Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Praca na stojąco a praca siedząca - długotrwałe efekty

Praca na stojąco a praca siedząca - długotrwałe efekty
Nie od dziś wiadomo, że osoby bardziej aktywne w ciągu dnia są sprawniejsze i zdrowsze. Jednak pomimo najszczerszych chęci, niektórzy z nas nie mają wyjścia i spędzają bardzo dużą część dnia w pozycji siedzącej - nie tylko w pracy, ale również w domu np. przed telewizorem. Oczywiście dla chcącego nic trudnego i w każdej sytuacji da się wprowadzić trochę ruchu - również w pracy, choćby w postaci wstawania zza biurka w celu krótkiej gimnastyki.

Do takiego ruchu mogą nas zachęcić negatywne skutki długotrwałego siedzenia. Warto pamiętać, że osoby, które codziennie dużo siedzą, mają zwiększone ryzyko cukrzycy, chorób serca i innych chorób. Ponadto spalają one znacznie mniej kalorii, więc są narażone na dodatkowe kilogramy. Siedzący tryb życia bardzo często wiąże się z nadwagą i otyłością. Nie każdy ma możliwość zmiany biurka na regulowane (do pracy stojąco-siedzącej). Być może część z Was zastanawia się, czy to w ogóle ma sens?

Czy praca w pozycji stojącej jest lepsza niż w pozycji siedzącej?

Praca w pozycji stojącejNiedawne badanie opublikowane w European Journal of Preventive Cardiology wykazało, że stanie przez sześć godzin dziennie zamiast siedzenia, nie tylko zapobiega przybieraniu na wadze, ale może też pomóc w redukcji. W badaniu sprawdzano, czy stanie spala więcej kalorii, niż siedzenie. Okazało się, że dziennie taka osoba spalała dodatkowe 50 kcal. Oczywiście dużo zależy od takich parametrów, jak masa ciała, wzrost i wiele innych. Warto jednak dodać, że poza spalaniem dodatkowych kalorii, zwiększa się również aktywność mięśni, co poprawia ogólny stan zdrowia.

Stojąc, możemy się też więcej ruszać, a więc możliwe jest spalanie kolejnych kalorii.

Istnieje jednak trochę badań na temat konsekwencji zbyt długiego stania. Jedno z nich przeprowadzono w roku 2017 w American Journal of Epidemiology. Wykazało ono, że ludzie, którzy stoją przez dłuższy czas w ciągu dnia, są dwukrotnie bardziej narażeni na choroby układu krążenia (poprzez gromadzenie się krwi w nogach i zwiększenie ciśnienia w żyłach). Z drugiej strony zbyt długie siedzenie jest również związane z wyższym ryzykiem wcześniejszej śmierci.

Siedzieć czy stać?

Nauka wciąż nie daje jednoznacznej odpowiedzi, ale...

Ważne jest, by unikać siedzenia przez wiele godzin. Jeśli jesteś z tych, którzy tak właśnie spędzają większą część dnia, wówczas wstanie jest pierwszym krokiem do poprawy swojego zdrowia. Nie znaczy to jednak, że lepszym wyborem jest całkowita zamiana siedzenia na stanie.

Wniosek z tego jest taki, że warto zmieniać pozycję co jakiś czas. Niektóre badania sugerują nawet, że dużo więcej korzyści osiągniemy, robiąc sobie przerwy w pracy na krótki spacer. Chodzenie jest znacznie zdrowsze dla naszych stawów, mięśni, a także pozwoli na spalenie większej liczby kalorii, niż samo stanie.

Podsumowanie

Czy w takim razie biurko z regulacją to zły pomysł? Nie! Negatywne skutki długotrwałego stania dotyczą jedynie sytuacji, kiedy nie mamy możliwości przeplatania tego z siedzeniem. Dobrze jest wstać, kiedy czujemy, że przydałaby się zmiana pozycji, i usiąść, gdy jesteśmy zmęczeni lub pojawiają się jakieś dolegliwości bólowe. 

W artykule mówimy o: Zdrowie