Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

5 powodów, dla których warto jeść owsiankę

5 powodów, dla których warto jeść owsiankę
Płatki owsiane, orzechy, owoce i porcja mleka, jogurtu lub odżywki białkowej – tak skomponowany posiłek nie bez powodu nazywany bywa „śniadaniem mistrzów”. Owsianka stanowić może znakomity początek dnia, dostarczając wielu cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych i innych związków o właściwościach prozdrowotnych. Poniżej prezentujemy listę najważniejszych powodów, dla których warto zaczynać od niej dzień!

Owsianka – posiłek kompletny

Porcja płatków owsianych, z owocami, dodatkiem orzechów i jogurtu lub mleka dostarcza potężnej dawki ważnych składników pokarmowych. Płatki owsiane zawierają złożone węglowodany, witaminy E, B1 i B2, cynk, magnez, miedź, potas. Orzechy to doskonałe źródło jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, niacyny, witaminy B6, a także witaminy E, magnezu, cynku, selenu i miedzi. Dodatek owoców uzupełnia posiłek w solidną dawkę potasu, witaminy C i prowitaminy A oraz kwasu foliowego. Dzięki obecności mleka lub jego przetworów owsianka staje się także znakomitym źródłem wysokojakościowego białka (białka niepełnowartościowe z owsa i orzechów tworzą w połączeniu z proteinami mleka białka komplementarne). Owsianka jest także znakomitym źródłem błonnika.

Owsianka – źródło substancji biologicznie czynnych

Najnowsze badania wskazują, że płatki owsiane są źródłem związków chemicznych o unikalnych właściwościach, zwanych awentramidami (z ang. avenanthramides, w skrócie AVEs). Substancje te będące pochodnymi kwasu cynamonowego wykazują działanie antyoksydacyjne (chroniąc przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników) i przeciwzapalne (obniżając aktywność cytokin prozapalnych). Awentramidy odpowiadają za kardioprotekcyjne właściwości płatków owsianych. Jeśli do owsianki dodamy także świeże owoce to posiłek zostanie uzupełniony o dodatkową dawkę przeciwutleniaczy w postaci flawonoidów i karotenoidów.

Owsianka w profilaktyce chorób przewlekłych

Regularna konsumpcja owsianki może korzystnie wpłynąć na gospodarkę lipidową obniżając poziom wskaźników ryzyka rozwoju chorób układu krążenia o podłożu miażdżycowym. Badania naukowe wskazują, że za te właściwości owsianki odpowiedzialne są zarówno wspomniane przed chwilą awentramidy, jak i również rozpuszczalne frakcje włókna pokarmowego takie jak beta-glukan. Istnieją też przekonujące dowody na to, że regularna konsumpcja owsianki zmniejszać może ryzyko rozwoju cukrzycy. Spekuluje się także, że składniki zawarte w płatkach owsianych mogą stanowić element profilaktyki nowotworowej. Ze względu na właściwości sycące owsianka należy do posiłków wspomagających regulację mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolę łaknienia, dzięki czemu chroni przed rozwojem nadwagi i otyłości.

Owsianka – posiłek w 5 minut

Przygotowanie porcji owsianki zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż przygotowanie jakiegokolwiek innego, pełnowartościowego posiłku. Wystarczy odmierzyć porcje składników i zalać wodą lub mlekiem. Najlepiej zrobić to jednak dzień wcześniej. Moczenie płatków owsianych i orzechów pozwala usunąć wybrane składniki antyodżywcze, a także pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia doświadczanych przez niektóre osoby po spożyciu produktów zbożowych problemów takich jak wzdęcia i gazy. Owsiankę można zjeść nie tylko w konwencjonalny sposób, ale także przygotować i spożyć w formie koktajlu. Wystarczy po prostu zmiksować wszystkie składniki przy zastosowaniu blendera.

Owsianka – smaczniejsza niż myślisz

Oprócz wielu innych walorów owsianka może być także niezwykle smacznym posiłkiem. Oczywiście nie mam tutaj na myśli wersji minimalistycznych typu owies + woda / mleko, a trochę bardziej rozbudowane alternatywy uwzględniające porcję owoców (najlepiej świeżych, ale mogą być też suszone) i orzechów. Owsianka może być jabłkowo-cynamonowa, bananowo-kokosowa, a także malinowa, truskawkowa czy czekoladowo-orzechowa (kilka kostek gorzkiej czekolady to nie grzech). Z płatków owsianych można także zrobić pyszne musli stanowiące nieporównywalnie lepszą alternatywę dla nafaszerowanych cukrem, sklepowych wynalazków o tej samej nazwie…

Podsumowanie

Istnieje wiele powodów by jeść owsiankę. Do najważniejszych można zaliczyć: wysoką wartość odżywczą, cenne właściwości prozdrowotne, a także walory kulinarne oraz prostotę i szybkość przygotowania.