Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Sposoby na brak silnej woli

Sposoby na brak silnej woli
Osiągnięcie długoterminowych efektów związanych z poprawą estetyki sylwetki wymaga nie tylko zaangażowania, ale i umiejętności dokonywania mądrych wyborów żywieniowych, refleksu oraz silnej woli. Pokusy czyhają na każdym kroku – w domu, w pracy, w sklepie, u kolegi, koleżanki… Całkowita izolacja społeczna z całą pewnością nie jest optymalnym rozwiązaniem… Na szczęście silna wola to jest coś nad czym można pracować, dlatego jej brakiem nie można usprawiedliwiać porażek związanych z redukowaniem tkanki tłuszczowej lub budowaniem masy mięśniowej. Niewielki wysiłek włożony w trenowanie silnej woli na pewno zaprocentuje lepszymi efektami i uchroni przed efektem jo-jo.

Przyjemność przede wszystkim

Spożywanie pokarmów wiąże się z odczuwaniem nie lada przyjemności. Szczególnie dużą słabość posiadamy względem pokarmów słodkich, które niewłaściwie wybierane z wielkim hukiem kończą niejedną przygodę ze zdrowym odżywianiem. Dlatego zanim sięgniesz po oblepionego grubym lukrem pączka czy ociekające tłuszczem frytki pomyśl jakiego typu inną przyjemnością mógłbyś zastąpić chwilowe odurzenie cukrem i tłuszczem. Może spraw sobie drobny prezent? Książkę, płytę, nowy kosmetyk? Posłuchaj ulubionej piosenki, idź na spacer do ulubionego parku – poszukaj bardziej wartościowych przyjemności. Pamiętaj również że zdrowe odżywianie nie musi być jałowe i niesmaczne – zadbaj o to, aby Twój jadłospis był bogaty, urozmaicony i zróżnicowany pod względem smakowitości. Dzięki temu widok ciastka z kremem nie będzie robił na Tobie zbyt dużego wrażenia.

Rozproszenie uwagi

Analizy naukowców wskazują, iż najczęściej dokonywane niewłaściwe wybory żywieniowe przypadają na drugą połowę dnia. Po powrocie z pracy czy szkoły, w ramach odpoczynku od obowiązków oraz błogiego relaksu sięgamy po batoniki, czekoladki czy ciasteczka. Brak konstruktywnych zajęć sprzyja podjadaniu słodyczy i innych małowartościowych produktów żywnościowych, negatywnie odbijając się na silnej woli i mechanizmach samokontroli. Dlatego w chwili, gdy najdzie nas ochota na coś słodkiego, warto pomyśleć o jakimś aktywującym ruchowo i/lub umysłowo zajęciu. Może to być spacer, zabawa z dziećmi, nadrobienie zaległości związanych z obowiązkami w szkole czy pracy, wizyta w klubie fitness czy na basenie – wszystko co tylko zaangażuje nas na tyle, że zapomnimy o ochocie na coś słodkiego. Dzień wypełniony zadaniami, spotkaniami ze znajomymi i innymi zajęciami sprawi, iż Twoja uwaga będzie koncentrować się na kwestiach innych niż wyłącznie jedzenie.

Niewyspany masz mniejsze szanse

Brak nieprzerwanego i odpowiednio długiego snu zmniejsza szansę na wygranie nierównej walki z pojawiającymi się wszędzie pokusami. Niewyspanie osłabia silną wolę, zaburza mechanizmy odpowiedzialne ze regulowanie apetytu i popycha w stronę mniej wartościowych produktów żywnościowych. Dlatego osoby, którym trudno jest odmówić sobie niezdrowych przekąsek powinny zainwestować w sen i nocną regenerację, unikając zasypiania przed telewizorem czy zarywania kilku nocek pod rząd.  

Pozytywny obraz samego siebie

Badania naukowców wskazują, iż osoby posiadające pozytywny obraz samego siebie mają mniejsze problemy z silną wolą i dokonywaniem właściwych wyborów żywieniowych. Ludzie, którzy nie lubią samych siebie i czują się nieatrakcyjni, pesymiści oraz ludzie zestresowani posiadają znacznie „słabszą” silną wolę. Emocjonalne wyczerpanie sprawia, iż podejmowanie rozsądnych decyzji żywieniowych czy związanych z aktywnością fizyczną jest znacznie trudniejsze.

Podsumowanie

Brak silnej woli znacznie utrudnia pracę nad estetyką sylwetki czy budowaniem formy sportowej. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z faktu, iż można nad nią pracować. Podstawą jest odpowiedni plan, uwzględniający prawidłowo zbilansowany i smaczny jadłospis oraz właściwie ukierunkowaną aktywność fizyczną. Pomocna jest  także chwila refleksji – przy odrobinie wysiłku można spróbować przechytrzyć swój organizm, skutecznie odwracając uwagę od problematycznych pokus. Warto także podkreślić, iż trenowanie silnej woli jest pomocne w tworzeniu zdrowych nawyków żywieniowych, które gwarantują osiągnięcie długoterminowych efektów związanych z poprawą estetyki sylwetki.

 

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę