Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jakie otręby wybrać: pszenne, żytnie czy owsiane?

Jakie otręby wybrać: pszenne, żytnie czy owsiane?
Otręby stanowią produkt uboczny powstający w procesie obróbki technologicznej zbóż, a dokładnie ich przemiału. Przez długi okres traktowane były jako element „odpadowy”, po pewnym czasie jednak zorientowano się, że posiadają wysoką wartość dietetyczną. Otręby bogate są przede wszystkim w błonnik pokarmowy, czyli substancję balastową, która choć nie jest rozkładana przez nasze enzymy trawienne, pełni istotną rolę w regulacji motoryki przewodu pokarmowego i rozwoju korzystnej mikroflory jelitowej.

Współczesna żywność jest deficytowa w błonnik, a odpowiednia jego podaż może stanowić istotny czynnik profilaktyki chorób takich jak miażdżyca, cukrzyca czy otyłość. Dodatkowo otręby dostarczają witamin z grupy B, składników mineralnych takich jak magnez, wapń, fosfor. Ostatnio ich konsumpcja wyraźnie wzrosła, zarówno otręby owsiane, jak i pszenne czy żytnie cieszą się coraz większą popularnością wśród osób chcących poprawić jakość zdrowotną swojego menu, lub zrzucić przysłowiowe „kilogramy”. Coraz częściej można też natknąć się na otręby smakowe, z dodatkiem śliwek, jabłek etc…

Podstawowy dylemat potencjalnych smakoszy tych wyrobów zbożowych dotyczy wyboru określonego rodzaju otrębów. Z pewnością najbardziej atrakcyjne smakowo wydają się produkty dosładzane i aromatyzowane, jednakże fakt, iż zawierają one dodatek cukrów, a często też niezdrowych utwardzonych tłuszczy roślinnych zdecydowanie przekreśla je jako składnik zdrowej, zbilansowanej diety. Pozostają więc do wyboru pozycje klasyczne.

Otręby pszenne i żytnie

Zawierają więcej błonnika niż otręby owsiane, co mogłoby sugerować, że są produktami bardziej pożądanymi. Niestety są też one „bogatsze” w substancje antyodżywcze takie jak kwas fitynowy i lektyny, które z jednej strony utrudniają wchłanianie niektórych składników mineralnych, z drugiej natomiast wywoływać mogą reakcje alergiczne, a nawet wpływać niekorzystnie na aktywność ważnych hormonów. Stąd też poleca się ostrożność w konsumpcji pokarmów będących ich źródłem.

Otręby owsiane

Otręby owsiane nie dość , że substancji antyodżywczych zawierają mniej niż wspomniane otręby żytnie i pszenne, dodatkowo (pomimo, iż wszystkich frakcji błonnikowych zawierają mniej) dostarczają relatywnie więcej błonnika rozpuszczalnego. Błonnik rozpuszczalny do którego zaliczany jest np. beta-glukan obecny w otrębach owsianych może mieć szczególne znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia i cukrzycy. Logiczne więc wydaje się, że otręby owsiane mogą mieć istotną przewagę nad otrębami żytnimi czy pszennymi. Nie tylko obfitują w bardziej pożądane frakcje błonnikowe, ale dodatkowo zawierają mniej substancji antyodżywczych takich jak lektyny czy kwas fitynowy. Pamiętać należy przy tym, że produkty zbożowe nie koniecznie muszą stanowić jedyne źródło błonnika w zdrowej diecie. Szczególnie istotne jest urozmaicenie jadłospisu w taki sposób, by dostarczać błonnika (jak i innych składników pokarmowych) z różnych źródeł, takich jak choćby warzywa czy owoce.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę