Masz niedobór magnezu? Poznaj 6 najczęstszych przyczyn!

Magnez jest niezbędnym minerałem, którego organizm potrzebuje do przeprowadzenia ponad 300 reakcji chemicznych w Twoim ciele. Jeśli masz niedobór tego minerału, reakcje te mogą przebiegać wolniej lub są całkowicie zaburzone.

Magnez z punktu widzenia sportowca

Gdy trenujemy i chcemy zwiększyć możliwości swojego organizmu, zwykle w pierwszej kolejności dbamy o większą podaż kalorii w diecie, a także sięgamy po kreatynę. Jest to bardzo dobry wybór, gdyż kreatyna, a właściwie jej aktywna forma zwana fosfokreatyną, oddając swój rodnik fosforanowy, bierze udział w powstawaniu ATP. ATP to wysoce energetyczna cząstka, która stanowi nośnik energii chemicznej dla każdej komórki ludzkiego organizmu. Jest paliwem zarówno dla mięśni, jak i dla mózgu.

Często zapominamy jednak o roli, jaką w produkcji ATP pełni magnez. Niedobór magnezu zmniejsza możliwości produkcji ATP. Niedobór magnezu zakłóca cały cykl powstawania ATP, powodując zmniejszenie wydolności fizycznej, ale także umysłowej. Z tego powodu, jeśli zależy nam na wynikach sportowych, powinniśmy zadbać o odpowiednią podaż tego pierwiastka wraz z dietą.

Zagrożenia wynikające z niedoborów magnezu

Ponadto wiemy, że niedobór magnezu może przyczyniać się do chorób, takich jak: nadciśnienie, choroby sercowo-naczyniowe, osteoporoza. 

Zwiększenie podaży magnezu wraz z dietą oraz poprzez suplementację, może być korzystne dla osób z chorobami układu krążenia i innymi schorzeniami, w tym dla osób chorujących na cukrzycę.

Magnez a zdrowie serca

Związek między magnezem a dobrą kondycją serca ujawniły badania populacyjne. Wykazano odmienności pod względem ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych w obrębie różnych krajów, a nawet pomiędzy różnymi częściami tego samego państwa. Korelują one mniej więcej z regionalnymi wahaniami poziomu tego pierwiastka w glebie i wodzie.

Czynniki niedoboru magnezu

Pewne czynniki zwiększają prawdopodobieństwo niedoboru magnezu. Oto sześć, o których powinieneś wiedzieć.

Masz ponad 60 lat

Niedobór magnezu występuje częściej u osób po 60. roku życia. Powód? Z wiekiem wchłaniamy mniej magnezu z pożywienia i warto wówczas szczególnie zadbać o jego zwiększoną podaż w diecie i odpowiednią suplementację. Według statystyk, nawet 50% osób nie spożywa wystarczającej ilości magnezu dziennie. Zadbaj by w Twojej diecie obecne były produkty pełnoziarniste, orzechy, nasiona oraz zielone warzywa liściaste.

Masz cukrzycę

Cukrzyca typu pierwszego i drugiego zwiększa ryzyko niedoboru magnezu. Co więcej, niski poziom magnezu może pogorszyć kontrolę poziomu glukozy we krwi u diabetyków, ponieważ nasila oporność komórek na insulinę. Badania pokazują, że przyjmowanie suplementu magnezu w ilości od 300 do 400 miligramów dziennie poprawia kontrolę poziomu cukru we krwi u diabetyków. 

Przyjmujesz pewne leki

Najczęstszą klasą leków obniżających magnez są leki moczopędne. Środki moczopędne zwiększają oddawanie moczu, a wraz z utratą wody tracisz potas i magnez. Jednak niektóre rodzaje leków moczopędnych nie prowadzą do utraty potasu. Inne leki, które mogą obniżać poziom magnezu, to inhibitory pompy protonowej stosowane w leczeniu refluksu, a także antybiotyki i chemioterapia. 

Jeśli przyjmujesz leki, zapytaj lekarza, czy zaburzają one równowagę magnezu. 

Masz problemy z przewodem pokarmowym

Jeśli masz pewne problemy z trawieniem, Twoje ciało może nie wchłaniać wystarczającej ilości magnezu, dlatego ryzyko niedoboru magnezu jest wtedy wyższe. 

Konieczne jest zadbanie o usprawnienie funkcjonowania układu pokarmowego, jak również stosowanie suplementacji magnezem.

Przyjmujesz duże dawki cynku

Jeśli przyjmujesz duże dawki cynku w postaci suplementu, może on obniżyć poziom magnezu. Dlaczego tak się dzieje? Cynk i magnez konkurują o te same receptory jelitowe. Jeśli przyjmujesz dużo cynku zajmującego te receptory, magnez zostanie wypchnięty.

Dieta, którą stosujesz, może obniżać poziom magnezu

Dieta, którą stosujesz, może wpływać na ilość magnezu dostępnego dla Twoich tkanek. Dieta bogata w błonnik może zmniejszyć wchłanianie magnezu, podobnie jak dieta o niskiej zawartości białka. Spożywanie dużych ilości alkoholu może również prowadzić do niedoboru magnezu. Stosowanie diety bogatej w cukier i przetworzone węglowodany także zwiększa prawdopodobieństwo niedoboru magnezu.

Niedobory magnezu mogą pojawiać się również w okresie silnego stresu oraz na skutek wymiotów i biegunek.

Niedobór magnezu nie jest łatwy do wykrycia

Skąd wiedzieć, że masz niedobór magnezu? Czy że pomiar ilości magnezu we krwi jest wiarygodnym testem? Niestety nie jest! Tylko 1% magnezu znajdującego się w Twoim ciele jest we krwi. Reszta znajduje się w innych tkankach. Twój poziom magnezu we krwi może być prawidłowy, pomimo niedoborów magnezu w tkankach. 

Zaniepokoić powinny Cię takie objawy, jak utrata apetytu, nudności i wymioty, zmęczenie i słabość. Osoby z niedoborem magnezu są nerwowe, cierpią na bóle głowy, występują u nich omdlenia, a także problemy z koncentracją i układem odpornościowym.

W przypadku silnych niedoborów obserwuje się również drętwienie kończyn, skurcze mięśni, drgawki i zmiany rytmu serca.

Podsumowując, niski poziom magnezu ma ogromny wpływ na ogólny stan zdrowia, w szczególności na rozwój chorób serca i cukrzycy. Poza odpowiednią suplementacją należy spożywać produkty bogate w ten pierwiastek. Są to przede wszystkim produkty pełnoziarniste, orzechy, nasiona i zielone warzywa liściaste.