Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta zgodna z grupą krwi

Dieta zgodna z grupą krwi
Swego czasu diety zgodne z poszczególnymi grupami krwi wywołały spory entuzjazm i cieszyły się niesamowitą popularnością. Wiele osób chwaliło się spektakularnymi zmianami zarówno zdrowotnymi, jak i w kontekście szeroko pojętej formy sportowej. Zbędne kilogramy znikały, a parametry zdrowotne organizmu ulegały polepszeniu.

Założenia diety zgodnej z grupą krwi

Jak powszechnie wiadomo, wyróżniamy cztery grupy krwi: A, B, AB i 0. Według propagatorów koncepcji żywieniowej polegającej na dopasowaniu sposobu odżywiania do grupy krwi, każda z tych grup posiada listę produktów, które są wskazane i niewskazane.

Grupa A - dieta wegetariańska, uwzględniająca produkty zbożowe, warzywa, owoce, niektóre ryby.

Grupa B - dieta zasobna w mięso i produkty mleczne, z ograniczeniem pozostałych rodzajów pożywienia.

Grupa AB - połączenie diety dla grupy A i B - co czyni z niej dietę najbardziej urozmaiconą.

Grupa 0 - wysoka podaż białka pochodzenia zwierzęcego, eliminacja zbóż.

Dobór produktów ma odzwierciedlać sposób odżywiania naszych przodków w danej epoce, w której doszło do ewolucji każdej z grup krwi. Za najstarszą grupę krwi przyjmuje się grupę 0.

Ile w tym prawdy?

W świetle przeprowadzonych badań, istnieją dowody na to, że sposób odżywiania powinien być uzależniony od posiadanej grupy krwi, to… MIT!

Wśród 1 455 osób w wieku 20-29 lat z różnych grup etnicznych, sprawdzono zależność pomiędzy rodzajem spożywanego pokarmu (dieta zgodna z grupą krwi) a ryzykiem wystąpienia chorób sercowo - naczyniowych. Największe zmiany dotyczące obniżenia wskaźnika masy ciała (BMI), zmniejszenia obwodu w pasie, niższego poziomu cholesterolu, trójglicerydów, insuliny, a także niższego ciśnienia krwi, odnotowano w grupie odżywiającej się zgodnie z grupą krwi A. Powyższe wskaźniki (oprócz BMI i obwodu w pasie) uległy zmniejszeniu również w sposobie odżywiania charakterystycznym dla grupy krwi AB. Niższy poziom trójglicerydów uzyskano przy diecie dla grupy 0, natomiast dieta zgodna z grupą B nie przyniosła żadnych znaczących efektów.

Ale… Sposób odżywiania nie był adekwatny do posiadanej przez uczestników grupy krwi.

Należy podkreślić, że wszystkie zastosowane modele żywienia opierały się o produkty niskoprzetworzone, ubogie w tłuszcze trans.

Dodatkowo dowiedziono, iż pierwszą grupą krwi nie była grupa 0 a grupa A.

Wnioski

Odżywianie zgodne z posiadaną grupą krwi nie jest rozwiązaniem optymalnym. Dieta opierająca się na wąskiej grupie produktów może prowadzić do niedoborów witamin i składników mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jakość pożywienia i stopień jego przetworzenia, dbając o to, żeby ten pierwszy czynnik był najwyższy, natomiast drugi - najniższy.

Odpowiednio zbilansowana i urozmaicona dieta w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną przyniesie lepsze rezultaty aniżeli najbardziej wyszukane diety.