Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Sanki, narty, śnieżny orzeł… wyzwól w sobie dziecko, baw się i spal zbędne kalorie! (cz. II)

Sanki, narty, śnieżny orzeł… wyzwól w sobie dziecko, baw się i spal zbędne kalorie! (cz. II)
Zjeżdżanie na sankach, lepienie bałwana, śnieżna bitwa czy też radosne tworzenie śnieżnego orła, to tylko niektóre z zimowych atrakcji, które sprawią, że na chwilę przeniesiesz się w czasy beztroskiego dzieciństwa, a do tego jeszcze spalisz kalorie! Wyżej wymienione aktywności to dopiero początek, gdyż śnieżna pora roku stwarza o wiele więcej możliwości. Jakich? Zapraszamy do lektury.

Jazda na łyżwach

Choć pierwsze kroki stawiane na łyżwach bywają niepewne i kończą się poobijanymi pośladkami, to sama nauka podstaw – czyli poruszania się po lodzie i hamowania – odbywa się dość szybko i nie potrzeba dodatkowych zajęć z instruktorem. Na pewno przyda się czyjaś pomocna dłoń, by szybko podnieść się po upadkach i silnie ramię, by na początku jazdy się na nim wesprzeć.

Sanki, narty, śnieżny orzeł… wyzwól w sobie dziecko, baw się i spal zbędne kalorie! (cz. I)

Niezbędne będą łyżwy, do wyboru mamy: hokejówki, figurówki oraz panczeny, czyli łyżwy do jazdy szybkiej (ale te na początku naszej „kariery” nie będą nam przydatne). Proponujemy rozpocząć naukę od przywdziania na stopy hokejówek, gdyż w nich opanowanie techniki sprawi najmniej problemów.

Podobnie jak w innych sportach zimowych, należy zadbać o odpowiedni ubiór, który zapewni odpowiednią temperaturę ciała, przepływ powietrza oraz swobodę ruchów. Pamiętajmy, że uszy i dłonie są narażone na odmrożenia, więc obowiązkowo zakładamy czapki/nauszniki i rękawiczki.

Jeżeli nie łyżwy, to co?

O ile lodowisko wraz z wypożyczalnią łyżew (kryte lub na świeżym powietrzu), znajdziemy w każdym większym mieście, tak już jazda na nartach, czy też na desce snowboardowej niejednokrotnie wymaga poświęcenia dłuższego czasu na dotarcia do miejsca docelowego. Na szczęście baza punktów, w których  można uprawiać sporty zimowe, stale się rozrasta. W Polsce, prócz gór, możemy pozjeżdżać np. na Warmii i Mazurach oraz Kaszubach.

Narciarstwo i snowboard

Te dyscypliny wymagają poczynienia pewnych inwestycji, choć istnieje możliwość (wy)pożyczenia części wymaganego sprzętu, czy też ubrań. Nie należy rezygnować z ochraniaczy, dzięki nim chronimy zdrowie oraz zapewniamy sobie bezpieczeństwo na stoku.

Bardzo dobrą decyzją będzie skorzystanie ze szkółki jazdy lub też z indywidualnych zajęć z instruktorem. Oszczędzi to sporo czasu i pozwoli uniknąć niebezpiecznych urazów oraz kontuzji.

Jeżeli planujecie rodzinny wyjazd połączony z szusowaniem na stoku, to pamiętajcie, że dzieci będą wymagały „specjalnego” traktowania. Oddzielne zajęcia uczące techniki, mało wymagające tereny, a na głowie obowiązkowo kask z otworami bocznymi, które umożliwią im słyszenie.

Już pięciolatki mają odpowiednią koordynację ruchów, by rozpoczynać swoją przygodę z nartami. Deska snowboardowa jest bardziej wymagająca zarówno pod względem skoordynowania jak i siły, dlatego większość maluchów gorzej sobie z nią radzi.

Narciarstwo biegowe

Jeśli okolica jest zdecydowanie płaska i brakuje odpowiednich stoków, a na wyjazd nie mamy wystarczającej ilości czasu, warto zainteresować się tą dyscypliną. Jest to bardzo przyjemny wysiłek, w wyniku którego doobrze rozwijają się mięśnie górnych kończyn, pleców, brzucha, a także ud i pośladków.

Sporty zimowe, choć sprawiają wiele przyjemności i dają ogromna satysfakcję, cechują się niestety dużą kontuzjegennością. Przestrzeganie kilku podstawowych zasada pozwoli zminimalizować ryzyko.

  • Bezpieczeństwo to absolutna podstawa!

  • Większość kontuzji narciarskich/snowboardowych przydarza się osobom początkującym, niejednokrotnie już podczas pierwszego zetknięcia się z tymi formami aktywności. Zamiast liczyć na to, że okażesz się wybitnie uzdolnionym samoukiem lub też najlepszym nauczycielem dla swojego dziecka, to zdecyduj się na zajęcia grupowe lub indywidualne z instruktorem. Uchroni to przed popełnieniem wielu błędów, a dla dzieci będzie to dodatkowa atrakcja i świetna zabawa. Wybieraj tylko sprawdzonych instruktorów.

  • Zawsze korzystaj z oznaczonych szlaków, sprawdzaj warunki atmosferyczne.

  • Jeżeli wychodzisz sam w góry, to zawsze kogoś o tym informuj.

  • Pamiętaj i wpajaj dziecku, że ćwiczenia rozgrzewające mięśnie przed wysiłkiem, to konieczność. Naucz latorośl, że bardzo ważne jest stopniowanie trudności zjazdów i ewolucji.

  • Regularnie sprawdzaj odmrożenia i pozwól sobie oraz dziecku na odpoczynek wtedy, gdy przychodzi zmęczenie. Niech wspólne wypady będą świetną zabawą! 

    Sanki, narty, śnieżny orzeł… wyzwól w sobie dziecko, baw się i spal zbędne kalorie! (cz. I)