Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Sezon na Szparagi!

Sezon na Szparagi!
Wiosna to czas, w którym mamy możliwość wzbogacenia naszej codziennej diety o produkty sezonowe o wyjątkowych właściwościach kulinarnych, odżywczych i prozdrowotnych. Jednym z warzyw jakie o tej porze roku szczególnie warto włączyć do menu są szparagi. Co oprócz walorów smakowych sprawia, że stanowią tak pożądany składnik jadłospisu?

Trochę historii

Szparag jest warzywem pochodzącym najprawdopodobniej z Azji, uprawianym dziś niemalże na całym świecie. Kulinarne i zdrowotne walory tych roślin prawdopodobnie niezwykle cenili sobie starożytni Egipcjanie, Rzymianie a także Turcy i Arabowie. Świadczą o tym zarówno malowidła ścienne, jak i późniejsze zapisy dotyczące sposobu uprawy jak i właściwości leczniczych. W medycynie tradycyjnej od niepamiętnych czasów szparagom przypisuje się pozytywny wpływ na układ pokarmowy, nerki,  a także moc typową dla afrodyzjaków. Współcześnie niektóre z przypisywanych od dawna szparagom walorów zdrowotnych udało się potwierdzić w badaniach naukowych, istnieje także spora liczba suplementów diety zawierających ekstrakty z tej rośliny.

Wartość odżywcza i zdrowotna

Już sama nazwa rośliny „szparag lekarski” (Asparagus officinalis L.) sugeruje, że warzywo to posiada cenne właściwości. Szparagi oprócz wysokiej zawartości związków odżywczych zaliczanych do witamin i składników mineralnych dostarczają także substancji biologicznie czynnych o charakterze nieodżywczym. Znaczenie kluczowe tutaj mają fitosterole (jak choćby β-sitosterol), wpływające na poziom cholesterolu i saponiny sterydowe (w tym znaczna ilość protodioscyny znanej choćby z suplementów diety wpływających na libido i ogólną witalność, zawierających ekstrakty z buzdyganka ziemnego),  a także liczne flawonoidy o właściwościach antyoksydacyjnych, przeciwzapalnych, antyagregacyjnych. Oprócz tego szparagi dostarczają sporej dawki witamin: K i kwasu foliowego oraz pewnych ilości witamin E, C, B2, B1, karotenoidów. Składniki mineralne zawarte w tym warzywie to przede wszystkim miedź, potas, jod, selen i magnan.

Przygotowanie szparagów

Niewłaściwe przechowywanie i niestaranna obróbka szparagów sprawić mogą, że dania z nich przygotowane będą niesmaczne. Warzywo to bezwzględnie musi być świeże. Białe szparagi w przeciwieństwie do zielonych muszą zostać obrane. Szparagi obieramy małym i ostrym nożykiem bez ząbków, starając się robić to dokładnie, aby nie pozostały żadne włókna. Twarde, zdrewniałe końcówki należy odciąć zarówno w przypadku białych jak i zielonych szparagów. Gotować je najlepiej w wysokim i wąskim naczyniu tak, aby główki wystawały lekko z gotującej się wody. Można też kupić specjalny garnek do gotowania szparagów. Wodę należy osolić i lekko dosłodzić a także – dodać masła. Zazwyczaj białe szparagi trzeba gotować mniej więcej kwadrans, zielonym wystarczy 5 – 10 minut.

Podsumowanie

Szparagi stanowić mogą cenny dodatek do wiosennej diety zarówno ze względu na swoje walory kulinarne, jak i odżywcze i prozdrowotne. Warto jednak zwrócić uwagę na ich świeżość przed zakupem, a także w staranny sposób poddawać kulinarnej obróbce. Nadmierne spożycie szparagów może powodować wzdęcia, wiec nie należy przesadzać z ich spożyciem. Wiele osób po konsumpcji tego warzywa zauważa nie przyjemny zapach moczu, co nie jest powodem do niepokoju.