Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta Charlesa Clarka - zasady, efekty, jadłospis

Dieta Charlesa Clarka - zasady, efekty, jadłospis
Doktor Charles Clark zasłynął w świecie jako twórca rewolucyjnego sposobu odżywiania, który nie tylko pozwala schudnąć, lecz także jest bezpieczny dla zdrowia. Czy rzeczywiście dieta wysokobiałkowa stworzona przez amerykańskiego lekarza spełnia wszystkie wymienione wyżej kryteria? W czym tkwi sekret jej popularności?

Na czym polega dieta Charlesa Clarka?

Doktor Charles Clark opracował dietę wysokobiałkową. Jej podstawę stanowią produkty białkowe, które wypierają z menu pokarmy bogate w tłuszcze i węglowodany. W związku z tym jej zasady są stosunkowo podobne jak w przypadku diety Atkinsa czy Dukana, choć jej twórca zapewnia, że jest ona mniej restrykcyjna i zdrowsza niż kuracje odchudzające wspomnianych dietetyków.

Dieta Charlesa Clarka - zasady

Zasady diety Charlesa ClarkaPodstawą przywołanego modelu odżywiania są białka. W pierwszej fazie odchudzania należy ograniczyć spożycie węglowodanów – od 40 do 60 g na dobę – i wyeliminować z jadłospisu produkty zawierające w swoim składzie cukry proste, między innymi: białą mąkę, ryż, makaron, ciasta i wszelkiego rodzaju słodycze. W codziennym menu powinny pojawić się natomiast ryby, drób, owoce morza, chuda wołowina, jaja, sery, jogurty naturalne twarogi, masło, śmietana i oliwa. Dieta Charlesa Clarka dopuszcza również spożywanie warzyw i owoców o niskim indeksie glikemicznym.

Celem drugiego etapu odchudzania jest ustabilizowanie i utrzymanie uzyskanej masy ciała. Po osiągnięciu pożądanej wagi można stopniowo zwiększać poziom węglowodanów w diecie, monitorować reakcje organizmu i na ich podstawie ustalić optymalną ilość danego składnika dla konkretnej jednostki.

Dieta Charlesa Clarka - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie został ułożony w taki sposób, aby ograniczyć spożycie węglowodanów i tłuszczy. Bazuje głównie produktach wysokobiałkowych. Przygotowany poniżej jadłospis jest na siedem dni i jest wyłącznie sugestią.

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: jajecznica z dwóch jaj, szynką parmeńską, kromka chleba żytniego z masłem
  • II śniadanie: wędzony łosoś z kwaśną śmietaną
  • obiadokolacja: pieczona wołowina ze szczypiorkiem

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: pieczony dorsz z grillowanym serem szwajcarskim 
  • II śniadanie: omlet z pieczarkami i pomidorem (mąka zbożowa lub żytnia)
  • obiadokolacja: podudzie z kurczaka z pomidorem i awokado

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: smażony boczek z pieczarkami i pomidorem
  • II śniadanie: kanapka z tuńczykiem w majonezie
  • obiadokolacja: wołowina w plasterkach z cukinią i ogórkiem

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: jajko w majonezie z pomidorem i bazylią
  • II śniadanie: pierś z kurczaka w papirusie ze szparagami
  • obiadokolacja: pstrąg z cytryną, kabanosy

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: 2 jajka, boczek i pieczarki
  • II śniadanie: awokado z gorzkim kakao
  • obiadokolacja: pieczona pierś z indyka z burakiem gotowanym w mundurku

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: jajko gotowane, pieczarki i pomidory
  • II śniadanie: kromka chleba żytniego z awokado i mozzarellą
  • obiadokolacja: dorsz w sosie pietruszkowym

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: omlet z jajek i pieczarek
  • II śniadanie: sałatka z serem feta i słonecznikiem
  • obiadokolacja: pieczone skrzydełka kurczaka w kaftanie

Dieta Charlesa Clarka - wady i zalety 

Kuracja odchudzająca opracowana przez doktora Charlesa Clarka ma swoje wady i zalety. Przed jej zastosowaniem należy się z nimi zapoznać, które zestawione zostały w poniższej tabeli.
 

Wady

Zalety

dieta uboga w błonnik może powodować cukrzycę, miażdżycę, otyłość, nadciśnienie tętnicze

niski poziom restrykcyjności

nadmiar białka w organizmie może doprowadzić do kwasicy, a ta z kolei zaburza pracę mózgu

etapowe zrzucanie masy ciała

dłuższy proces spalania tkanki tłuszczowej organizmu

niskie ryzyko wystąpienia efektu jo-jo

Jak oceniasz bilans zysków i strat w kontekście tej diety? Napisz w komentarzu!

Dieta Charlesa Clarka - efekty jakich możemy się spodziewać

Stosując kurację odchudzającą opracowaną przez doktora Charlesa Clarka, możemy spodziewać się zrzucenia 5 kg w ciągu miesiąca. Wynik nie należy do spektakularnych, jednak minimalizuje wystąpienie ryzyka efektu jo-jo. Na jadłospis wysokobiałkowy nie powinny przechodzić osoby borykające się z problemami z wątrobą czy nerkami, gdyż takie menu jest mocno obciążające dla tych organów. Przed zastosowaniem jakiejkolwiek diety, powinniśmy najpierw udać się do lekarza w celu sprawdzenia naszego stanu zdrowia i upewnieniu się, że nic nam nie dolega. Nasi specjaliści przygotują dla was indywidualny plan dietetyczny na podstawie zbilansowanych i zróżnicowanych posiłków. https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę Charlesa Clarka?

Dieta Charlesa Clarka jest w swoich założeniach bardzo podobna do innej, niezwykle popularnej metody odchudzania opracowanej przez doktora Roberta Atkinsa. Niemniej jednak wydaje się bezpieczniejsza – pozwala na stopniową utratę masy ciała (około 5 kg w ciągu miesiąca), zmniejsza ryzyko wystąpienia efektu jo-jo, nadmiernego obciążenia nerek i zakwaszenia organizmu. Ma jednak też swoje wady – nie dostarcza zalecanych ilości błonnika, przez co może prowadzić do zaparć czy hiperkalcynurii (zwiększonego wydalania wapnia z moczem). Dlatego należy ją stosować wyłącznie w porozumieniu z profesjonalnym dietetykiem, który ułoży indywidualny plan żywieniowy po dokładnej analizie potrzeb i oczekiwań pacjenta.

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę