Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Praca na stojąco a praca siedząca - długotrwałe efekty

Praca na stojąco a praca siedząca - długotrwałe efekty
Nie od dziś wiadomo, że osoby bardziej aktywne w ciągu dnia są sprawniejsze i zdrowsze. Jednak pomimo najszczerszych chęci, niektórzy z nas nie mają wyjścia i spędzają bardzo dużą część dnia w pozycji siedzącej - nie tylko w pracy, ale również w domu np. przed telewizorem. Oczywiście dla chcącego nic trudnego i w każdej sytuacji da się wprowadzić trochę ruchu - również w pracy, choćby w postaci wstawania zza biurka w celu krótkiej gimnastyki.

Do takiego ruchu mogą nas zachęcić negatywne skutki długotrwałego siedzenia. Warto pamiętać, że osoby, które codziennie dużo siedzą, mają zwiększone ryzyko cukrzycy, chorób serca i innych chorób. Ponadto spalają one znacznie mniej kalorii, więc są narażone na dodatkowe kilogramy. Siedzący tryb życia bardzo często wiąże się z nadwagą i otyłością. Nie każdy ma możliwość zmiany biurka na regulowane (do pracy stojąco-siedzącej). Być może część z Was zastanawia się, czy to w ogóle ma sens?

Czy praca w pozycji stojącej jest lepsza niż w pozycji siedzącej?

Praca w pozycji stojącejNiedawne badanie opublikowane w European Journal of Preventive Cardiology wykazało, że stanie przez sześć godzin dziennie zamiast siedzenia, nie tylko zapobiega przybieraniu na wadze, ale może też pomóc w redukcji. W badaniu sprawdzano, czy stanie spala więcej kalorii, niż siedzenie. Okazało się, że dziennie taka osoba spalała dodatkowe 50 kcal. Oczywiście dużo zależy od takich parametrów, jak masa ciała, wzrost i wiele innych. Warto jednak dodać, że poza spalaniem dodatkowych kalorii, zwiększa się również aktywność mięśni, co poprawia ogólny stan zdrowia.

Stojąc, możemy się też więcej ruszać, a więc możliwe jest spalanie kolejnych kalorii.

Istnieje jednak trochę badań na temat konsekwencji zbyt długiego stania. Jedno z nich przeprowadzono w roku 2017 w American Journal of Epidemiology. Wykazało ono, że ludzie, którzy stoją przez dłuższy czas w ciągu dnia, są dwukrotnie bardziej narażeni na choroby układu krążenia (poprzez gromadzenie się krwi w nogach i zwiększenie ciśnienia w żyłach). Z drugiej strony zbyt długie siedzenie jest również związane z wyższym ryzykiem wcześniejszej śmierci.

Siedzieć czy stać?

Nauka wciąż nie daje jednoznacznej odpowiedzi, ale...

Ważne jest, by unikać siedzenia przez wiele godzin. Jeśli jesteś z tych, którzy tak właśnie spędzają większą część dnia, wówczas wstanie jest pierwszym krokiem do poprawy swojego zdrowia. Nie znaczy to jednak, że lepszym wyborem jest całkowita zamiana siedzenia na stanie.

Wniosek z tego jest taki, że warto zmieniać pozycję co jakiś czas. Niektóre badania sugerują nawet, że dużo więcej korzyści osiągniemy, robiąc sobie przerwy w pracy na krótki spacer. Chodzenie jest znacznie zdrowsze dla naszych stawów, mięśni, a także pozwoli na spalenie większej liczby kalorii, niż samo stanie.

Podsumowanie

Czy w takim razie biurko z regulacją to zły pomysł? Nie! Negatywne skutki długotrwałego stania dotyczą jedynie sytuacji, kiedy nie mamy możliwości przeplatania tego z siedzeniem. Dobrze jest wstać, kiedy czujemy, że przydałaby się zmiana pozycji, i usiąść, gdy jesteśmy zmęczeni lub pojawiają się jakieś dolegliwości bólowe. 

W artykule mówimy o: Zdrowie