Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kozieradka poprawia wrażliwość insulinową

Kozieradka poprawia wrażliwość insulinową
Insulina jest ważnym hormonem uczestniczącym w regulacji gospodarki energetycznej. Upośledzona zdolność tkanek obwodowych (przede wszystkim tkanki mięśniowej) oraz wątroby do odczytywania sygnałów przez nią nadawanych jest stanem niezwykle niepożądanym i prowadzi nie tylko do pogorszenia składu ciała, ale także przyczynia się do występowania chorób takich jak miażdżyca i cukrzyca. Nic więc dziwnego, że wszelkie naturalne substancje zdolne do poprawy wrażliwości insulinowej cieszą się niezwykłe dużym zainteresowaniem. Okazuje się, że znakomitym źródłem tak działających związków jest kozieradka.

Kozieradka – kilka słów wstępu

Kozieradka pospolita (Trigonella foenum-graecum) jest rośliną zaliczaną do rodziny bobowatych cenioną od niepamiętnych czasów zarówno za swoje walory kulinarne jak i właściwości odżywcze i zdrowotne. Kozieradka stosowana jest jako środek zwiększający łaknienie, wspomagający trawienie, niwelujący rozmaite zaburzenia przewodu pokarmowego,  działający wykrztuśnie, a także wzmacniający naturalne siły witalne organizmu. Współcześnie za najbardziej interesujący jednak uznaje się wpływ zawiązków zawartych w nasionach tej rośliny na wrażliwość insulinową. W licznych badaniach wykazano szereg potencjalnych korzyści wynikających z zastosowania nasion kozieradki, co istotne z korzyści tych skorzystać mogą również sportowcy i osoby aktywne fizycznie, zwłaszcza w okresie pracy nad estetyką sylwetki.

Czym jest wrażliwość insulinowa?

Wrażliwość insulinowa definiuje zdolność tkanek obwodowych i wątroby  do właściwego odczytywania sygnałów nadawanych przez insulinę - ważny hormon uczestniczący w regulacji gospodarki energetycznej organizmu. Wysoka wrażliwość insulinowa sprawia, że pojawiająca się we krwi po posiłku glukoza jest sprawnie z niej usuwana i prawidłowo wykorzystywana. Zaburzenia gospodarki insulinowo-glukozowej związane z upośledzeniem wrażliwości receptorowej leżą u podłoża wielu chorób takich jak cukrzyca i otyłość. Już nawet niewielkie zaburzenia tego parametru sprzyjają gromadzeniu tłuszczu w organizmie i utrudniają jego spalanie. Biorąc pod uwagę, że zaburzenia gospodarki insulinowo-glukozowej są dość częste i wynikać mogą choćby z nieodpowiedniego trybu życia (zła dieta, brak ruchu) i nadmiernej masy ciała.

Kozieradka a wrażliwość insulinowa

Do tej pory opublikowano stosunkowo dużo wyników badań naukowych, przeprowadzonych zarówno na zwierzętach jak i z udziałem ludzi, w których zastosowanie kozieradki okazało się poprawiać działanie gospodarki insulinowo-glukozowej. Substancje obecne w nasionach tej rośliny wpływać mogą aktywująco na receptor insulinowy (IR-6), co doprowadza do przemieszczenia z przestrzeni międzykomórkowej w stronę błony komórkowej insulinozależnego transportera glukozy GLUT-4 i umożliwia sprawne wychwytywanie tego cukru z krwiobiegu przez tkanki obwodowe, co jest niezwykle pożądane zarówno w kontekście ogólnie pojętego zdrowia metabolicznego jak i w odniesieniu do pracy nad estetyką sylwetki. Związki zawarte w nasionach kozieradki wykazują także zdolność do wpływania na aktywność enzymów glikolitycznych, lipolitycznych i glukoneogenicznych w sposób wszechstronny usprawniając regulację gospodarki energetycznej organizmu.

Wyniki badań

W randomizowanym badaniu krzyżowym przeprowadzonym przez dr Sharma z National Institute of Nutrition (Indian Council of Medical Research) w Indiach wzięło udział ośmiu zdrowych ochotników. W ramach próby zostali oni poddani testowi tolerancji glukozy, który polegał na podaniu wysoko-stężonego roztworu cukru z dodatkiem liści lub nasion kozieradki lub bez takiego dodatku. Okazało się, że nasiona kozieradki mogą zmniejszyć odpowiedź glukozową o 35,1 – 42,4%! Interesujące są także wyniki badań przeprowadzonych z udziałem osób chorych na cukrzycę. W jednej z takich prób  dziesięciu diabetyków  przyjmowało nasiona kozieradki w dawce 25g na dobę przez okres piętnastu dni. Przeprowadzony po tym czasie test wykazał znaczną poprawę tolerancji glukozy. Badania z udziałem ludzi zostały poprzedzone sporą ilością eksperymentów przeprowadzonych na modelu zwierzęcym, ich wyniki okazały się być bardzo obiecujące

Cenne składniki

Kozieradka zawiera przynajmniej kilka różnych związków, które w pożądany sposób wpływają na gospodarkę insulinowo-glukozową. Obecne w nasionach rośliny galaktomannany opóźniają opróżnianie żołądka, obniżając poposiłkową glikemię. Hipoglikemicznie działa również trygonellina –związek zaliczany do alkaloidów, a prawdopodobnie także niektóre saponiny steroidowe, których kozieradka jest bardzo obfitym źródłem. Wrażliwości insulinową wybitnie poprawiać mogą również polifenole zawarte w nasionach kozieradki. Najwięcej uwagi ostatnio poświęca się 4-hydroksyizoleucynie. Aminokwas ten wpływa na uwalnianie insuliny przez trzustkę zależnie od poziomu glukozy, a także stymuluje translokację receptorów insulinowych w tkankach obwodowych, umożliwiając sprawniejsze wykorzystywanie cukru krążącego w krwiobiegu. Tak więc wpływ kozieradki na gospodarkę insulinowo-glukozową jest wielopłaszczyznowy i wynika z synergicznego działania obecnej w niej składników.

Wskazówki praktyczne

Na naszym rynku istnieje wiele rozmaitych preparatów zawierających ekstrakty z nasion kozieradki standaryzowanych czy to na obecność saponin, czy też 4-hydroksyizoleucyny. Zastosowanie tych środków może okazać sie potencjalnie pomocne podczas pracy nad estetyką sylwetki. Najbardziej jednak wskazane może okazać się zastosowanie nie tyle suplementów diety co samych nasion, które można zmielić i spożywać jako dodatek do niektórych potraw, czy tez w formie nalewek, antraktów (dla bardziej wtajemniczonych). W zasobach internetowych, na niektórych blogach i stronach poświęconych fitoterapii znaleźć można przepisy rozmaitych mikstur zawierających nasiona kozieradki oraz sposoby ich dawkowania, jak i opisy potencjalnych korzyści wynikających z ich przyjmowania. Pamiętać jednak należy, ze kozieradka cechuje się silnym i specyficznym zapachem, który dla wielu osób jest nie do zniesienia…

Podsumowanie

Związki naturalnie występujące w nasionach kozieradki, ze względu na swój wpływ na wrażliwość insulinową stanowić mogą cenny dodatek do diety osób aktywnych fizycznie, zwłaszcza w okresie budowania masy mięśniowej oraz – redukcji tkanki tłuszczowej. Na rynku dostępnych jest wiele suplementów diety zawierających ekstrakty z kozieradki. Rozwiązaniem dla odważnych jest zakup i stosowanie zmielonych uprzednio nasion tej rośliny jako dodatku do posiłków. „Kozi” zapach tak przyprawionych potraw może okazać się jednak odstraszający, stąd też ekstrakty w postaci kapsułek wydają się rozwiązaniem o wiele bardziej przyjaznym.

Źródła: • Varshney IP, et al. Study of saponins from the seeds of Trigonella foenum-graecum Linn. Indian J Chem, Sect. B 1978; 16(12):1134-6. CA 91: 87294z • Sauvaire Y, et al. A novel amino acid potentiator of insulin secretion. Diabetes 1998; 47(2):206-10. • Mohammad S, et al. In vivo effect of Trigonella foenum graecum on the expression of pyruvate kinase, phosphoenolpyruvate carboxykinase, and distribution of glucose transporter (GLUT4) in alloxan-diabetic rats. Can J Physiol Pharm 2006; 84(6):647-54. • Jaiswal N, et al. 4-Hydroxyisoleucine stimulates glucose uptake by increasing surface GLUT4 level in skeletal muscle cells via phosphatidylinositol-3-kinase-dependent pathway. Eur J Nutr. 2012 Oct;51(7):893-8. • R.D. Sharma. Effect of fenugreek seeds and leaves on blood glucose and serum insulin responses in human subjects. Nutr. Research Vol. 6, Iss 12, Dec 1986, P.1353–1364 • T. C. Raghuram et al. Effect of fenugreek seeds on intravenous glucose disposition in non-insulin dependent diabetic patients. Phyt Research Vol. 8, Iss 2, P 83–86, Mar. 1994

W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki