Odchudzasz się? Zjedz jajko na śniadanie!

Jaja gotowane, omlet czy też jajecznica to ulubione śniadanie wielu z nas. Jajka postrzegane są jednak przez niektórych jako pokarm tuczący, często w ramach diet odchudzających zamieniane są na „lekkie” płatki śniadaniowe i inne niskotłuszczowe produkty. Tymczasem okazuje się, że jajka stanowić mogą wartościowy element redukcyjnej diety. Po pierwsze jajka zaliczają się do pokarmów niskowęglowodanowych, co w dobie popularności diety typu LC (low-carb), może być niewątpliwym walorem, po drugie wyraźnie obniżają łaknienie.

Przeczytaj koniecznie:

Picie surowych jaj nie wzmocni Twoich mięśni

Naukowcy z Wydziału Psychologii, Unierwsytetu w Saint Louis (Vander i wsp.) zaobserwowali, że izolakloryczne śniadania w postaci jajek lub pieczywa inaczej wpływa na uczucie poposiłkowej sytości. Osoby biorcę udział w badaniu, które jadły rano jaja spożywały mniej kalorii w ciągu dnia niż osoby, które jadły precle. Okazało się, że jest to związane m.in. z poziomem hormonów takich jak grelina i insulina, które wpływają na uczucie głodu i których poziom podnosi się bardziej po posiłku w postaci pieczywa.

Wcześniejsze badania naukowe wykazały, że spożywanie lub pomijanie śniadania ma istotny wpływ na nasze zachowanie żywieniowe w późniejszych okresach dnia. Osoby, które nie jedzą śniadania, zazwyczaj spożywają więcej kalorii w kolejnych posiłkach i przekąskach pomiędzy posiłkami i często wybierają pokarmy o niższej jakości odżywczej. Eksperymenty Vander’a na przykładzie jaj i pieczywa pokazały dodatkowo, że dobór produktów żywnościowych ma również bardzo istotne znaczenie.

 

Źródła: Short-term effect of eggs on satiety in overweight and obese subjects. Vander Wal JS, Marth JM, Khosla P, Jen KL, Dhurandhar NV. Consuming eggs for breakfast influences plasma glucose and ghrelin, while reducing energy intake during the next 24 hours in adult men. Ratliff J, Leite JO, de Ogburn R, Puglisi MJ, VanHeest J, Fernandez ML.