Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak zostać mistrzem fit grillowania? Pomysły na smaczne i zdrowe posiłki

Jak zostać mistrzem fit grillowania? Pomysły na smaczne i zdrowe posiłki
Grillowanie to forma spędzania wolnego popołudnia, a także okazja, aby zjeść posiłek na świeżym powietrzu. Przy odrobinie inwencji można przygotować proste i smaczne dania, które idealnie wkomponujesz w zdrowy jadłospis. Grillowanie niekoniecznie musi wiązać się z koniecznością spożywania kiełbasy – istnieje wiele ciekawych pomysłów, dzięki którym urozmaicisz swoje dotychczasowe menu.

Przyprawy

Przygotowując mięso i odpowiednio wcześnie je marynując, staraj się nie korzystać z gotowych mieszanek przyprawowych. Skomponuj własną mieszankę, eksperymentując zarówno z ziołami (świeżymi i suszonymi) np. rozmarynem, tymiankiem, lubczykiem oraz przyprawami takimi jak np. kolendra, kurkuma, papryka ostra, itd. Ciekawym dodatkiem do wszelkich marynat są także: musztarda, chrzan czy starta skórka pomarańczowa (cytrynowa lub limonkowa). Dzięki przyprawom i ziołom wpłyniesz pozytywnie nie tylko na walory smakowe, a także zmniejszysz ilość soli i dodatków, które powszechnie występują w gotowych mieszankach przyprawowych do dań grillowanych.

Warzywa

Z rusztu smakują także wyśmienicie warzywa – np. bakłażany, papryka, cukinia czy ziemniaki. Nie tylko, że podniosą wartość odżywczą posiłku to niewątpliwie będą stanowiły doskonałe uzupełnienie dań mięsnych. Atrakcyjną niewątpliwie opcją jest przygotowanie szaszłyków z kawałków marynowanego mięsa, warzyw i np. grzybów. Pamiętaj także, aby przygotować sałatkę ze świeżych warzyw, np. z sałaty i pomidorów – im więcej warzyw tym lepiej. Innym pomysłem wzbogacającym dania mięsne i nadającym im egzotycznego posmaku jest uwzględnienie owoców, takich jak np. ananasy czy mango.

Sosy na zimno

Ich przygotowanie nie jest pracochłonne, a znacznie wzbogaca smak spożywanych potraw. Poza kultowym sosem czosnkowym i keczupem, warto poeksperymentować ze świeżymi ziołami i innymi przyprawami, a następnie stworzyć sos ziołowy, pikantny (z dodatkiem chilli), curry, etc. Możliwości komponowania własnych sosów na zimno są po prostu nieograniczone. Ciekawą opcją są tzw. salsy, składające się z drobno posiekanych warzyw i owoców (np. papryka z mango).

Nie tylko tłuste mięsa

Mięsa chude są zdecydowanie zdrowszą opcją do grillowania, gdyż mniejsze jest ryzyko powstawania szkodliwych produktów ubocznych spalania tłuszczów, ale oprócz nich możesz także poeksperymentować z rybami i owocami morza. Zaskocz swoich gości, przygotowując np. grillowane krewetki.

Dwa proste przepisy, które warto przetestować

Marynata musztardowa

  1. Musztardę (1 -2 łyżeczki) rozprowadzić w oliwie z oliwek.
  2. Dodać mniej więcej taką samą ilość soku z cytryny oraz drobno posiekaną cebulę oraz czosnek przeciśnięty przez praskę.
  3. Przyprawić pieprzem, można również dodać łyżeczkę miodu – dokładnie wymieszać.

Dip z awokado

  1. Awokado obrać i pozbawić pestki.
  2. Zmiksować z dodatkiem soku z cytryny i ząbkiem czosnku.
  3. Przyprawić pieprzem do smaku.
  4. Można również dodać np. pokrojonych suszonych pomidorów.

Podsumowanie

Potrawy z grilla powinny być smaczne i kolorowe, zawierać dodatki świeżych warzyw i wartościowych sosów, dzięki temu nie będziemy musieli się obawiać o zrujnowanie sylwetki czy zdrowia. Warto wykazać się inwencją i kreatywnością również podczas przygotowywania posiłków na świeżym powietrzu.