WOW! PROMOCJA BLACK FRIDAY -50%! -50% na wszystkie plany dieta i trening z kodem "BLACKFRIDAY" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 działają antydepresyjnie

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 działają antydepresyjnie
W ostatnich latach doniesień na temat dobroczynnego wpływu kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 na funkcjonowanie naszego organizmu systematycznie przybywa. W obiegowym ujęciu wiąże się ich spożycie ze zdrowiem układu krążenia, głownie ze względu na ich antymiażdżycowy i przeciwzapalny potencjał. Tymczasem korzyści z odpowiedniej podaży tych kwasów tłuszczowych są o wiele większe.

Przypomnijmy że do rodziny omega 3 należą: krótkołańcuchowy kwas alfa-linolenowy oraz długołańcuchowe kwasy eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA), które obecne są w zasadzie jedynie w rybach i niektórych algach. Zwłaszcza dwa ostatnie, których nazwy tak ciężko wymówić są przedmiotem intensywnych badań naukowców z całego świata.

W roku 2002 w jednym z badań naukowcy Horrobin i Peet wykazali, iż suplementacja kwasem EPA w dawce zaledwie 1g na dobę spowodowała redukcję objawów depresji (skala HDRS) o 50% u osób dorosłych. Cztery lata później w kolejnych badaniach wykazano także korzystny wpływ suplementacji omega 3 w wypadku dzieci z depresją. W jednym badaniu kwas EPA wykazywał podobną skuteczność jak niektóre leki.

Mechanizm przeciwdepresyjnego działania kwasów tłuszczowych omega 3 nie jest do końca poznany. Naukowcy przyznają, że na razie obracamy się w kręgu hipotez. Przypuszcza się, że nie bez znaczenia jest tutaj ich antyzapalny potencjał . Jako istotny uznaje się także ich wpływ na tzw. neurogenezę, czyli proces powstawania nowych neuronów w mózgu. Kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 pobudzają syntezę specyficznego czynnika który pobudza produkcję, tempo wzrostu i naprawę neuronów.

Zarówno samo zastosowanie kwasów tłuszczowych omega 3 w leczeniu depresji jak i mechanizm ich działania wymaga dalszych badań. Z drugiej strony natomiast z pewnością warto zwrócić szczególną uwagę na właściwą ich podaż z diety lub uzupełnić swoje menu suplementem. Wiele wskazuje bowiem na to, że odpowiednie ich spożycie nie tylko stanowi istotny czynnik profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych, ale także korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego i na nasze samopoczucie.