Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Wysiłek fizyczny jako lek przeciwbólowy

Wysiłek fizyczny jako lek przeciwbólowy
O korzystnym wpływie wysiłku fizycznego na zdrowie i samopoczucie można byłoby w nieskończoność książki pisać, aktywność ruchowa bowiem w sposób wielokierunkowy wspomaga pracę różnych układów i narządów oraz nasila produkcję związków chemicznych w mózgu, które korzystnie wpływają na nasz nastrój. W zasadzie co rusz pojawiają się nowe wyniki badań wskazujące na kolejne pozytywne skutki wynikające z regularnego uprawiania sportu. W ostatnich czasach szczególne zainteresowanie budzą jednak wyniki eksperymentów naukowych, w których wykazano, że wysiłek fizyczny działa podobnie jak… lek przeciwbólowy!

Przeciwbólowy efekt związany z aktywnością ruchową notowany jest zarówno wśród osób borykających się przewlekłymi zespołami bólowymi, jak i u osób zdrowych poddawanych testom ekspozycji na bodźce bólowe. Co szczególnie istotne, wcale nie potrzeba jakiś specjalnych zestawów ćwiczeń by odczuć korzystny wpływ wysiłku fizycznego na odczuwanie bólu, wystarczy zwykła sesja aerobowa, choćby – jazda na rowerze. Dobrze sprawdzą się też treningi o innym (np. siłowym)  charakterze.

Niestety przeciwbólowe działanie nie utrzymuje się długo, bo zaledwie około pól godziny. Mimo to, fakt że ulga w odczuwanym bólu utrzymująca się przez cały czas trwania treningu i jeszcze przynajmniej trzydzieści minut po jego zakończeniu jest dość kuszącą perspektywą dla osób borykających się z przewlekłym bólem. Należy jednak pamiętać, że jeśli ból związany jest z uszkodzeniem aparatu ruchu – nie należy podejmować wysiłku fizycznego obciążającego kontuzjowaną partię ciała. W przypadku poważnych schorzeń warto też skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem ruchowej aktywności.

Wnioski

Bardzo często jest tak, że osoby borykające się z rozmaitymi dolegliwościami bólowymi drastycznie zmniejszają aktywność ruchową, co może nie być najlepszym rozwiązaniem. Wiele wskazuje bowiem na to, że wysiłek fizyczny jest jak najbardziej pożądany w przypadku przewlekłych zespołów bólowych, należy jednak pamiętać, że powinien on być jednak dopasowany do indywidualnych możliwości i stanu zdrowia jednostki. 

W artykule mówimy o: Zdrowie Poprawa kondycji Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę