Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Pięć powodów dla których warto jeść awokado

Pięć powodów dla których warto jeść awokado
Awokado to owoc wyjątkowy, nie tylko ze względu na nietuzinkowy smak ale także – wartości odżywcze. Jeśli do tej pory go nie jadłeś, to żałuj i czym prędzej włącz do swojej diety, masz bowiem ku temu przynajmniej pięć dobrych powodów!

Awokado to znakomite źródło tłuszczu

Boisz się tłuszczu? Niesłusznie, tłuszcz może być przyjacielem Twojego zdrowia i Twojej sylwetki o ile pochodzić będzie z odpowiednich źródeł. Awokado dostarcza sporej dawki kwasu oleinowego (tego samego co występuje w oliwie z oliwek), który należy do jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Kwas oleinowy korzystnie wpływa na profil lipidowy krwi i funkcje śródbłonka zmniejszając ryzyko chorób układu krążenia. Wykazano także, iż tłuszcz ten sprzyja poprawie wrażliwości insulinowej co może być ważne zarówno w kontekście pracy nad sylwetką jak i – profilaktyce cukrzycy. W 100g tego warzywa jest około 15g tłuszczu, w tym około 10g kwasu oleinowego.

Awokado dostarcza solidnej porcji potasu

Potas to niezwykle ważny składnik diety osób aktywnych fizycznie. Jest on niezbędny dla utrzymania równowagi kwasowo zasadowej-organizmu, a badania naukowe wykazały że wysoka jego podaż może działać antykatabolicznie doprowadzając do zmniejszenia aktywność enzymów proteolitycznych rozkładających białka mięśniowe. Potas ważny jest też dla utrzymania w dobrej kondycji układu krążenia i układu nerwowego. Awokado jest znakomitym źródłem potasu, w 100g owocu zawarte jest około 500mg tego pierwiastka, co stanowi 15% zalecanego spożycia. Wypada więc w tym względzie lepiej niż kojarzone z wysoka zawartością potasu banany i pomidory…

Dobre źródło witaminy E

Witamina E zwana także witaminą młodości jest silnym przeciwutleniaczem, chroniącym organizm przed destrukcyjnym wpływem wolnych rodników. Odpowiednia podaż tej witaminy jest szczególnie istotna w kontekście profilaktyki chorób układu krążenia i zapewnienia odpowiedniej stabilności lipidom transportowanym w postaci lipoprotein. Dobrymi źródłami witaminy E są orzechy, nasiona, warzywa liściaste takie jak szpinak i kapusta włoska, a także awokado, które dostarcza około 2 – 2,5g tego zwiazku w 100g co pozwala pokryć około 20 – 25% zapotrzebowania.

Kwas foliowy i witamina B6

Odpowiednia podaż kwasu foliowego i witaminy B6 ważna jest dla zachowania w szczytowej formie układu nerwowego i prawidłowego przebiegu wielu procesów metabolicznych. Zapotrzebowanie na kwas foliowy wzrasta w okresie ciąży, a na witaminę B6 – w przypadku spożywania znacznych dawek protein. Oba składniki pomagają także regulować proces produkcji homocysteiny – aminokwasu siarkowego, którego podwyższony poziom w krwiobiegu zwiększać może ryzyko chorób układu krążenia. Już 100g awokado wystarczy by pokryć 20% zapotrzebowania na kwas foliowy i niemal 15% zapotrzebowania na witaminę B6.

Błonnik

Odpowiednie spożycie błonnika ważne jest nie tylko dla utrzymania jelit w dobrej formie, ale obniżać może poposiłkową glikemię i sprzyjać redukcji apetytu. Zazwyczaj jako najlepsze i niezastąpione źródło błonnika przedstawia się produkty zbożowe pełnoziarniste, co jest stwierdzeniem kontrowersyjnym. Tak naprawdę nawet nie jedząc w ogóle produktów zbożowych można dostarczyć wymaganą dawkę włókna pokarmowego (20 – 40g na dobę) bazując jedynie na warzywach i owocach. W 100g awokado znajduje się około 6 – 7g błonnika, co jest dawką sporą patrząc na zawartość tego składnika w wielu innych produktach spożywczych.

Podsumowanie

Awokado ze względu na wysoką wartość odżywczą zaliczane jest często do „super-żywności” (z ang. „SuperFoods”). Obecność wielu witamin, składników mineralnych, cennych kwasów tłuszczowych oraz błonnika sprawiają, że owoc ten jest szczególnie atrakcyjny dla osób aktywnych fizycznie, odchudzających się, dbających o zdrowie i sylwetkę.