Dlaczego powinnaś jeść wołowinę?

Wołowina pochodząca ze sprawdzonego źródła i spożywana z umiarem może stanowić niezwykle cenny element diety. Zwłaszcza kobiety aktywne fizycznie powinny chociaż kilka razy w miesiącu umieścić porcję mięsa wołowego w swoim menu. Dlaczego to takie ważne?

Wołowina jest znakomitym źródłem białka o wysokiej wartości biologicznej oraz składników, których często brakuje w diecie aktywnych fizycznie kobiet, a które mogą wpływać korzystnie zarówno na zdrowie jak i formę sportową. Mięso wołowe zawiera sporą dawkę bardzo dobrze przyswajalnego żelaza (tzw. żelazo hemowe). Wyniki badań przeprowadzonych swego czasu na rekreacyjnie trenujących kobietach wykazały, że znaczna część z nich cierpi na niedobory tego pierwiastka. Oprócz wielu zdrowotnych następstw wynikających z niedostatecznej podaży żelaza w stosunku do zapotrzebowanie już niewielki deficyt może objawiać się pogorszeniem wydolności fizycznej. Wołowina jest także źródłem cynku (100g mięsa wołowego pokrywa około 30% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek) i witamin z grupy B, w tym witaminy B12.

Wołowina zawiera także substancje takie jak l-karnityna, sprzężone dieny kwasu linolowego (CLA) oraz cholina i inozytol. Związki te uczestniczą w gospodarce lipidowej, a często sprzedawane są na naszym rynku jako składniki suplementów diety, wspomagających odchudzanie oraz poprawiające regenerację i zdolności wysiłkowe. Szczególnie cenna dla kobiet trenujących z obciążeniem może okazać się kreatyna – substancja, która wyraźnie przyczynia się do zwiększenia siły i wytrzymałości siłowej, przyspiesza regenerację i budowę tkanki mięśniowej a także chroni mięsnie przed niepożądanym katabolizmem np. w okresie stosowania diet odchudzających. Takimi walorami niestety chude mięso z kurczaka pochwalić się nie może.

Poza tym jest jeszcze jeden aspekt przemawiający na korzyść wołowiny – jest ona wyjątkowo smaczna i stanowić może ciekawe urozmaicenie diety zdominowanej często przez mięso drobiowe i nabiał. Co prawda przygotowanie wołowiny może okazać się bardziej czasochłonne, jednak wyjątkowy smak i aromat dań opartych na tym mięsie znakomicie kompensuje te niedogodności. Poza tym wołowinę przygotować można na wiele sposobów i podawać zarówno na ciepło, jak i na zimno jako składnik sałatek czy kanapek.

Reasumując, mięso wołowe stanowi wartościowy element diety kobiet aktywnych fizycznie przede wszystkim ze względu na wysoki udział dobrego jakościowo białka, żelaza i cynku a także zawartość związków lipotropowych i kreatyny. Nie bez znaczenia są także walory kulinarne mięsa wołowego.