Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Truskawki na zdrowie

Truskawki na zdrowie

PoTreningu

Przełom wiosny i lata to czas, w którym w sklepach i na straganach pojawiają się truskawki – owoce wyróżniające się nie tylko wyjątkowymi walorami smakowymi, ale także bogactwem bioaktywnych składników korzystnie wpływających na funkcjonowanie naszego organizmu. Jeśli wydaje Ci się, że truskawki to tylko woda, cukier i mało znaczące dawki witamin, to po lekturze tego artykułu zmienisz zdanie.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Truskawki są dość niskokaloryczne, 100g tych owoców to niecałe około 20 - 30kcal i 5- 7g cukru, więc nawet osoby odchudzające się spokojnie mogą uwzględnić je w swojej diecie. Truskawki są znakomitym źródłem witaminy C (66mg / 100g), która wzmacnia system odpornościowy i wykazuje potencjał antyoksydacyjny. Owoce te zawierają także potas, kwas foliowy, błonnik oraz niewielkie ilości wapnia, magnezu i witaminy K co również podnosi ich wartość odżywczą. Truskawki oprócz witamin i składników mineralnych dostarczają także solidnej porcji polifenoli i antocyjanów wykazujących właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne.

Szczególne zainteresowanie budzi w ostatnich czasach kwas elagowy, którego doskonałym źródłem są właśnie truskawki. Związek ten oprócz tego, że jest silnym przeciwutleniaczem chronić może także komórki przed niekorzystnym wpływem substancji toksycznych takich jak węglowodory aromatyczne czy nitrozoaminy. Trwają także badania nad antynowotworowymi właściwościami kwasu elagowego. Ciekawych wniosków dostarczyły eksperymenty z udziałem pacjentów ze zwężeniem tętnic szyjnych, gdzie regularne spożywanie soku z granatów – będących również dobrym źródłem tego kwasu – spowodowało poprawę przepływu krwi oraz zmniejszenie ciśnienia tętniczego.

Truskawki nadają się znakomicie jako składnik rozmaitych dań i deserów.  Komponują się zarówno z potrawami przygotowywanymi na słodko, jak i daniami pikantnymi (jako dodatek do mięs, ryb, zup i innych). Owoce te również wyśmienicie smakują jako samodzielne danie. Znakomitym pomysłem jest także zmiksowanie porcji truskawek z odżywką białkową – otrzymujemy dzięki temu pyszny koktajl, który można spożyć bezpośrednio po treningu, jak i jako deser czy dodatkowy posiłek pomiędzy posiłkami.

Truskawki poprawiają profil lipidowy krwi i zmniejszają ryzyko miażdżycy

Miłośnicy truskawek mają jeszcze jeden powód by się nimi zajadać. Owoce te stanowią cenny element diety nie tylko ze względu na walory smakowe, ale także ze względu na zaobserwowane ostatnio w jednym z badań prozdrowotne właściwości. Okazuje się bowiem, że bioaktywne substancje zawarte w truskawkach przyczyniają się do poprawy profilu lipidowego krwi i tym samym pomagają zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia takich jak miażdżyca.

Interesujący eksperyment został przeprowadzony na osobach z zespołem metabolicznym, (otyłość, insulinooporność i nieprawidłowy poziom lipidów we krwi). Okazało się, że przyjmowanie liofilizatu truskawkowego w ilości odpowiadającej trzem filiżankom truskawek przez okres ośmiu tygodni doprowadziło do obniżenia całkowitego poziomu cholesterolu we krwi oraz zmniejszenia poziomu lipoprotein o niskiej gęstości (LDL – tzw. „zły cholesterol”). Badacze zaobserwowali także zmniejszenie aktywności cząsteczek adhezyjnych – białek, które uczestniczą w procesach zapalnych i sprzyjają powstawaniu blaszki miażdżycowej. Tak więc na podstawie wyników tego badania uznano, że truskawki działają antymiażdżycowo.

Do podobnych wniosków doprowadził eksperyment z udziałem kobiet z zespołem metabolicznym. Również i w tym badaniu zastosowano liofilizowane owoce (w ilości odpowiadającej dwóm filiżanką na osobę na dzień). Okazało się, że już po czterech tygodniach poziom cholesterolu całkowitego obniżył się o 5%, a poziom lipoprotein o niskiej gęstości spadł o 6%. Zmniejszył się także poziom biomarkerów stresu oksydacyjnego (dialdehydu malonowego i 4-hydroksynonenalu  - o 16%), co świadczy o stłumieniu procesu niepożądanej peroksydacji lipidów. Także i tym razem truskawki potwierdziły więc swoje antymiażdżycowe właściwości.

Truskawki są źródłem wielu cennych dla naszego zdrowia substancji takich jak witamina C, pektyny, kwas elagowy, flawonole i antocyjany. Związki te korzystnie wpływają m.in. na funkcjonowanie układu krążenia i gospodarkę lipidową ustroju przez co zmniejszać mogą ryzyko miażdżycy i innych chorób. Przełom wiosny i lata to czas, w którym warto korzystać z dostępności tych owoców i cieszyć się zarówno ich wybornym smakiem, jak i wysokim potencjałem prozdrowotnym. 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Zdrowie