Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Przełam rutynę w swojej diecie

Przełam rutynę w swojej diecie
Jeśli od dłuższego czasu jadasz codziennie te same potrawy, w tej samej formie i o tych samych porach, to masz pełne prawo odczuwać marazm i zniechęcenie. Nuda zabija powoli, a jej ofiarą paść mogą nie tylko Twoja motywacja i zapał do działania, ale w pewnym momencie także Twoja ciężko wypracowana forma. Jeżeli chcesz przełamać impas i dać sobie przysłowiowego „kopa” do dalszej pracy nad sylwetką, przełam rutynę w diecie i spróbuj ożywić swój jadłospis.

Dzień świstaka

Z moich obserwacji wynika, że większość osób regularnie trenujących w celu poprawy kompozycji sylwetki ulega „modzie” na spożywanie w kółko tych samych pokarmów. Zdarzało się już, że w ramach swojej pracy zawodowej (a jestem dietetykiem), otrzymywałem do oceny jadłospisy składające się zaledwie z kilku produktów żywnościowych. Mało tego, niejednokrotnie bywam proszony o to by ułożyć dietę składającą się jedynie z:

- piersi z kurczaka (zawsze przygotowywanej w ten sam sposób i jedzonej trzy razy dziennie)

- ryżu brązowego (polewanego oliwą i podawanego do porcji piersi z kurczaka)

- twarogu chudego (spożywanego przed snem, z dodatkiem oliwy)

- płatków owsianych (spożywanych w postaci placka z dodatkiem jaj i bananów)

- jajek (patrz wyżej)

- brokułów (spożywanych do mięsa i ryżu, polanych oliwą)

- oliwy  (stosowanej jako uniwersalny dodatek do wszystkiego, stanowiącej jedyne oprócz jaj źródło tłuszczu)

- bananów (jedzonych z plackiem owsianym i po treningu)

Tak skrajnie jałowy i monotonny sposób odżywiania jest nie tylko nudny i męczący, ale wręcz niebezpieczny.  Stwarza bowiem zagrożenie wystąpienia rozmaitych niedoborów żywieniowych, przede wszystkim witamin A, E, D, K, wapnia, selenu i kwasów omega 3. Deficyt tych składników może prowadzić do obniżenia ogólnie pojętej kondycji psychofizycznej, z jednej strony utrudniając pracę nad sylwetką, a z drugiej – zwiększając ryzyko wystąpienia niektórych chorób!

Jak urozmaicać menu?

Wiemy już, że dieta winna być urozmaicona zarówno po to by nie prowadzić do nudy i zniechęcenia, jak i po to by prawidłowo odżywiać organizm i wspierać prawidłowe jego funkcjonowanie. Pojawia się więc pytanie – jak przełamać codzienną rutynę i nie skomplikować nadto sobie życia? Okazuje się, że rozwiązanie jest stosunkowo proste. Przede wszystkim należy szukać inspiracji i raz po raz poświęcić chwilę uwagi na to, aby zapoznać się ze przepisami opartymi na zdrowych i wartościowych pokarmach. Źródłem takich inspiracji mogą być przepisy zawarte m.in. w dziale kulinarnym naszego portalu, czyli tutaj:

http://potreningu.pl/diety/posilki

Wprowadzając urozmaicenia do diety nie trzeba od razu dezorganizować sobie życia zaczynając od najbardziej ambitnych potraw. Niekiedy wystarczą już drobne zmiany w menu, dodanie kilku nowych składników takich jak ryby morskie, mięsa takiego jak wołowina czy wieprzowina, źródeł skrobi takich jak kasza gryczana lub jaglana i już dieta zacznie wyglądać inaczej,  a posiłki dostarczą dodatkowej porcji witamin, składników mineralnych i błonnika.

Zamiast jałowej owsianki na śniadanie można zjeść koktajl z dodatkiem  owoców, orzechów, płatków owsianych i jogurtu, zamiast suchej piersi z kurczaka z ryżem dorsza w sezamie z ziemniakami, zamiast twarogu z oliwą sałatkę z pomidora, mozzarelli i oliwy. To oczywiście tylko banalne przykłady, opcji jest o wiele więcej. Sałatki, naleśniki, placki a także desery takie jak gofry, dietetyczne ciastka czy serniki – wszystko to może znaleźć się w Twojej diecie nie tylko odżywiając Twój organizm, ale także dostarczając niezwykle przyjemnych wrażeń kulinarnych.

Podsumowanie

Dieta, żeby była zarówno zdrowa, skuteczna jak i smaczna i satysfakcjonująca powinna być urozmaicona. Wprowadzanie różnych modyfikacji w diecie mających na celu przełamanie codziennej rutyny nie musi utrudniać życia. Urozmaicona dieta niekoniecznie zakłada, że każdego dnia w ramach każdego posiłku spożywamy zupełnie inne pokarmy, których przygotowanie wymaga dużych nakładów czasu. Chodzi o to by nie ograniczać się do jedzenia codziennie ciągle tych samych produktów. Można natomiast śmiało ugotować jeden obiad na dwa lub trzy dni, albo też drugie śniadania powielić w ramach podwieczorku. Istnieje niezliczona ilość rozwiązań możliwych do wprowadzenia, wystarczy tylko otworzyć umysł i użyć wyobraźni.