Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Sorbitol – co to takiego, gdzie występuje i kto powinien go unikać?

Sorbitol – co to takiego, gdzie występuje i kto powinien go unikać?
Zwykliśmy postrzegać żywność głównie przez pryzmat „kalorii”, ewentualnie zawartości cukru, tłuszczu oraz obecności błonnika. W praktyce jednak w pokarmie, który spożywamy występuje niezliczona ilość związków, mogących wywierać rozmaity wpływ na organizm. Mam tutaj na myśli nie tylko witaminy i makro- oraz mikroelementy, ale szereg innych składników. Jednym z takich związków jest sorbitol, o którym mówi i pisze się niewiele, a który dość powszechnie występuje w konsumowanej przez nas żywności, a co najważniejsze - wpływa w pewien sposób na nasz organizm!

Czym jest sorbitol i jakie ma zastosowanie?

Sorbitol, jest związkiem należącym do polioli, czyli alkoholi cukrowych. Występuje naturalnie w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego takich jak wybrane owoce, a także używany jest w przemyśle spożywczym jako dodatek do żywności (E-420) o właściwościach słodzących oraz środek utrzymujący wilgotność  i zapobiegający krystalizacji. Jest o połowę mniej słodki od cukru i posiada zbliżoną wartość energetyczną, metabolizowany jest jednak inaczej i nie wywołuje istotnej reakcji ze strony insuliny.

Gdzie można go znaleźć?

Sorbitol, jak wspomniałem, obecny jest zarówno w przetworzonej żywności jak i świeżych i suszonych owocach oraz przetworach z nich otrzymanych (dżemach, powidłach oraz w musach). Obfitym jego źródłem są przede wszystkim bezcukrowe gumy do żucia, niektóre słodycze i batony proteinowe. Sporą jego zawartością charakteryzują się także śliwki, brzoskwinie, morele, nektarynki, jabłka i gruszki. Pewne jego ilości obecne są także w wiśniach, czereśniach i istotnie mniejsze – w owocach jagodowych.

Kto powinien go unikać?

Sorbitol oprócz pewnych zalet, które czynią z niego użyteczny dodatek do żywności, posiada również istotne wady. Otóż, podobnie jak inne poliole może wywoływać zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego. Szczególnie wyraźne jest to u osób borykających się już z pewnymi predyspozycjami do wzdęć, gazów biegunek. W takich wypadkach już kilkugramowe dawki sorbitolu mogą wywoływać przykre objawy. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w przypadku osób borykających się z przypadłościami  takimi jak zespół jelita drażliwego (IBS). Tutaj w skrajnych wypadkach już śladowe ilości tego związku będą źródłem uporczywych problemów. Są też jednostki, które znakomicie tolerują poliole, w tym również sorbitol i nawet przy wysokiej konsumpcji nie doświadczają żadnych przykrych konsekwencji…

Wnioski

Wiedza dotycząca właściwości sorbitolu, może być nie tylko ciekawostką. Informacje te mogą mieć zastosowanie praktyczne. Osoby, które z niewiadomych do końca powodów doświadczają pewnych komplikacji ze strony przewodu pokarmowego  powinny uważnie rozejrzeć się, czy w ich diecie nie ma przypadkiem produktów zasobnych w ten związek. Może się bowiem okazać, że słabość do wspomnianych tutaj owoców czy batonów proteinowych (jakże chętnie ostatnio jadanych przez osoby będące „na diecie”), a nawet samo żucie gumy, za sprawą obecnego w tych produktach sorbitolu przyczynia się do zaburzeń pracy przewodu pokarmowego uprzykrzając życie…

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę