Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Kofeina a sprawa magnezu

Kofeina a sprawa magnezu
Kofeina jest substancją, której umiejętne użycie nie tylko zmniejsza zmęczenie i pozwala zwalczyć senność, ale także - zwiększa zdolności wysiłkowe, a nawet – wspomaga redukcję tłuszczu zapasowego. Z drugiej strony, wiele osób sięga po nią z pewną obawą w przekonaniu, iż jej stosowanie negatywnie wpływa na kondycję zdrowotną organizmu doprowadzając m.in. do nasilonej utraty magnezu. Przekonanie to jest głęboko zakorzenione również wśród dietetyków, trenerów i lekarzy, warto jednak zastanowić się – czy ma poparcie w faktach.

Czym jest kofeina?

Kofeina to organiczny związek chemiczny zaliczany do alkaloidów purynowych, naturalnie występujący w roślinach takich jak: Coffea arabica, Camelia sinensis, Paulinia cupana , Ilex paraguariensis, w których spełnia funkcję naturalnego pestycydu odstraszając owady. Najwyższe jej stężenia znajdują się w młodych częściach roślin. Oprócz powyższych właściwości kofeina posiada także inne działanie. Zarówno badania naukowe jak i codzienne obserwacje wskazują, że substancja ta wpływa pobudzająco na ludzki organizm zmniejszając odczuwanie zmęczenia, a dodatkowo także posiada pewien potencjał termogenny nasilając spalanie tłuszczu zapasowego.

Mechanizmy działania

Mechanizmy za pośrednictwem, których kofeina wpływa na nasz organizm są wielopłaszczyznowe. Substancja ta m.in. blokuje receptory adenozynowe w mózgu, przez co niweluje objawy zmęczenia i stymuluje do podejmowania zwiększonej aktywności. Wpływa także na wydzielanie pobudzających katecholamin oraz – zwiększa wykorzystanie tlenu i przyśpiesza akcję serca jak również sprzyja mobilizacji rezerw energetycznych, podnosząc zdolności wysiłkowe, poprawiając wytrzymałość tlenową i siłową. Niektóre badania wskazują, że kofeina może poprawiać regenerację powysiłkową i zmniejszać obolałość mięśniową.

Kofeina w suplementacji sportowej

Kofeina i środki ją zawierające niezwykle chętnie wykorzystywane są przez sportowców czy osoby trenujące rekreacyjnie. W suplementacji sportowej substancja ta stosowana jest przede wszystkim jako środek pobudzający i poprawiający zdolności wysiłkowe. Przy okazji wykorzystuje się także jej właściwości termogenne, aczkolwiek warto zaznaczyć, iż korzystny wpływ kofeiny na proces redukcji tkanki tłuszczowej nie jest spektakularny. Kofeina wchodzi w skład niezliczonej ilości suplementów pobudzających, w tym staków kreatynowych, no-boosterów, żeli energetycznych, napojów, obecna też jest w składzie spalaczy tłuszczu oraz występuje w formie preparatów jednoskładnikowych. Alkaloid ten znaleźć oczywiście można także w produktach naturalnych takich jak kawa, guarana, herbata, yerba mate, a nawet – kakao.

Kofeina a magnez

O tym, że stosowanie kofeiny powoduje nasilone wydalanie magnezu z ustroju mówi i pisze się wiele. Co najistotniejsze fakt ten został potwierdzony w badaniach naukowych. Nie zawsze jednak interpretowany jest we właściwy sposób.

  • Po pierwsze należy zdać sobie sprawę z tego, iż organizm posiada pewne mechanizmy kompensacyjne w przypadku regulacji zaopatrzenia     kluczowych składników mineralnych. I tak, nawet jak pod wpływem kofeiny dochodzi do nasilonego wydalania magnezu, to po zakończeniu     jej działania włącza się tryb „ekonomiczny” i organizm drastycznie zmniejsza uwalnianie magnezu nadrabiając straty.
  • Po drugie badania naukowe pokazują, że zauważalny wpływ kofeiny na poziom magnezu w ustroju rejestrowany jest przy dawkach tego alkaloidu sięgających 500mg – to ilość zawarta w 5 – 6 czubatych łyżeczkach kawy lub też w 5 – 6 napojach     energetycznych typu RedBull! Tak więc poziomem magnezu powinny się martwić osoby, które używają naprawdę dużych dawek kofeiny.     

Po trzecie, wspomniany alkaloid – jeśli już wpływa na bilans     pierwiastków, to obejmuje swym działaniem nie tylko magnez, ale także – wapń. Tak więc chcąc uzupełnić powstałe straty należy przyjąć oba składniki mineralne.