Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Trzy pomysły na kiszoną kapustę

Trzy pomysły na kiszoną kapustę

PoTreningu

Kiszona kapusta stanowi pożądany składnik zdrowej i zbilansowanej diety. Można ją wykorzystać zarówno jako składnik surówek i dodatek do dań mięsnych, jak również przygotować z jej udziałem wartościowe danie główne, np. kapuśniak lub dietetyczny bigos.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Smaczna surówka

Choć kapusta kiszona sama w sobie może stanowić dodatek do dań, to drobne modyfikacje są warte uwagi, tym bardziej,  że nie wymagają skomplikowanych zabiegów kulinarnych. Wystarczy do 100 g kapusty dodać ćwierć startej marchwi, drobno posiekaną cebulę oraz łyżkę oliwy, a po zmieszaniu całość przyprawić grubo zmielonym czarnym pieprzem. Otrzymana w ten sposób surówka doskonale będzie pasować do dań mięsnych, zwłaszcza z wieprzowiny, ale również tych przygotowanych z mięsa drobiowego.

Dietetyczny bigos

Przygotowanie bigosu jest dość czasochłonne, jednak nie wymaga wyjątkowych umiejętności kulinarnych. Chociaż danie to tradycyjnie przygotowywane było z rozmaitych resztek w postaci wędlin, tłustych mięs  i leśnych grzybów, to ja proponuję bardziej dietetyczną wersję, w której zamiast grzybów leśnych można także uwzględnić pieczarki, a zamiast pozostałości mięsnych z minionych dni – świeże i chude mięso. Wystarczy ugotować kiszoną kapustę z dodatkiem świeżej kapusty (proporcję należy ustalić w zależności od indywidualnych preferencji – jeżeli wolisz bardziej kwaśny bigos, użyj więcej kapusty kiszonej, a jeśli preferujesz bardziej łagodne smaki, to zastosuj więcej kapusty świeżej). Ja do mojego bigosu dodaję około 250g kapusty kiszonej i pół kilograma kapusty świeżej.

Często też używam do tego celu  urządzenia do gotowania na parze. Kapustę wraz z pokrojonymi pieczarkami lub grzybami leśnymi oraz kilkoma kulkami ziela angielskiego i listkami laurowymi należy gotować około 40 – 50 minut. W międzyczasie na rozgrzanej patelni podsmażyć należy na niewielkiej ilości tłuszczu pokrojone w drobną kostkę i przyprawione pieprzem, papryką ostrą i majerankiem mięso: 100 g chudego schabu oraz 150 g piersi z kurczaka. Gdy kapusta się ugotuje dodajemy do niej podsmażone mięso i 2-3 łyżki koncentratu oraz mniej więcej pół szklanki wody. Całość przyprawiamy majerankiem, pieprzem i solą. Dusimy kilka minut, od czasu do czasu mieszając. Otrzymana w ten sposób potrawa doskonale sprawdzi się w jesienne, chłodne dni. 

Kapuśniak

Swojego czasu kapuśniak robił zawrotną karierę, jako składnik monotematycznych diet odchudzających. Chociaż tzw. „dieta kapuściana” na nim oparta jest raczej wymysłem mocno egzotycznym i autor tego artykułu nie jest jej entuzjastą, to jednak kapuśniak warto od czasu do czasu do diety włączyć, choćby w ramach kulinarnego urozmaicenia.

Do przygotowania zupy potrzebne będzie 100 g kiszonej kapusty i 150 g kapusty świeżej, 150 g schabu bez kości, 200g piersi z kurczaka, 2 marchewki, seler, pietruszka, 1-2 ziemniaki, woreczek kaszy jęczmiennej, grzyby leśne lub 2-3 pieczarki. Kapustę należy gotować około 30 minut mniej więcej w litrze wody z dodatkiem 2-3 listków laurowych i soli, następnie wrzucamy do garnka pokrojoną włoszczyznę, mięso oraz grzyby. Gotujemy około 10 minut, po czym dodajemy pokrojone w kostkę ziemniaki. Po upływie około 10-25 minut, całość przyprawić należy pieprzem, solą oraz majerankiem.  Kaszę należy ugotować osobno.

Dania z kapusty kiszonej warto polecić jako interesujące urozmaicenie diety, również odchudzającej, zwłaszcza że jak widać powyżej można je przygotować w  sposób  dietetyczny. Kapusta kiszona jest smaczna , zdrowa i śmiesznie tania, a co więcej - można ją kupić w pobliskim warzywniaku.



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie