Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Pierwsze objawy przeziębienia – kuracja uderzeniowa

 Pierwsze objawy przeziębienia – kuracja uderzeniowa
O przeziębieniu się mówi, że nieleczone trwa tydzień, a leczone – siedem dni. Jest w tym sporo prawdy, gdyż specyficznego leku pozwalającego zwalczyć przyczynę tej przypadłości po prostu nie ma. Przebieg choroby, w tym czas jej trwania i nasilenie objawów uzależnione są od „zjadliwości” wirusa oraz… od kondycji układu immunologicznego! Okazuje się, że jeśli zapewnimy w porę odpowiednie wsparcie naszym siłom odpornościowym, to przeziębienie trwać będzie krócej i okaże się mniej dokuczliwe. W niniejszym poradniku chciałbym zaproponować prostą strategię suplementacyjną wymierzoną w tę niby błahą, a jakże dokuczliwą przypadłość.

Po pierwsze: witamina C

Witamina C od dawna zalecana jest jako uniwersalny środek wspomagający leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Okazuje się, ze witamina ta może być szczególnie skuteczna wtedy, jeśli przyjmiemy ja w dużej dawce w pierwszych dniach przeziębienia. Pod pojęciem „duża dawka” kryją się ilości przekraczające 1g, czyli – biorąc pod uwagę rekomendowane dzienne spożycie mieszczące się w przedziale od 75 do 90mg – jest to naprawdę sporo. Przyjęcie 2 – 3 porcji w ciągu dnia po 500 – 1000mg może okazać doprowadzić do tego, że organizm lepiej poradzi sobie z intruzem, infekcja trwać będzie krócej, a jej objawy okażą się mniej uciążliwe.

Po drugie: cynk

Cynk stanowi znakomity dodatek do witaminy C uzupełniający jej działania. Związek ten w sposób istotny wpływać może na funkcjonowanie układu immunologicznego w przypadku infekcji, żeby jednak doświadczyć jego walorów, trzeba przyjąć go odpowiednio wcześniej, najlepiej natychmiast po wystąpieniu pierwszych objawów choroby. Sugerowana dzienna dawka w takich sytuacjach wynosi od 30 do 75mg, przy czym dzienne zapotrzebowanie szacuje się na około 12mg na dobę. Cynk najlepiej przyjmować w formie organicznej, gdyż taki charakteryzuje się lepszym wchłanianiem. Wysokich dawek  (przekraczających 30 – 50mg) nie należy stosować dłużej tydzień.

Po trzecie: zielona herbata

Chociaż o walorach prozdrowotnych zielonej herbaty mówi i pisze się sporo, to stosunkowo rzadko zwraca się uwagę, na jej przeciw-przeziębieniowe  właściwości. Tymczasem związki w niej zawarte zaliczane do katechin wykazują zdolność do hamowania procesu namnażania się wirusów odpowiedzialnych za wywoływanie infekcji górnych dróg oddechowych. Zieloną herbatę można spożywać bądź to w postaci naparów, bądź też – gotowych ekstraktów. Pierwsza opcja jest przyjemniejsza (o ile lubimy zieloną herbatę), druga jednak – pozwala dostarczyć większej dawki bioaktywnych substancji.

Po czwarte: czosnek

O tym, że czosnek wspomaga leczenie przeziębienia i grypy wiadomo od dawna. Badań naukowych potwierdzających przypisywane mu właściwości do niedawna jednak nie było wcale. W ostatnich czasach jednak ukazały się wyniki eksperymentów, w których ekstrakt z czosnku z jednej strony chronił przed infekcjami górnych dróg oddechowych, a z drugiej strony  wyraźnie łagodził skracał ich przebieg. Za wyjątkowe właściwości czosnku odpowiadają związki takie jak allicyna i jej pochodne. Czosnek można spożywać zarówno w postaci konwencjonalnej, jak i w formie bezzapachowych suplementów diety. Warto pamiętać, że allicyna jest wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, więc podgrzewanie czosnku sprawia, że traci on swoje właściwości…

Podsumowanie

Zaprezentowany powyżej zestaw może w sposób kompleksowy wesprzeć pracę układu immunologicznego, ułatwiając walkę z wirusem wywołującym przeziębienie. Warto jednak podkreślić, że niezmiernie ważne jest by zadziałać miarę szybko, gdyż opóźnianie w czasie aplikacji antyprzeziębieniowej kuracji może sprawić, że stanie się ona nieefektywna.

 

Źródła: Hemilä H, Chalker E. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2013 Jan 31;1:CD000980. doi: 10.1002/14651858.CD000980.pub4. · Singh M, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2013 Jun 18;6:CD001364. doi: 10.1002/14651858.CD001364.pub4. · Kalus U, Kiesewetter H, Radtke H. Effect of CYSTUS052 and green tea on subjective symptoms in patients with infection of the upper respiratory tract. Phytother Res. 2010 Jan;24(1):96-100. doi: 10.1002/ptr.2876. · Adv Ther. 2001 Jul-Aug;18(4):189-93. · Josling P.Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey. Adv Ther. 2001 Jul-Aug;18(4):189-93.

W artykule mówimy o: Zdrowie