Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kontroluj apetyt i jedz białko

Kontroluj apetyt i  jedz białko
Zalecane spożycie białka dla osób o przeciętnej aktywności fizycznej i zawodowej wynosi około 0,8g na kg masy ciała i wg zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia powinno stanowić około 12% kaloryczności jadłospisu. W wypadku sportowców zapotrzebowanie na składniki odżywcze – w tym proteiny - oczywiście zwiększa się diametralnie.

Tym razem jednak nie będę zajmował się sportowcami dyscyplin siłowych, bo Ci zdają sobie sprawę z tego, jak ważnym składnikiem diety jest białko. Artykuł ten niech będzie pewną wskazówką dla osób, które stosują rozmaite diety odchudzające, a także wychodzą z założenia, że ponieważ nie zależy im na rozbudowaniu pokaźnej muskulatury, nie muszą zwracać specjalnej uwagi na odpowiednią podaż białka w diecie.

Grupa amerykańskich naukowców (Gosby i wsp.) odkryła, że niższe spożycie białka w diecie,wynoszące około 10% kaloryczności jadłospisu, zwiększało apetyt i powodowało wyższe spożycie energii o około 12% w porównaniu do sytuacji , kiedy białko stanowiło około 15% kaloryczności jadłospisu. Wg współautorki eksperymentu, dr Alison Gosby, mamy szczególnie silny apetyt na białko, Co ciekawe, gdy udział tego składnika w diecie jest relatywnie niski, to zwiększa się łaknienie, a tym samym nasza skłonność do podjadania. Wzrasta zatem spożycie energii i łatwiej o nadprogramowe kilogramy.

Jak więc widać, warto dbać o odpowiednią podaż protein – zwłaszcza jeśli zależy nam na szczupłej i estetycznej sylwetce. Ma to szczególne znaczenie dla osób przejawiających skłonność do podjadania pomiędzy posiłkami, borykających się z problemem nadmiernego apetytu. W czasie stosowania diet odchudzających zależność ta nabiera dodatkowego znaczenia: odpowiednio wysoka podaż białka nie tylko pomaga zapanować nad apetytem, ale także chroni białka mięśniowe przed katabolizmem. Przypominam, że to właśnie mięśnie odpowiadają za sprężystość i kształt sylwetki.

Testing Protein Leverage in Lean Humans: A Randomised Controlled Experimental Study. Alison K. Gosby, Arthur D. Conigrave, Namson S. Lau, Miguel A. Iglesias, Rosemary M. Hall, Susan A. Jebb, Jennie Brand-Miller, Ian D. Caterson, David Raubenheimer, Stephen J. Simpson. 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę