Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Skuteczne odchudzanie: dieta, trening, spalacze tłuszczu

Skuteczne odchudzanie: dieta, trening, spalacze tłuszczu

Inez Gorońska

W przypadku osób zdrowych tzn. takich, które nie mają żadnych chorób ani zaburzeń metabolicznych (zdecydowana większość społeczeństwa) spalanie tłuszczu czy odchudzanie wydaje się teoretycznie proste. Teoretycznie...

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Co należy wiedzieć o odchudzaniu?

Ubytek tkanki tłuszczowej zachodzi wtedy, gdy nasz organizm zużywa więcej energii, niż mu dostarczamy (nazywamy to ujemnym bilansem kalorycznym). Zatem, jak osiągnąć wspomniany ujemny bilans kaloryczny?

Dieta

Najprościej mówiąc, powinniśmy jeść mniej, niż wynosi nasze zapotrzebowanie. Zastosowanie się do tej wskazówki spowoduje, że organizm, któremu brakuje energii z pożywienia, będzie zmuszony wykorzystywać zasoby energii zgromadzone w postaci tkanki tłuszczowej. Tym samym i w uproszczeniu, będziemy spalali nasz tłuszcz. Niestety wiele osób, a w szczególności kobiet dietę traktuje na zasadzie „czym mniej jem, tym szybciej schudnę”. Ta drogą często prowadzi do skrajności, co skutkuje niedożywieniem, pogorszeniem stanu zdrowia, poważnym spowolnieniem metabolizmu i zatrzymaniem procesu odchudzania. Z czasem taki wybór odbije się negatywnie na naszej sylwetce i jakości ciała.

Wobec tego, ile powinniśmy jeść na diecie? Najrozsądniej będzie wyliczyć swoje zapotrzebowanie, korzystając z naszego kalkulatora BMR. Od uzyskanego wyniku odejmujemy ok. 300 kcal i przez kolejne dwa tygodnie obserwujemy zmiany wagi i wyglądu sylwetki. Jeśli w tym okresie straciliśmy 2-3 kilogramy, to nasze wyliczenia były prawidłowe. Jeśli jednak nasza waga nie zmieniła się, to warto odjąć kolejne 200-300 kcal. Pamiętajmy jednak, aby nigdy nie schodzić poniżej 1500 kcal w przypadku kobiet i 1800 kcal w przypadku mężczyzn (na dobę).

Możesz też skorzystać z usług dietetyków w serwisie PoTreningu.pl. Oprócz wyliczenia Twojego zapotrzebowania zostanie przygotowany dla Ciebie specjalny plan żywieniowy, który uwzględni Twoje preferencje kulinarne, możliwości czasowe, a także finansowe.

Którą dietę wybrać? 

Z pewnością wielokrotnie byłeś świadkiem dyskusji „która dieta jest najlepsza”, „ta dieta spala najlepiej”, „na tej diecie traci się najwięcej kilogramów”. W rzeczywistości działa zdecydowana większość diet i nie ma jednej najlepszej. Problem polega na dobraniu odpowiedniej diety dla siebie. 

„Która dieta będzie odpowiednia i najlepsza dla mnie?”

Odpowiedź jest prosta - dieta, którą jesteś w stanie utrzymać jak najdłużej, bez jakichkolwiek odstępstw. 

Trening i aktywność fizyczna 

Drugim sposobem na uzyskanie ujemnego bilansu kalorycznego jest dodanie aktywności fizycznej. Dzięki treningowi będziesz spalał/a więcej kalorii niż wcześniej. To czysta matematyka. Oprócz tego Twoje ciało uzyska jędrność, poprawi się jego jakość i będziesz mógł/a je kształtować. Najskuteczniejszą formą aktywności fizycznej, dzięki której osiągniesz wymienione cele, jest trening siłowy połączony z treningiem interwałowym lub w przypadku osób początkującym z treningiem cardio. Takowe treningi możesz wykonywać również w domu. W tym przypadku możesz liczyć także na wsparcie trenerów w serwisie PoTreningu.pl

Dla osób, które chcą zrobić to samodzielnie, przygotowaliśmy serię artykułów z treningami w warunkach domowych.

Odżywki, suplementy i spalacze tłuszczu 

W programach odchudzania i redukcji tkanki tłuszczowej, strategiczne miejsce zajmuje udział białka w diecie. Najłatwiejszym sposobem na dostarczanie większej ilości białka jest spożycie 1-2 szejków białkowych w ciągu dnia. 

„Ale po co mi białko?”

W wielu badaniach naukowych dowiedziono, że większy udział  białka w diecie ma znaczący wpływ na ubytek wagi, tłumienie apetytu i poczucie większej sytości po posiłku. Białko także przyspiesza nasz metabolizm. Dlatego zacznij właśnie od białka!

Spalacze tłuszczu

Wśród suplementów najsilniejszą pozycję mają nowoczesne termogeniki. Są to kompleksowe spalacze tłuszczu, których zadaniem jest regulowanie procesów trawienia, przyspieszenie tempa przemiany materii oraz podniesienie tzw. termogenezy, czyli przekształcenie zmagazynowanego tłuszczu na energię. Oprócz tego spalacze tłuszczu dodają nam energii i motywacji, pozwalają trenować dłużej i ciężej, przy jednoczesnej redukcji zmęczenia. Podobnie jak w przypadku białka, spalacze także zmniejszają odczuwanie głodu.

Spalacze szczególnie warte polecenia 

Suplementy regulujące przemianę materii oraz gospodarkę cukrową

Najczęstszą przyczyną nadwagi jest nadmiar spożywanych kalorii. Jednak w niektórych przypadkach powodem mogą być problemy metaboliczne związane z przemianą cukrów. W tym zakresie niezwykle skuteczne są suplementy takie jak: 

Większość z nich znajdziesz też w kompleksowych spalaczach tłuszczu, ale możesz także suplementować je osobno. Jeśli masz problem z doborem suplementacji, to nadal możesz skorzystać z pomocy trenerów i dietetyków w serwisie PoTreningu.pl 

Podsumowanie

Jak już wiesz, wagę możesz obniżać przy pomocy trzech „narzędzi”. Są nimi: dieta, trening i suplementy. Czym więcej tych elementów połączysz w całość, tym efekty będą szybsze i bardziej satysfakcjonujące. Jednak nadal wszystko zależy od Ciebie, Twojej dyscypliny, konsekwencji i utrzymania motywacji. Musisz zdecydować czy Twoje ciało jest kształtowane przez Ciebie, czy przez Twoje słabości.