Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Przeciwutleniacze spowalniają regenerację po treningu

Przeciwutleniacze spowalniają regenerację po treningu
Choć ostatnio sporo się mówi o tym, że witamina C obniżać może poziom hormonu, którego jak ognia boją się sportowcy (czyli kortyzolu - działa on bowiem katabolicznie na tkankę mięśniową), to w praktyce jej przyjmowanie po wysiłku może nie być najlepszym pomysłem. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku witaminy E i beta karotenu, a potencjalnie również kilku innych pro-zdrowotnych związków. Skąd ta zaskakująca zależność?

Wolne rodniki cieszą się wyjątkowo złą sławą: te wysoce reaktywne związki powstające w przebiegu wielu procesów metabolicznych doprowadzają do uszkodzenia struktury i funkcji komórek – w tym komórek mięśniowych. Przeciwutleniacze takie jak kwas askorbinowy, tokoferole czy karoteny neutralizują reaktywne formy tlenu chroniąc błony komórkowe i DNA przed destrukcją. Niestety konsekwencje tego działania nie zawsze są pożądane, zwłaszcza w przypadku sportowców.

Jak się okazuje wolne rodniki pełnią istotną rolę w procesie nabywania tzw. „adaptacji wysiłkowej”. Ich wzmożona produkcja spowodowana wysiłkiem fizycznym ma więc pewien pożądany skutek, który objawia się w systematycznym przyroście tkanki mięśniowej i poprawie wyników siłowych i kondycyjnych. Przyspieszona neutralizacja rodników przez antyoksydanty może więc spowalniać proces rozwoju sportowej formy. Podobnie ich potencjał antyzapalny nie jest w tym okresie pożądany.

Choć badań naukowych jest póki co niewiele, to mechanizmy niektórych zależności zostały już poznane. Przykładowo witamina C hamuje aktywność ważnych czynników transkrypcyjnych (specjalnych białek regulujących proces syntezy RNA takich jak koaktywator-1 PPAR, a także wpływa tłumiąco na ekspresję cytochromu C, który traktowany jest jako marker adaptacji mięśni do wysiłku, w tym również wysiłku tlenowego). Oczywiście dokładna znajomość przebiegu reakcji biochemicznych nie jest wymagana, warto sobie jednak zapamiętać, że omawiana w artykule zależność jest potwierdzona w eksperymentach naukowych i ma naukowe wytłumaczenie.

Czego więc warto unikać po zakończeniu treningu? Przede wszystkim dużych dawek popularnych antyoksydantów takich jak witamina C i E, beta karoten czy selen. Podobnie przyjmowanie składników o działaniu antyzapalnym jak choćby kwasy tłuszczowe omega3 bezpośrednio po zakończeniu aktywności nie powinno mieć miejsca. Natomiast najprawdopodobniej omawiany problem nie dotyczy polifenoli czy antocyjanów – tutaj potrzebne jednak są dalsze badania.