Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Beta-glukan, czyli błonnik, którego nie może zabraknąć w Twojej diecie

Beta-glukan, czyli błonnik, którego nie może zabraknąć w Twojej diecie
Beta-glukan należy do związków które nie są rozkładane przez nasze enzymy trawienne, jest polisacharydem klasyfikowanym jak błonnik pokarmowy rozpuszczalny w wodzie. Źródłem beta-glukanu w naszej diecie są przede wszystkim płatki i otręby owsiane, a także jęczmień i niektóre grzyby. Związek ten pomimo, iż nie ulega trawieniu* wykazuje wyjątkowo ciekawe właściwości szczególnie cenne z punktu widzenia współczesnych zagrożeń zdrowotnych takich jak miażdżyca czy cukrzyca.

Badania naukowe wykazały, że beta-glukan obniża poposiłkową glikemię, czyli spowalnia wzrost poziomu cukru we krwi następujący po spożyciu pokarmu. Ma to niezwykle doniosłe znaczenie, ponieważ dzisiejsza żywność produkowana na skalę przemysłową dostarcza zazwyczaj szybko trawionych i wchłanianych węglowodanów, których spożycie powoduje gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi zwany hiperglikemią. Stan ten jeśli regularnie się powtarza jest wysoce niekorzystny z tego powodu, że zaburza gospodarkę hormonalną i lipidową, przyczynia się do rozwoju chorób takich jak cukrzyca czy otyłość, a także powiązany może być z miażdżycą i rozwojem chorób nowotworowych.

Spożywanie produktów żywnościowych bogatych w beta-glukan, takich jak płatki czy otręby owsiane przyczynia się do opóźnienia opróżniania żołądka, a co za tym idzie spowalnia przedostawanie się jedzenia do dalszych odcinków przewodu pokarmowego, wolniejsze ich trawienie i umiarkowane uwalnianie i wchłanianie glukozy. Jeśli spotkałeś się z wskaźnikiem takim jak „indeks glikemiczny” i zwracasz na niego uwagę, to wiedz, że beta-glukan jest w stanie ten parametr obniżyć.

Produkty zbożowe stanowią spory udział przeciętnego menu, właściwy ich dobór może mieć istotne znaczenie dla zdrowia i sylwetki. Zamiast spożywania pszennych bułek i makaronów z białej mąki warto uwzględnić w diecie płatki czy otręby owsiane, ponieważ ze względu na obecność beta-glukanu mają one wysoką wartość zdrowotną.

*beta-glukan nie jest rozkładany przez ludzkie enzymy trawienne, stanowi jednak pożywkę dla dobrotliwych bakterii zasiedlających nasz przewód pokarmowy

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę