Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kilka powodów, dla których warto pić sok pomidorowy

Kilka powodów, dla których warto pić sok pomidorowy
Chociaż fakty są takie, że dla ogólnie pojętego zdrowia i estetyki sylwetki lepiej jest unikać sklepowych „soków z kartonika”, to w przypadku soku pomidorowego sytuacja wygląda inaczej. Napój ten posiada kilka cennych walorów, które sprawiają, że warto włączyć go do diety, zwłaszcza w przypadku dużego obciążenia wysiłkiem. Co dokładnie przemawia na jego korzyść?

Wspomaga gospodarkę wodno-elektrolitową

Sok pomidorowy to przede wszystkim obfite źródło potasu, pierwiastka zaliczanego do niezbędnych składników naszej diety. Potas wraz z sodem (który również obecny jest w soku pomidorowym), tworzą duet niezwykle ważnych dla sportowców elektrolitów, których już niewielki niedobór może wpłynąć na zdolność do kontynuowania wysiłku. Odpowiednie spożycie potasu i sodu ma kluczowe znaczenie dla utrzymania równowagi wodno-elektrolitowej i warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu w trakcie trwania wysiłku.

Hamuje katabolizm

Sok pomidorowy jako antykatabolik? Cóż, fakty są takie, że zawarty w nim potas ma w tym zakresie lepsze referencje w postaci badań naukowych niż tak ceniona przez wielu glutamina. Odpowiednie spożycie tego pierwiastka wpływa na równowagę kwasowo-zasadową, dzięki czemu hamuje nadmierną aktywność enzymów proteolitycznych (katabolicznych). Niestety często zdarza się tak, że potasu jemy za mało, co może przekładać się na nasilony katabolizm białek i utrudniać pracę nad poprawą kompozycji sylwetki.

Wspomaga budowę mięśni

Sok pomidorowy oczywiście anabolikiem nie jest, ale zawarty w nim potas wpływa korzystnie na wrażliwość tkanki mięśniowej na działanie anabolicznych hormonów, a dokładnie – insuliny. Wrażliwość insulinowa to ważny parametr fizjologiczny powiązany nie tylko z ogólnie pojętym zdrowiem metabolicznym, ale także z podatnością tkanki mięśniowej na wpływ czynników stymulujących hipertrofię. Tak więc po sok pomidorowy warto sięgnąć również w okresie budowy masy.

Zmniejsza negatywne skutki stresu oksydacyjnego

Chociaż sam stres oksydacyjny nie zawsze jest czymś złym, to w sytuacji, w której ulega nasileniu pojawiać się mogą problemy związane ze wzmożoną aktywnością wolnych rodników. Sok pomidorowy jest dość dobrym źródłem bardzo silnego przeciwutleniacza – likopenu. Związek ten chroni komórki przed destrukcyjnym wpływem reaktywnych form tlenu, wspomagając naturalne funkcje obronne. Dodatkowo sok pomidorowy dostarcza też pewnej dawki innego ważnego przeciwutleniacza –witaminy C.

Jest niskokaloryczny

Sok pomidorowy na tle innych soków, zwłaszcza tych otrzymywanych ze słodkich owoców (jabłek, winogron, pomarańczy), jak również warzyw takich jak marchew czy buraki jest napojem niskokalorycznym. Niska wartość energetyczna sprawia, że może być on spożywany bez obaw o przyrost tkanki tłuszczowej nawet przez osoby otyłe, jak i również przez osoby odchudzające się. Szklanka soku pomidorowego dziennie nie wpłynie istotnie na bilans energetyczny.

Można go zrobić samodzielnie

Jeśli nie mamy zaufania do produktów sklepowych, sok pomidorowy możemy zrobić samemu. Wystarczą pomidory i… sól morska. Pomidory należy sparzyć, pokroić i gotować przez pewien czas aż się rozpadną. Następnie zmiksować i dosolić do smaku. Można jeszcze raz zagotować po to by odparować nadmiar wody (sok będzie gęstszy). W razie potrzeby można także dodać przypraw typu bazylia, pieprz i innych.

Podsumowanie

Sok pomidorowy ma wiele cennych zalet, które sprawiają, że stanowi pożądany składnik diety. Można go pić zarówno w okresie budowy muskulatury, jak i w czasie redukcji tkanki tłuszczowej lub pracy nad wydolnością. Jest tani, zdrowy i niskokaloryczny.