Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Alternatywa dla dżemów

Alternatywa dla dżemów
Choć w prasie branżowej często diety sportowców składają się głownie z ryżu, gotowanego mięsa, brokułów, płatków owsianych i jaj, to w praktyce mało kto odżywia się tak na co dzień. Dlaczego? Odpowiedź brzmi po prostu: bo tak się nie da! Przynajmniej na dłuższą metę. Im bardziej rygorystyczny i monotonny jest nasz jadłospis – tym silniejsza potrzeba „skoku w bok”, na ciastko, hamburgera czy lody.

I tak skuteczność diety często zdeterminowana jest przez częstotliwość odstępstw od jej założeń.

W ramach pewnego urozmaicenia diety i zaspokojenia kulinarnych potrzeb proponuję zamiast ciastek, czekoladek czy batoników poświęcić 20 - 30 minut na przygotowanie dietetycznego musu jabłkowego, który znakomicie komponuje się z ryżem, naleśnikami, omletami, twarogiem czy innymi potrawami na słodko – np. po wysiłku fizycznym. Oczywiście mus ten kalorii pozbawiony nie będzie, stanowić będzie jednak zdecydowanie bardziej wartościową alternatywę dla dżemów, sosów owocowych i innych słodkich dodatków, które można kupić w sklepie spożywczym.

Do przygotowania musu jabłkowego potrzebujemy: około 1 kilograma jabłek, 2 łyżki soku z cytryny, cynamon, opcjonalnie laskę wanilii oraz słodzik. Jabłka należy umyć, pozbawić gniazd nasiennych, obrać i pokroić na kawałki (średniej wielkości). Należy zrobić to dość szybko, aby jabłka nie ściemniały. Obrane i pokrojone owoce włożyć należy do garnka, skropić dość obficie sokiem z cytryny i  wlać około 1/4 szklanki wody. Jabłka dusić należy pod przykryciem około 15 minut (aż rozmiękną), następnie dodać cynamonu (wg uznania), odrobinę wanilii oraz ewentualnie słodziku (również wg uznania – ja nie dodaję). Następnie wszytko należy zmiksować aż do uzyskania jednolitej, gładkiej konsystencji. Po zmiksowaniu pozostawiamy do ostygnięcia.

Tak przygotowany mus jabłkowy zachowa świeżość przez kilka dni jeśli przechowywany będzie w lodówce, można więc śmiało zrobić więcej – na zapas. Oczywiście idealną porą na spożycie potrawy z dodatkiem musu jest czas okołotreningowy.  Mus jabłkowy jest źródłem łatwo przyswajalnych cukrów, potasu oraz polifenoli o działaniu antyoksydacyjnym i korzystnie wpływających na wrażliwość insulinową tkanek. Stanowi ciekawą alternatywę dla odżywek węglowodanowych wspomagających regenerację i żeli energetycznych stosowanych w sportach wytrzymałościowych.