Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy na diecie można jeść kiełbasę?

Czy na diecie można jeść kiełbasę?
Dla przeciętnego Polaka synonimem słowa „mięso” jest „szynka”, „kiełbasa”, niekiedy nawet „parówka”. Tymczasem dostępne w sklepach wędliny z mięsa składają się tylko w pewnej części, zawierając w zamian rozmaite substancje wypełniające, nadające pożądany smak, zapach, konsystencje oraz trwałość finalnego produktu. W efekcie tak popularne kiełbasy i szynki nie tylko mają niższą wartość żywieniową niż świeże mięso, ale także w odmienny sposób wpływają na nasze zdrowie.

Czy warto ograniczać jedzenie mięsa?

Zapewne spotkałeś się z zaleceniem by ograniczać spożycie mięsa, gdyż wysoka jego konsumpcja przyczynia się do rozwoju wielu chorób takich choćby jak miażdżyca i nowotwory. Warto podkreślić jednak, iż mięso stanowi integralny element naszej diety od zarania dziejów i przez setki tysięcy lat spożywane było w niewspółmiernie większych niż dzisiaj ilościach. Gdyby mięso samo w sobie zawierało zabójcze dla naszego zdrowia związki, prawdopodobnie zdziesiątkowałoby nasz gatunek już w czasach paleolitu. Również współczesne populacje prowadzące łowiecko-zbieracki tryb życia i cieszące się dobrym zdrowiem spożywają spore ilości mięsa, co nie odbija się w żaden sposób negatywnie na ich kondycji psychofizycznej. Tak więc lęk przed jego konsumpcją już na tej podstawie wydaje się przesadzony.

Rola mięsa w diecie

Świeże mięso i podroby stanowią ważny i wartościowy element zdrowej diety, będąc cennym źródłem związków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Mięso dostarcza m.in wysokojakościowego białka, żelaza, cynku, witaminy A, witaminy z grupy B. Dodatkowo w mięsie znaleźć można także substancje stosowane często w suplementacji sportowej takie jak kreatyna, l-karnityna czy sprzężony kwas linolowy CLA. Badania obserwacyjne jednak wskazują, iż osoby spożywające większe ilości mięsa cieszą sie zazwyczaj gorszą kondycją zdrowotną. Czy więc rozsądniej nie byłoby porzucić mięsne zwyczaje i zacząć żywić się roślinami? Prawdopodobnie – nie.

Wiele wskazuje bowiem na to, że głównym źródłem problemów jest nie tyle samo mięso, co jego przetwory (mięso przetworzone technologicznie), czyli chętnie zjadane przez nas kiełbasy i szynki. Opublikowane w marcu tego roku wyniki obszernego badania epidemiologicznego obejmującego niemal pół miliona kobiet i mężczyzn wykazały, że wysoka konsumpcja wędlin związana jest z wyższym wskaźnikiem śmiertelności, której podłoże stanowią choroby nowotworowe i sercowo-naczyniowe. W przypadku konsumpcji mięsa nieprzetworzonego nie zauważono takiej zależności.

Podsumowanie

Rezygnacja z wędlin takich jak popularne szynki i kiełbasy na rzecz świeżego, dobrego jakościowo mięsa jest w kontekście zdrowotnym rozwiązaniem uzasadnionym. Warto zrezygnować z wędlin włączając w zamian do diety świeży drób, wołowinę, wieprzowinę, dziczyznę oraz podroby.

Źródła: • Rohrmann S. et al. Meat consumption and mortality - results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. BMC Med. 2013 Mar 7;11:63.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie