Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kwasy tłuszczowe omega 3 hamują przyrost tkanki tłuszczowej

Kwasy tłuszczowe omega 3 hamują przyrost tkanki tłuszczowej
Doniesień na temat pozytywnego wpływu na organizm człowieka wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 (n-3) z roku na rok sukcesywnie przybywa. Co istotne potencjał biologiczny tych związków jest dobrze udokumentowany w literaturze medycznej. W obiegowym przekonaniu kwasy tłuszczowe omega 3 wpływają pozytywnie przede wszystkim na układ krążenia, w rzeczywistości jednak mają wiele innych ciekawych właściwości.

Opublikowane w ostatnich latach wyniki badań (Růžičková i wsp.) wykazały, że przyjmowanie odpowiedniej ilości długołańcuchowych kwasów tłuszczowych n-3 hamuje przyrost tkanki tłuszczowej w wypadku wysokokalorycznej, wysokotłuszczowej diety. Badania zostały przeprowadzone na zwierzętach, ale również eksperymenty z udziałem ludzi potwierdzają korzystny wpływ omega 3 na skład i masę ciała. Próby wykonywane na materiale zwierzęcym dają jednak możliwość dokładniejszego przepadania mechanizmów obserwowanych zależności.

Okazuje się że kwasy EPA (eikozapentaenowy) i DHA (dokozaheksaenowy) wpływają w sposób wielokierunkowy na metabolizm glukozy i lipidów oraz aktywność komórek tłuszczowych hamując zarówno ich wzrost jak i namnażanie. Znakomicie obrazują to badania przeprowadzone z udziałem otyłych kobiet z insulinoopornością (Kabir i wsp.), gdzie okazało się, iż przyjmowanie przez okres dwóch miesięcy 1,8g długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 spowodowało bez żadnych restrykcji kalorycznych 1kg ubytek masy ciała oraz wyraźne zmniejszenie średnicy adipocytów (komórek tłuszczowych).

Właściwa podaż długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 ma więc istotne znaczenie nie tylko w kontekście profilaktyki chorób układu krążenia, nowotworów czy przypadłości o charakterze zapalnym, ale także – nadwagi i otyłości. Przypominam, że ich głównym źródłem są ryby morskie, dlatego warto chociaż raz w tygodniu umieścić je w swoim menu. W przypadku niedostatecznego spożycia poleca się suplementację, na rynku jest wiele preparatów zawierających skoncentrowany olej rybi będący znakomitym źródłem kwasów tłuszczowych omega 3.

Omega-3 PUFA of marine origin limit diet-induced obesity in mice by reducing cellularity of adipose tissue. Ruzickova JRossmeisl MPrazak TFlachs PSponarova JVeck MTvrzicka EBryhn MKopecky J.

 Treatment for 2 mo with n–3 polyunsaturated fatty acids reduces adiposity and some atherogenic factors but does not improve insulin sensitivity in women with type 2 diabetes: a randomized controlled study1,2,3,4 Morvarid Kabir, Geraldine Skurnik, Nadia Naour, Valeria Pechtner, Emmanuelle Meugnier, Sophie Rome, Annie Quignard-Boulangé, Hubert Vidal, Gérard Slama, Karine Clément, Michèle Guerre-Millo and Salwa W Rizkalla

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę