Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czym się różni napój energetyczny od napoju izotonicznego?

Czym się różni napój energetyczny od napoju izotonicznego?

PoTreningu

Wielu z nas nie dostrzega różnic i mylili napoje izotoniczne z energetycznymi. I tak niektórzy twierdzą, iż wypili całą butelkę izotoniku przed biegiem i nie czują „powera”, jeszcze inni popijają popularne „energetyki” w czasie treningu sądząc, że wysoko kofeinizowane napoje nafaszerowane cukrem nie tylko dodają energii, ale także znakomicie uzupełniają tracone płyny i elektrolity. Tymczasem pomiędzy tymi dwoma kategoriami produktów istnieją diametralne różnice.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Napojem izotonicznym nazywamy taki, którego osmoloalność (suma składników stałych) jest zbliżona do osmolalności płynów ustrojowych. Dzięki tej właściwości możliwe jest efektywne nawadnianie. Napoje izotoniczne dostarczają nie tylko wody, ale także traconych wraz z potem elektrolitów, z których najważniejszy jest sód, są także źródłem glukozy stanowiącej szybkie źródło energii. Istnieją specjalne przepisy, które regulują kwestię składu tzw. izotoników. Kaloryczność takich napojów powinna mieścić się w przedziale 8kcal/100ml do 35 kcal/100ml, a minimum 75% energii powinno pochodzić z cukrów o wysokim indeksie glikemicznym. Napoje tego typu powinny zawierać także minimum 46mg/100ml do 115mg/100ml sodu, a ich osmolalność wynosić musi ok  300 mOsm/kg (+/- 10%).

Wiele napojów izotonicznych zawiera także inne oprócz sodu elektrolity, jak choćby potas czy magnez, oraz wzbogacana jest często w witaminy czy aktywatory metaboliczne takie jak l-karnityna. Izotoniki nie zawierają jednak kofeiny i nie działają stymulująco na organizm, tak więc kierowcy i osoby pracujące w trybie zmianowym nie dodadzą sobie energii takim napojem, co najwyżej wspomogą efektywne nawadnianie organizmu. Podobnie nie skorzystają tutaj studenci uczący się do egzaminów – izotonik nie wpływa na zdolność koncentracji czy zapamiętywania. W okresie wytężonego wysiłku fizycznego napój izotoniczny może okazać się jednak rozwiązaniem lepszym niż woda czy sok, szybciej uzupełniając tracone płyny i elektrolity.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku napojów energetycznych. Te pozbawione są zazwyczaj elektrolitów (niektóre zawierają magnez), nafaszerowane są jednak cukrami (poza odmianami „light) oraz kofeiną. Często zawierają także witaminy z grupy b, taurynę oraz inozytol. Efektem odczuwalnym po wypiciu puszki „energetyka” jest pobudzenie psychoruchowe, poprawa koncentracji odsunięcie w czasie zmęczenia i zmniejszenie negatywnych jego skutków. Niestety opijanie się energetykami nie tylko nie jest dobrym pomysłem by nawodnić organizm (taki napój jest hipertoniczny, wiec pogłębiać może odwodnienie), ale stanowi często źródło problemów takich jak bezsenność, kołatanie serca, nerwowość. Wysoka zawartość cukru (przeciętnie około 8 łyżeczek na puszkę) też specjalnym walorem nie jest.

Reasumując, napoje izotoniczne i energetyczne to dwie skrajnie różne kategorie produktów. Pierwsze – nawadniają organizm i uzupełniają tracone elektrolity, ale nie wykazują działania stymulującego, drugie natomiast – pobudzają do działania i dodają energii, ale nie powinny być stosowane w celu nawodnienia, bo są zbyt „stężone” i zawierają sporo kofeiny.