Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy jeść kolację po wieczornym treningu?

Czy jeść kolację po wieczornym treningu?

PoTreningu

Ćwiczysz głównie wieczorami, zależy Ci na tym by pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej z bioder i z brzucha i nie chcesz zaprzepaścić efektów treningowych źle zbilansowaną kolacją? A może zastanawiasz się czy w ogóle powinno się jeść cokolwiek o tak późnej porze? Nie zawracaj sobie głowy mitami i wydumanymi teoriami, tylko zobacz co ma w tej kwestii do powiedzenia dietetyk.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Wiem, że kolorowa prasa, koleżanki i koledzy z pracy jednym głosem przestrzegają przed zbyt późnym jedzeniem kolacji. Owszem wieczorne zajadanie się pizzą czy słodyczami jest druzgoczące dla zdrowia i sylwetki, ale nie oznacza to, że kolacji należy sobie odmawiać. Zwłaszcza jeśli trenujesz w godzinach wieczornych musisz po wysiłku dostarczyć potrzebnych do odpowiedniej regeneracji składników odżywczych!

Podstawą jest pełnowartościowe białko, którego źródłem jest np. jogurt naturalny, twaróg, ryba bądź mięso, a także – jajko. Nie zaszkodzi jednak dodatek węglowodanów. Wiem, że modne ostatnio poradniki przestrzegają przed spożywaniem węglowodanów w porze wieczornej, raz jednak, że teorie te są mało uzasadnione, a dwa - Ty jesteś przecież w sytuacji wyjątkowej!

Po wysiłku organizm wszystkie dostarczane mu składniki odżywcze przekierowuje do zmęczonych mięśni. Aminokwasy z białka posłużą do odbudowy uszkodzonych włókien mięśniowych a glukoza – zasili szlaki energetyczne i ewentualnie – rezerwy glikogenowe. Nawet pewien dodatek tłuszczu może być zasadny, mięśnie dysponują bowiem miejscem by pomieścić pewną jego ilość w postaci tzw. wewnątrzmięśniowych triacylogliceroli, które również służą jako rezerwy energetyczne.

Tak wiec po wysiłku spokojnie możesz sobie pozwolić na jogurt z dodatkiem świeżych owoców, sałatkę z grillowanym kurczakiem, rybę w marchewce z makaronem. O ile nie zaczniesz sobie folgować batonikami i czekoladą – nie masz czego się obawiać. Im cięższy trening masz za sobą, tym bardziej obfita powinna być kolacja. Oczywiście, jeśli za chwile po jedzeniu kładziesz się spać, to warto uważać z ilością, nie powinno się zasypiać z przeciążonym układem trawiennym.

Reasumując,  absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, w której po intensywnym wieczornym treningu kładziesz się spać, nie spożywając uprzednio posiłku. Zaważyć to może na regeneracji i samopoczuciu i po pewnym czasie zwiększyć ryzyko wystąpienia przetrenowania. Kolacja powinna być jednak dobrze zbilansowana, lekkostrawna i – jak pozostałe posiłki w ciągu dnia – dobrze dopasowana do indywidualnych potrzeb.