Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Bezpieczna dawka kofeiny

Bezpieczna dawka kofeiny

Maciej Sulikowski

Kofeina jest prawdopodobnie najczęściej przyjmowaną, aktywną farmakologicznie substancją na świecie. Występuje w napojach (kawa, herbata, napoje bezalkoholowe), w produktach zawierających kakao lub czekoladę oraz w lekach.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Ze względu na szerokie spożycie przez większość grup ludności, naukowcy próbowali udzielić odpowiedzi na ile jej dostarczanie jest bezpieczne dla zdrowia. Alkaloid ten jest spotykany w kawie, herbacie, kakao, napojach energetycznych i słodzonych (np. cola) oraz suplementach diety („spalaczach tłuszczu”, środkach przedtreningowych). Jakby tego było mało, kofeina jest dodawana nawet do leków przeciwbólowych (np. kopiryna) Kiedyś (w latach 80. XX wieku) nadużywanie kofeiny przez sportowców było nielegalne. Sytuacja zmieniła się w 2004 r. – kofeina przestała być umieszczana na liście zakazanych substancji. Wg regulacji agencji dopingowej  z 2019 r. całkiem legalne jest stosowanie kofeiny i nie jest  traktowana jako substancja zabroniona.

Naukowcy dokonali systematycznego przeglądu prac dotyczących kofeiny i stwierdzili, że dobrze tolerowana jest dawka 400 mg dziennie dla zdrowych osób dorosłych. Ogólnie większość ludzi toleruje 3-5 mg kofeiny na kilogram masy ciała, czyli 300-500 mg dla 100 kg mężczyzny.

Picie napojów z kofeiną może być szkodliwe dla zdrowia, jednak wcale nie chodzi tu o podaż samej kofeiny. Do wielu rodzajów kawy dodawane są zastraszające ilości cukru (nawet kilkadziesiąt gramów na porcję napoju).  Regularnie spożywanie tego rodzaju napojów prowadzi do otyłości, zaburzeń metabolicznych, sprzyja cukrzycy i kancerogenezie. Tak samo niewskazane są „napoje energetyczne” w których więcej jest cukru niż kofeiny.

Znacznie bezpiecznie jest zrobić sobie domowej roboty „energetyk” np.

1-2 kapsułki z kofeiną 

1-2 kapsułki l-tyrozyny 

1-2 kapsułki zielonej herbaty 

Węglowodany wcale nie są pożądanym elementem napoju energetycznego, wyrzut insuliny przyczynia się raczej do uczucia  senności.

 

 

 

 


Źródła: Marilyn C. Cornelis „The Impact of Caffeine and Coffee on Human Health” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6413001/


W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie