegaczy, którzy w mniej lub bardziej sportowych strojach walczą z własnymi słabościami. Przypatrz im się uważnie: czy wszyscy są młodsi od Ciebie? Szczuplejsi? Czy na pewno nie mają nic lepszego do roboty? Nie. Znaczna część tych osób boryka się z problemami z nadwagą, słabą kondycją, a lata wczesnej młodości ma już dawno za sobą.

Przeczytaj koniecznie:

Pedałować czy przebierać?

Pewnie też na upartego znalazłoby się kilkadziesiąt innych, ważniejszych lub przyjemniejszych na zajęć niż truchtanie po dworze. Co takiego jest w porannym joggingu, że ludzie nastawiają budzik, ubierają dresy i biegną?

Kondycja. Jeżeli w ostatnim czasie zauważasz, że problemy stwarza Ci wejście po schodach, jeśli łatwiej się ostatnio męczysz i odczuwasz coraz większą niechęć do podejmowania wysiłku, to chyba przyszedł najwyższy czas by temu przeciwdziałać. Poranny bieg, o ile powtarzany jest regularnie, dość szybko przynosi wyraźną poprawę kondycji. Choć pierwsze próby możliwe, że przyniosą rozczarowanie, gdy okaże się, że po kwadransie truchtu brakuje tchu, to za drugim, trzecim, a zwłaszcza czwartym czy piątym razem będzie już o niebo lepiej. Warunek: nie możesz się poddać.

Sylwetka. Bieganie to znakomity sposób na pozbycie się kilku nadprogramowych kilogramów. Nieraz sam fakt podjęcia aktywności fizycznej, beż żadnych istotnych modyfikacji diety przynosi spadek masy ciała zauważalny nie tylko na wadze, ale również w lustrze. Bieganie rano na czczo sprawia, że organizm chętniej sięga do rezerw tłuszczowych niż w sytuacji, kiedy przed biegiem zjadamy posiłek czy słodką przekąskę.

Samopoczucie. Poranny jogging poprawia samopoczucie i nie wynika to tylko z faktu, że podjęliśmy się aktywności fizycznej przełamując opory psychiczne i wygrywając z lenistwem. Wysiłek i narastające zmęczenie inicjuje produkcję endorfin – tzw. hormonów szczęścia, które działają lekko „narkotycznie”,  poprawiając nastrój i odporność na stres. Korzyści odczuwalne są już po pierwszej sesji.

Dyscyplina i samoocena. Regularne podejmowanie aktywności fizycznej wprowadza pewien „reżim” i pomaga przejmować kontrolę nad własnymi słabościami. Ponieważ poranne bieganie w świadomości wielu osób to jest coś czego nigdy nie potrafiły się podjąć, kiedy w końcu się udaje zwolnieniu ulega pewna psychiczna blokada i jest to czynnik spustowy do pokonywania kolejnych ograniczeń. Świadomość pracy nad sobą i widoczne tego efekty podnoszą także samoocenę.

Reasumując: jeśli do tej pory trudno było Ci zwerbalizować sobie co tak naprawdę daje poranny jogging, to teraz masz ku temu okazję. Jak widać: korzyści z podjęcia aktywności fizycznej jest wiele i nie ograniczają się one jedynie do poprawy estetyki sylwetki i zwiększenia kondycji, a obejmują także parametry takie jak samopoczucie, samoocena, samokontrola i odporność na stres.