Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Przyprawy – niedoceniane źródło przeciwutleniaczy

Przyprawy – niedoceniane źródło przeciwutleniaczy
„Stres oksydacyjny”, „wolne rodniki”, „niedobór przeciwutleniaczy” to hasła, którymi często straszą nas w mediach specjaliści z dziedziny promocji zdrowia, dietetycy, lekarze, farmaceuci i kosmetolodzy. Istnieje coś takiego jak „wolnorodnikowa teoria starzenia”, zgodnie z którą postępujące z czasem osłabienie wydajności naturalnych mechanizmów chroniących nas przed aktywnością reaktywnych form tlenu sprzyja „zużywaniu się” organizmu, czyli po prostu – starzeniu.

Stąd też wygenerowana została potrzeba dostarczania odpowiedniej ilości związków, wykazujących zdolność do neutralizowania wolnych rodników i wspierania naturalnej bariery ochronnej organizmu.

Substancje posiadające taki potencjał nazywamy przeciwutleniaczami. Występują one naturalnie w żywności - głównie owocach i warzywach, ale wiele osób przekonanych o tym, że spożywa ich za mało uzupełnia dietę specjalnymi suplementami zawierającymi antyoksydanty. W tym artykule chciałbym zwrócić uwagę na pewną kategorię produktów spożywczych, która stanowi skondensowane źródło przeciwutleniaczy, a często jest pomijana w rozmaitych zestawieniach.

Jeśli bywasz czasem w sklepach z suplementami diety zauważyłeś, że coraz popularniejsze stają się preparaty zawierające naturalne ekstrakty z ziół, warzyw i owoców. Często jednak ich cena jest dość zawrotna, a przypisywane właściwości przynajmniej lekko przesadzone. Jeżeli jesteś zainteresowany prostą alternatywą, proponuję Ci zadbać o obecność przypraw w Twoim jadłospisie. Przyprawy nie tylko wzbogacają smak potraw, ale uzupełniają dietę w liczne związki z grupy przeciwutleniaczy. Ponadto mogą wykazywać działania przeciwzapalne, poprawiające nastrój, usprawniające trawienie, a także wspomagać redukcję tkanki tłuszczowej poprzez nasilenie procesu termogenezy.

Które przyprawy są szczególnie godne uwagi?

W Twojej diecie nie powinno zabraknąć: majeranku, pieprzu, bazylii i curry. Bogactwo rozmaitych związków takich jak diterpeny i kwasy fenolowe, flawonoidy, chlorofil i jego pochodne (chlorofilina), a także witaminy i składniki mineralne sprawia, że są to wręcz wymarzone źródła przeciwutleniaczy. Na szczególną uwagę zasługują także: imbir i kurkuma, które dodatkowo mają działanie przeciwzapalne i polecane są osobom z problemami z aparatem ruchu.

Zaskoczeniem dla nikogo także pewnie nie będzie, że znakomitym uzupełnieniem diety w bioaktywne związki o działaniu prozdrowotnych jest czosnek. Warto także używać, jak nie świeżych to sproszkowanych, liści pietruszki czy kopru.

Współczesna dieta zdominowana została przez przyprawy takie jak sól stołowa i glutaminian sodu. Niestety te składniki nie posiadają szczególnie cennych właściwości poza wpływem na smak. Dodatkowo w programach redukcji masy ciała ich stosowanie może być kłopotliwe, zwiększa bowiem apetyt. Tymczasem poza solą i tzw. „przyprawą uniwersalną” są jeszcze dziesiątki innych, które warto stosować na co dzień w kuchni. Powodów jak widać istnieje wiele, a ich kwintesencją jest połączenie przyjemnego z pożytecznym.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę