Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Magnez poprawia „tolerancję węglowodanową”

Magnez poprawia „tolerancję węglowodanową”
Węglowodany stanowią ważny element diety, zwłaszcza w przypadku osób aktywnych fizycznie. Niestety nieraz zdarza się, że już drobne błędy w planowaniu ich spożycia negatywnie wpływają na sylwetkę sprzyjając przyrostowi tkanki tłuszczowej. Co ciekawe jednak, aspekt ten ma charakter wysoce indywidualny. W odniesieniu do osobniczych reakcji na węglowodany używa się często terminu „węglowodanowej tolerancji”. Okazuje się, że parametr ten może być powiązany ze spożyciem magnezu!

Nie tylko „na nerwy”

Magnez w reklamach telewizyjnych z jednej strony przedstawiany bywa jako „dodatek antystresowy”, który „koi nerwy”, a z drugiej – jako składnik diety pozwalający utrzymać odpowiedni poziom energii. Faktycznie oba walory pierwiastek ten posiada, niemniej jednak nie można jego biologicznej roli sprowadzać jedynie do tych dwóch aspektów, gdyż jest ona o wiele, wiele szersza. Magnez bierze  udział w około trzystu reakcjach biochemicznych zachodzących w ustroju uczestnicząc m.in. w przewodzeniu impulsów nerwowych, w skurczach mięśni, w procesach termoregulacji, kontroli ciśnienia tętniczego i wielu innych. To jednak nie wszystko. Pierwiastek ten wpływa także na niezwykle ważny dla pracujących nad sylwetką osób parametr – tzw. „tolerancję węglowodanową”.

Czym jest tolerancja węglowodanowa?

Tolerancja węglowodanowa odnosi się do reakcji organizmu na spożycie węglowodanów i powiązana jest nierozerwalnie z tzw. wrażliwością insulinową, czyli zdolnością komórek (mięśniowych, wątrobowych, tłuszczowych) do reagowania na sygnały nadawane przez hormon regulujący gospodarkę węglowodanowa, czyli przez insulinę (insulina obniża poziom glukozy we krwi transportując ją do tkanek obwodowych i wątroby). Wrażliwość insulinowa uzależniona jest od wielu czynników takich jak choćby:

  • jakościowy i ilościowy skład diety,
  • stan odżywienia organizmu we wszystkie niezbędne składniki pokarmowe,
  • poziom tkanki tłuszczowej,
  • aktywność fizyczna,
  • czas trwania snu,
  • wiek,
  • natężenie stresu,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • i kilka innych.

Słaba wrażliwość insulinowa jest czynnikiem komplikującym pracę nad sylwetką. Sprawia ona bowiem, że organizm łatwiej gromadzi tłuszcz i mniej chętnie buduję mięśnie. Poprawa tego parametru metabolicznego jest więc aspektem kluczowym w drodze do wymarzonej formy. Okazuje się, że jednym z czynników mogących wpływać na wrażliwość insulinową jest – uwaga - spożycie magnezu.


Magnez a tolerancja węglowodanowa

Dane naukowe wskazują, iż magnez pełni ważną rolę w przebiegu reakcji biochemicznych związanych z wydzielaniem insuliny przez komórki beta trzustki oraz, że jego niedobór upośledza funkcję receptora insulinowego. Tak więc wywiera on wpływ dwukierunkowy, zarówno na poziomie syntezy wspomnianego hormonu jak i reakcji jakie wywołuje na poziomie komórek docelowych. Zaburzenia w sekrecji insuliny oraz w odbieraniu sygnałów przez nią nadawanych przez tkanki docelowe, powodować może:

  • zwiększenie łaknienia,
  • spadek termogenezy,
  • nasilenie tworzenia i gromadzenia tłuszczu w ustroju,
  • spowolnienie syntezy białek mięśniowych i tkanki mięśniowej,
  • rozwój wielu chorób takich jak miażdżyca i cukrzyca.

Niedobory magnezu, które dotyczą znacznej części naszego społeczeństwa, upośledzają tolerancje weglowodanową sprawiając, że przy diecie zasobnej w produkty będące źródłem węgli stosunkowo łatwo można wypracować dodatkowe centymetry i kilogramy tłuszczu zapasowego. Przeprowadzone w ostatnich latach badania wykazały, iż zwiększenie podaży magnezu wywiera pozytywny wpływ na wrażliwość insulinową. Co ciekawe efekt ten występuje również u osób bez stwierdzonych niedoborów tego pierwiastka. Tak więc zapewnienie dodatkowych jego dawek poprzez zwiększenie spożycia konwencjonalnej żywności dostarczającej tego pierwiastka czy  też poprzez odpowiednio dobraną suplementację może stanowić dobre rozwiązanie w każdym wypadku!

Wnioski

Magnez jest pierwiastkiem o szerokiej roli biologicznej, która obejmuje nie tylko wpływ na układ nerwowy, ale także oddziaływanie na gospodarkę insulinowo-glukozową. Zapewnienie odpowiedniej podaży tego składnika ma istotne znaczenie dla poprawy wrażliwości insulinowej, co pociąga za sobą polepszenie tolerancji węglowodanowej, która jest niezwykle ważna zarówno dla sylwetki jak i dla ogólnie pojętego zdrowia.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie Suplementy i odżywki

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę