Promocja z okazji pierwszego dnia lata! Ceny wszystkich planów -25% z kodem "FITLATO" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Extremalne spalanie tłuszczu – dowody naukowe

Extremalne spalanie tłuszczu – dowody naukowe
Każdy produkt reklamowany w sieci jest „extremalnie mocny”, „niezwykle skuteczny” i „daje super szybkie efekty”. To nieprawda. Z reguły w sklepach sprzedawane są środki o mocy placebo – np. zawierające nie działające ziołowe ekstrakty lub znikome dawki kofeiny (efektywna dawka tej substancji zaczyna się od 5 mg na kg masy ciała).

Nawet najpotężniejsze środki farmakologiczne które możesz kupić nielegalnie przynoszą umiarkowane efekty, tolerancja na nie rośnie lawinowo szybko, a skutki uboczne rosną wykładniczo do czasu stosowania danego preparatu oraz przyjętej dawki.  To znaczy, pewnie schudniesz po DNP (dinitrofenol) – ale może być to także ostatnia w Twoim życiu przygoda z tym pestycydem i bojowym środkiem trującym (nawet w Polsce odnotowano zgony). Clenbuterol – działa – do czasu, gdy wylądujesz na kilka tygodni w szpitalu. W przeglądowym studium z Australii [1] zbadano stosowanie clenbuterolu w latach 2004-2012. Przytoczono 63 przykłady, z drastycznym skokiem popularności „klenu” od 2008 roku (3) do 2012 (aż 27 przypadków). 35 doniesień ze szpitali, 2 od paramedyków, jeden od lekarza opieki rodzinnej, 21 z innych źródeł. 53 pacjentów z 63 (czyli 84%) wymagało hospitalizacji. Najczęstszym powodem zażywania clenbuterolu była chęć schudnięcia oraz zastosowania kulturystyczne. Najczęstsze skutki uboczne to tachykardia (24), zaburzenia pokarmowe (16) (wymioty) oraz skurcze (11).

Jaka jest REALNA utrata masy, a tkanki tłuszczowej?

Elitarny kulturysta ma ok. 3-4% tkanki tłuszczowej, przez krótki okres czasu (startowy, czyli na czas występu na scenie). Niegdyś kulturyści „poza sezonem startowym” ważyli 30-40 kg więcej. Przeciętne „zatłuszczenie” dobrze wytrenowanej siłowo osoby to 8-12%. Czyli z wagi 100 kg kulturysta w formie startowej ma tylko 3-4 kg tłuszczu, dobry sportowiec 8-12 kg. Wyczynowcy z reguły mają mniej (w zależności od dyscypliny i jej charakterystyki), amatorzy więcej tkanki tłuszczowej. Przeciętny mężczyzna? Zatłuszczenie rzędu 15-20% oznacza, że nosi  się 15-20 kg balastu! Kobiety mają jeszcze większy problem, ich poziom otłuszczenia jest większy od mężczyzn – w zależności od aktywności od 6 do 10% (wynika z fizjologii). Na pewno słyszałeś opowieści o pozbywaniu się 20 kg miesięcznie. To prawda, zabiegi operacyjne czynią cuda. Wracając ze świata bajek i science-fiction do rzeczywistości – to trochę bardziej skomplikowane.  Każdy kilogram tłuszczu w ciele składowany w trzewiach lub pod skórą (adipocyty) to aż 7000 kcal (1 kg tłuszczu wartością energetyczną kilkukrotnie przekracza wszelkie dostępne zasoby glikogenu wątrobowego i mięśniowego!) Osoba ważąca 100 kg w trakcie biegu z szybkością 12 km/h wydatkuje tylko 1250-1302 kcal. W większości źródłem energii w podobnej pracy są węglowodany, nie tłuszcze. A tłuszcze, na pozbyciu których nam zależy, przy redukcji podskórnej tkanki tłuszczowej zaspokajają tylko ok. 25-30%  wydatku energetycznego przy podobnej pracy.

A to znaczy, że godzina biegu spala tylko 325-390 kcal z tłuszczy w formie WKT (uwolnionych z adipocytów). Oznacza to, w dużym uproszczeniu, 17 godzin biegu! Mówisz, że „zrzucasz 20 kg miesięcznie” – dobrze, ale na pewno nie tłuszczu (chyba, że śpisz, jesz i mieszkasz na bieżni, a Twój deficyt kaloryczny ma 1000-2000 kcal).

Najskuteczniejsze środki farmakologiczne a utrata wagi

  • Przykładowo super skuteczny „stack” (połączenie) efedryny i kofeiny (600 mg kofeiny + 60 mg efedryny dziennie) przynosi spadek masy ciała ledwie o 2,7 kg miesięcznie (grupa placebo 2.2 kg miesięcznie). Zysk w stosunku do placebo wynosi tylko 500 g miesięcznie,
  • Fentermina (np. adipex, phentermine) oznacza redukcję ledwie o 12.2-13 kg masy w ciągu 9 miesięcy, czyli utratę 1.3 do 1.44 kg masy miesięcznie, w podwójnie ślepej próbie. Większe efekty przyniosło branie fenterminy z przerwami. Grupa placebo utraciła 4.8 kg masy [3]. Adipex jest masowo, nielegalnie sprowadzany np. z Czech. W większości krajów europejskich został wycofany,
  • Kolejna „super substancja” sibutramina (zakazana, wycofana w 2010, nielegalnie dodawana do „spalaczy” np. VENOMA HYPERDRIVE) oznaczała spadek o 0.66 kg miesięcznie,
  • Topiramat - przyniósł 7,3% redukcji masy ciała rocznie (dla osoby ważącej 80 kg - 5,84 kg rocznie,
  • Clenbuterol (nielegalnie dodawany do wielu narkotyków, np. heroiny) – brakuje danych z eksperymentów na ludziach, można przyjąć efektywność i skutki uboczne większe od efedryny HCL – czyli ponad 2.7 kg masy miesięcznie. Efedryna działa nieselektywnie na receptory alfa i beta, clenbuterol jest selektywnym beta-mimetykiem. Efedryna jest stosunkowo łagodna dla zdrowych ludzi, clen niejednego zdrowego sportowca doprowadził do zapaści,

I tu ważna uwaga: nie należy utożsamiać spadku masy z pozbywaniem się tkanki tłuszczowej. Bardzo często te dwa procesy nie mają ze sobą nic wspólnego. W wielu wypadkach możliwe jest pozbycie się np. „masy mięśniowej” oraz glikogenu – co powoduje drastyczny spadek możliwości fizycznych oraz spowolnienie metabolizmu (im mniej mięśni tym gorsza redukcja tkanki tłuszczowej).

Czy utrata wagi oznacza redukcję tłuszczu?

Nic podobnego. Waga człowieka w większości wynika ze składowanej w ciele wody (wewnątrz i zewnątrzkomórkowa), dużą rolę odgrywa glikogen. Dobowe wahania wynikają głównie z pracy układu pokarmowego, bilansu energetycznego, przyjmowania i wydalania pokarmu. Spalanie tłuszczu jest BARDZO powolne, nawet przy użyciu zaawansowanej farmakologii. W badaniach naukowych bezsprzecznie udowodniono, iż możliwa jest duża utrata wagi ciała która nie ma nic wspólnego z tkanką tłuszczową [2]. M.in. Caldwell (1984) zbadał wpływ ćwiczeń, sauny i diuretyków na odwodnienie I spadek wagi ciała.

Wyniki

  • utrata 2.3 ± 0.8 kg po intensywnych ćwiczeniach fizycznych,

  • utrata 3.5 ± 0.8 kg po skorzystaniu z sauny,

  • utrata 3.1 ± 0.8 kg po użyciu furosemidu (zakazanego środka odwadniającego i maskującego użycie dopingu),

Niestety, skorzystanie z sauny oznacza spadek objętości osocza aż o 10,3%, a furosemidu o 14.1% (dawka 1.7 mg / kg m.c. w dwóch dawkach, na 16 h przed testami). Ćwiczenia powodują utratę tylko mniej niż 1%. Zarówno z sauną jak i ze stosowaniem diuretyków wiąże się duże ryzyko, szczególnie dla osób otyłych. Cała utracona „waga” wraca w mgnieniu oka po uzupełnieniu płynów.  Restrykcyjne przepisy antydopingowe związane z diuretykami wprowadzono właśnie dlatego, iż sportowcy stosowali te substancje do szybkiego pozbywania się wagi (np. w sportach walki czy podnoszeniu ciężarów). Dodatkowo „dopingowicze” szybko odkryli, iż diuretyki pozwalają maskować użycie np. SAA – drastycznie zwiększając ilość wydalanego moczu (co zmniejsza ilość metabolitów w urynie). Niektóre diuretyki zmieniają również pH moczu – co wpływa na testy antydopingowe (zmienione wydalanie niektórych substancji). Dlatego pojawiła się kategoria S5 – maskowanie dopingu/diuretyki np. w klasyfikacji WADA. Co ciekawe, diuretyki działają krótko i szybko – więc niektóre substancje są niewykrywalne już po 24-48 h (np. furosemid, hydrochlorotiazyd oraz triamteren). Nie ma nic za darmo – skutki stosowania diuretyków to skurcze, zaburzenia termoregulacji, nieregularne tętno, zawał serca, śmierć. Wiele zgonów kulturystów wiąże się nie z kilkunastoletnim stosowaniem 3-5 g SAA tygodniowo, ale właśnie z nadużywaniem diuretyków przed zawodami (np. przypadek Andreasa Munzera).

Podsumowanie

Nie ma dróg na skróty. Z reguły im silniejszy środek farmakologiczny, tym boleśniejsze są jego skutki uboczne. W przypadku „spalaczy” są to tachykardia, podwyższone ciśnienie krwi, wstrząs, skurcze, bezsenność, w skrajnych przypadkach zawały serca czy zaburzona praca układu krążenia.

Co zamiast cudownych pigułek odchudzających?

  • zacznij biegać, jeździć na rowerze i więcej chodzić,

  • zamiast korzystać z samochodu – idź na spacer,

  • uporządkuj dietę, wyrzuć z niej „śmieci” (nadmiar cukru, napędzające apetyt na słodkie rzeczy słodziki, syrop-glukozowo-fruktozowy, tłuszcze nasycone i trans, wysokoprzetworzone produkty),

  • trening siłowy jest największym sprzymierzeńcem w utrzymaniu tkanki mięśniowej podczas redukcji = zachowanie mięśni = szybszy metabolizm,

  • drastyczna dieta oraz ograniczenie treningu siłowego = spowolniony metabolizm oraz kiepska sylwetka,

  • im silniejszy środek, tym z reguły szybsza adaptacja organizmu, wymaga to zwiększania dawek = nasilone skutki uboczne,

  • im więcej tkanki tłuszczowej tym z reguły gorsze warunki hormonalne do budowania masy mięśniowej (stan zapalny; m.in. interleukiny, TNF-alfa),

  • nadmiar treningu aerobowego również wzmaga stan zapalny (kortyzol).

Źródła: Med J Aust. 2014 Mar 3;200(4):219-21. Clenbuterol toxicity: a NSW poisons information centre experience. 2. The abuse of diuretics as performance-enhancing drugs and masking agents in sport doping: pharmacology, toxicology and analysis 3. Cardiovascular effects of phentermine and topiramate: a new drug combination for the treatment of obesity

W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie Suplementy i odżywki Środki odchudzające