Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta oczyszczająca - zasady, efekty, jadłospis

Dieta oczyszczająca - zasady, efekty, jadłospis
Uczucie ciężkości, zaparcia, wzdęcia, senność i ogólne złe samopoczucie - kto z nas tego nie doświadczył przynajmniej raz? Wiele osób poleca stosowanie tzw. diet oczyszczających, które mają za zadanie detoksykację organizmu i wzmocnienie metabolizmu. Co się za tym kryje i czy faktycznie jest to zdrowe?

Na czym polega dieta oczyszczająca?

W dzisiejszych czasach ciężko jest spożywać pokarmy bez dodatków polepszaczy smaków, wyglądu czy innych środków chemicznych, mając na myśli osoby, które dbają o zdrowe odżywianie. Oczywiście są też osoby, które całkowicie swoje żywienie opierają o produkty wysoko przetworzone takie jak dania typu fast food, zupy instant itp. Efektem spożywania takich pokarmów są częste zaparcia, wzdęcia, uczucie ciężkości, ucisk w okolicach wątroby i żołądka. Takie odczucia możliwe są przez uzbieranie się toksyn w organizmie. Z pomocą ma przyjść dieta oczyszczająca, która ma na celu ich usunięcie i poprawy funkcjonowania metabolizmu. Występują warianty diety na 3, 5 i 7 dni. 

Dieta oczyszczająca - zasady

Zasady diety oczyszczającejPodstawą diety oczyszczającej są produkty z wysoką zawartością błonnika pokarmowego, który znajdziemy m.in. w warzywach, owocach, nasionach i orzechach. W okresie stosowania menu detoksykacyjnego warto ograniczyć spożycie produktów przetworzonych do minimum, a najlepiej nie jeść ich wcale. Ponadto całą resztę produktów powinno się kupować ze sprawdzonych miejsc, niezawierających nadmiaru nawozów sztucznych. Pieczywo białe zamienić na pełnoziarniste, dodawać do nich ziarna i kiełki, a w kwestii soków - tylko świeżo wyciśnięte. Niestety fani mocnych kaw i herbat będą musieli zrezygnować z ich picia na te kilka dni. Warto wspomnieć o dołączeniu produktów sfermentowanych (kiszona kapusta, ogórki, kefir i jogurt), które zawierają naturalne probiotyki - ich funkcją jest m.in. odbudowa przewodu pokarmowego. 

Dieta oczyszczająca - przykładowe posiłki

Diety detoksykacyjne najlepiej przeprowadzać na zlecenie lekarza bądź innego specjalisty w dziedzinie żywienia człowieka. Jeżeli nie mamy możliwości skorzystania z takiej porady, najlepszą propozycją jest zastosowanie menu oczyszczające na 3 dni, zamiast tygodnia. 

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: surówka z kiszonej kapusty z marchewką i jabłkiem do tego sok pomidorowy 
  • II śniadanie: sałatka z brokułów, jarmużu, pestek dynii i szklanka kefiru
  • obiad: zupa krem z dynii z marchewką, imbirem i prażonymi pestkami dynii
  • podwieczorek: koktajl z jogurtu naturalnego i truskawek
  • kolacja: sok z rzodkwi białej, sałata lodowa z jabłkiem, kiwi i nerkowcami

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: sok z kiszonych ogórków, jogurt naturalny z prażonymi płatkami owsianymi i pomarańczą
  • II śniadanie: surówka z kapusty pekińskiej z kiszonym ogórkiem, cebulą, pietruszką i rzodkiewką
  • obiad: zupa krem z buraków i pomidorów z siemieniem lnianym, jabłko na deser
  • podwieczorek: zapiekane jabłko z cynamonem i płatkami migdałów
  • kolacja: sok z marchwi, pomarańczy, selera naciowego i limonki

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: kefir z awokado, siemieniem lnianym i porzeczką czarną 
  • II śniadanie: płatki owsiane z kiwi, jagodami acai i kakao gorzkie odtłuszczone 
  • obiad: zupa krem z groszkiem, cukinią i brokułem do tego pieczywo pełnoziarniste na zakwasie  
  • podwieczorek: pudding z jogurtu naturalnego, nasion chia, jabłka, kiwi i śliwki węgierki
  • kolacja: sok z kiszonych buraków, surówka z kapusty białej, marchewki, jabłka i cebuli

Dieta oczyszczająca - wady i zalety

Kuracja detoksykacyjna ma na celu zniwelowanie dolegliwości, jakie mogą występować ze strony przewodu pokarmowego. Czy warto ją stosować? W poniższej tabeli zestawiono wady i zalety, jakie za nią idą.
 

Wady

Zalety

wyciskanie świeżych soków może być czasochłonne

zniwelowanie dolegliwości ze strony układu pokarmowego

sfermentowana żywność nie każdemu może smakować

detoksykacja poprawia jakość i kondycję skóry za sprawą usunięcia nadmiaru toksyn

porcje nie są treściwe, ograniczenie węglowodanów i białka może powodować uczucie głodu podczas stosowania diety

sfermentowane produkty to bogate złoża naturalnych bakterii zwanych inaczej probiotykami

Jaki masz stosunek do diety oczyszczającej? Daj znać w komentarzu!

Dieta oczyszczająca - efekty jakich możemy się spodziewać

Menu detoksykacyjne ma na celu zniwelowanie bądź całkowite usunięcie dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, ale i nie tylko. W ludzkim organizmie zbierają się toksyny, których nadmiar wywołuje ogólnie złe samopoczucie, brak energii, senność, a nawet bóle w okolicach żołądka i wątroby. Dieta nie należy do odchudzających a bardziej do leczniczych. Taki jadłospis jest wart zastosowania w momencie zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze. Stosując detoksykację, możemy uniknąć dolegliwości, które mogłoby się pojawić przez tak radykalne zmiany dla układu pokarmowego. Zdrowiej jest etapowo przyzwyczajać organizm do nowych produktów. Jeżeli chcecie zacząć odżywiać się zdrowiej bądź osiągnąć swój sukces sylwetkowy, ale nie wiesz jak się za niego zabrać, nasi specjaliści z przyjemnością Wam pomogą tworząc w pełni zbilansowany i indywidualny plan dietetyczny. Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę oczyszczająca?

Przeprowadzona detoksykacja organizmu jak najbardziej może być dobra i zdrowa dla naszego organizmu pod warunkiem, że wykonuje się to z głową. Najlepiej i najbezpieczniej jest skorzystać z porady lekarza lub dietetyka. Warto wykonywać badania krwi i moczu, z nich można się dowiedzieć, czego nasz organizm najbardziej potrzebuje. Jednakże jeżeli nie mamy takiej możliwości, stosowanie tego typu diet oczyszczających najbezpieczniejsze będzie na jeden dzień bądź maksymalnie trzy. Niezalecane jest stosowanie jej przez tydzień, gdyż bazuje to na warzywach i owocach, ogranicza mocno spożycie białka i innych węglowodanów, które są niezbędnym budulcem i paliwem dla naszego organizmu. Ich niedobór w ciągu tygodnia nie spowoduje niedożywienia, jednak może pogorszyć ogólne samopoczucie, występować uczucie rozdrażnienia i ciągłego zmęczenia. Wszystko jest dla ludzi, jeżeli wykonuje się to z umiarem.