Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Przedawkowanie witaminy C - czy jest możliwe?

Przedawkowanie witaminy C - czy jest możliwe?

Kinga Żuralska

Witamina C jest jednym z najbardziej znanych i najbardziej dostępnych przeciwutleniaczy, które przyjmuje się w celu ochrony przed infekcjami. Witamina C, nazywana także kwasem askorbinowym, występuje naturalnie w owocach i warzywach. Czy możliwe jest przedawkowanie witaminy C?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Jak działa witamina C?

Witamina C jest rodzajem przeciwutleniacza. Pomaga chronić organizm przed wolnymi rodnikami, które uszkadzają i niszczą zdrowe komórki. Pomaga również zwiększyć wchłanianie żelaza. Poważne niedobory witaminy C mogą prowadzić między innymi do szkorbutu, który stanowił zagrożenie jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Dziś tak duże niedobory witaminy C są rzadkością. Jeśli jednak z dziąseł często leci nam krew, rany goją się długo, bywamy zmęczeni, a nasza odporność pozostawia wiele do życzenia, może brakować nam właśnie witaminy C.

Jak dużo, to za dużo?

Według National Institutes of Health, przeciętna dorosła osoba potrzebuje minimum 90 mg witaminy C dziennie. Coraz częściej słyszymy zlecenia, by przyjmować dużo większe dawki witaminy C, szczególnie w "dobie" koronawirusa. Czy to jednak bezpieczne?

Dlaczego ciężko przedawkować witaminę C?

Witamina C jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. W przeciwieństwie do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, witaminy rozpuszczalne w wodzie nie gromadzą się w organizmie. Zamiast tego są transportowane do tkanek przez płyny ustrojowe, a ich nadmiar jest wydalany z moczem. Ze względu na to, że Twoje ciało nie magazynuje witaminy C ani nie wytwarza jej samodzielnie, ważne jest, aby codziennie spożywać pokarmy bogate w witaminę C.

Po drugie, witamina C, podobnie jak inne witaminy rozpuszczalne w wodzie, łatwo ulega zniszczeniu. Oznacza to, że obróbka cieplna, krojenie czy nawet przechowywanie owoców i warzyw, zmniejsza ilość zawartej w nich witaminy C.

Ile witaminy C za dużo?

W związku z tym, że witamina C jest rozpuszczalna w wodzie, a Twoje ciało wydala jej nadmierne ilości w ciągu kilku godzin po spożyciu, dość trudne jest spożycie jej w nadmiernych ilościach. W rzeczywistości jest prawie niemożliwe, aby uzyskać zbyt dużo witaminy C z samej diety. U zdrowych osób każda dodatkowa ilość witaminy C, której organizm nie potrzebuje, zostaje usunięta wraz z moczem. Musielibyśmy zjeść jednego dnia aż 13 papryk lub 29 pomarańczy, aby osiągnąć górny limit witaminy C zalecany do spożycia. Przy czym musimy pamiętać, że w wielu sytuacjach nasze zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta, np. przy intensywnych treningach czy w czasie infekcji lub wzmożonego stresu, a także, gdy palimy papierosy. Spożycie zbyt dużej ilości witaminy C z diety jest więc niezwykle mało prawdopodobne.

Czy można przedawkować witaminę C przyjmując ją w postaci suplementów?

Przyjmowanie suplementów zawierających witaminę C, zgodnie z zaleceniami znajdującymi się na opakowaniu, nie przyczyni się do jej przedawkowania. Przyjęcie zbyt dużej dawki witaminy C jednorazowo może przyczynić się do problemów trawiennych, bólu brzucha i biegunki. W ten sposób organizm w szybki sposób pozbędzie się jej nadmiaru. Jeśli obserwujesz u siebie takie objawy po przyjęciu witaminy C, zmniejsz jej dawkę lub podziel na mniejsze porcje.

Co warto zapamiętać?

Witamina C jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Nie jest gromadzona przez organizm i nie może być wytwarzana przez organizm. Należy dostarczać ją codziennie wraz z dietą.

Jej odpowiednia ilość jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Odgrywa także ważną rolę w gojeniu się ran, utrzymuje mocne kości i poprawia funkcjonowanie mózgu.

Przedawkowanie witaminy C jest niezwykle rzadkie i mało prawdopodobne. Jeśli przyjmujesz suplementy z witaminą C, postępuj zgodnie z zaleceniami znajdującymi się na opakowaniu.