Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Cola czy sok pomarańczowy: co gorsze?

Cola czy sok pomarańczowy: co gorsze?
Na skróty:
  1. Wyniki
  2. Wnioski
  3. Komentarz
Regularnie picie napojów słodzonych wiążą się z nadwagą, otyłością, cukrzycą, chorobami nowotworowymi, zaburzeniami glikemii. Naukowcy sprawdzali czy sok pomarańczowy i napój typu cola różnią się jakąś oddziaływaniem na zdrowie.

Oceniano czy oba rodzaje napojów nie mają wpływu na powstawanie dny moczanowej. Polega ona na akumulacji w tkankach końcowego metabolitu puryn u ludzi – kwasu moczowego (w formie soli sodowej).

26 zdrowych dorosłych przez 2 tygodnie spożywało sok pomarańczowy lub napój typu cola bez kofeiny. Badani spożywali napoje między 3 posiłkami. Później grupy zamieniono miejscami. Oceniono kontrolę glikemii, metabolizm kwasu moczowego i zmiany w mikroflorze jelitowej.

Wyniki

  1. Mikrobiota kałowa, masa ciała, wrażliwość na insulinę podstawową i w teście OGTT pozostały bez zmian.
  2. Stężenie kwasu moczowego na początku badania było prawidłowe i nie zmieniło się po 2 tygodniach spożycia coli (pomijalny spadek).
  3. Sok pomarańczowy spowodował nasilone wydalanie kwasu moczowego. Spożycie coli powodowało większe zaburzenia glikemii, większe wahania stężenia glukozy oraz (paradoksalnie) niższe dobowe wydzielanie insuliny. Odnotowano też spadek stężenia potasu – co ma kolosalne znaczenie.

Wnioski

Pomimo zawartości cukru regularne spożywanie dużych ilości soku pomarańczowego nie zwiększa ryzyka wystąpienia dny moczanowej, a może nawet przyczynić się do obniżenia poziomu kwasu moczowego. 

Komentarz

Najważniejszym wnioskiem płynącym z tego badania jest wywoływanie przez napoje cola spadku stężenia potasu we krwi. Niskie stężenie potasu prowadzi do zaburzenia wydzielania insuliny przez komórki β. Jeśli nie jest wydzielana insulina, podwyższa się stężenie glukozy, a ona potrafi zniszczyć wszystkie narządy (patrz: skutki uboczne cukrzycy uszkodzenia wzroku, nerek itd.).

Ponadto hipokaliemia (obniżone stężenie potasu) jest niezmiernie groźna dla sportowców, a szczególnie kulturystów (którzy i tak są na nią narażeni np. przez sięganie po diuretyki).

Objawy hipokaliemii:

•    osłabienie,

•    porażenie mięśni,

•    zaburzenia odruchów,

•    niedrożność,

•    zwiększenie wrażliwości serca na digoksynę,

•    zaburzenia rytmu serca,

Hipokaliemia może wystąpić przy niedoborach potasu w diecie, oparzeniach, biegunkach, wymiotach, przy stosowaniu diuretyków (poza tymi oszczędzającymi potas), po przedawkowaniu lukrecji, przy nadużywaniu glukozy i insuliny (dożylnie),  po urazach, zabiegach chirurgicznych, przy kwasicy kanalikowej itd.

Do tej listy trzeba dopisać picie napojów typu cola. Wg obecnej wiedzy naukowej żadne rodzaje napojów słodzonych nie są wskazane i należałoby je wykluczyć z diety.

Najprawdopodobniej napoje typu cola wywierają bardziej drastyczne skutki, ale to nie znaczy że sok pomarańczowy jest korzystny dla sylwetki.

Źródła: FranziskaBüsing i in. „High intake of orange juice and cola differently affects metabolic risk in healthy subjects”, Dr n. med. Małgorzata Godziejewska-Zawada „Wyrównanie glikemii a choroby endokrynologiczne”, Anna M. Badowska Kozakiewicz “Patofizjologia człowieka”, E. Mutschler "Farmakologia i toksykologia", WYDANIE III, Robert K. Murray, Daryl K. Granner,  Victor W. Rodwell  red. wyd. pol. Franciszek Kokot  „Biochemia Harpera ilustrowana” wydanie VI, Ming Leong Lim, Jason O’Neal Roach „Metabolizm i żywienie – Crash Course”, Kathleen Deska PAGANA, Timothy J. PAGANA „Testy laboratoryjne i badania diagnostyczne w medycynie”

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę