Trzy pomysły na kiszoną kapustę

Kiszona kapusta stanowi pożądany składnik zdrowej i zbilansowanej diety. Można ją wykorzystać zarówno jako składnik surówek i dodatek do dań mięsnych, jak również przygotować z jej udziałem wartościowe danie główne, np. kapuśniak lub dietetyczny bigos.

Przeczytaj koniecznie:

Czy ryby są zdrowe?

Smaczna surówka

Choć kapusta kiszona sama w sobie może stanowić dodatek do dań, to drobne modyfikacje są warte uwagi, tym bardziej,  że nie wymagają skomplikowanych zabiegów kulinarnych. Wystarczy do 100 g kapusty dodać ćwierć startej marchwi, drobno posiekaną cebulę oraz łyżkę oliwy, a po zmieszaniu całość przyprawić grubo zmielonym czarnym pieprzem. Otrzymana w ten sposób surówka doskonale będzie pasować do dań mięsnych, zwłaszcza z wieprzowiny, ale również tych przygotowanych z mięsa drobiowego.

Dietetyczny bigos

Przygotowanie bigosu jest dość czasochłonne, jednak nie wymaga wyjątkowych umiejętności kulinarnych. Chociaż danie to tradycyjnie przygotowywane było z rozmaitych resztek w postaci wędlin, tłustych mięs  i leśnych grzybów, to ja proponuję bardziej dietetyczną wersję, w której zamiast grzybów leśnych można także uwzględnić pieczarki, a zamiast pozostałości mięsnych z minionych dni – świeże i chude mięso. Wystarczy ugotować kiszoną kapustę z dodatkiem świeżej kapusty (proporcję należy ustalić w zależności od indywidualnych preferencji – jeżeli wolisz bardziej kwaśny bigos, użyj więcej kapusty kiszonej, a jeśli preferujesz bardziej łagodne smaki, to zastosuj więcej kapusty świeżej). Ja do mojego bigosu dodaję około 250g kapusty kiszonej i pół kilograma kapusty świeżej.

Często też używam do tego celu  urządzenia do gotowania na parze. Kapustę wraz z pokrojonymi pieczarkami lub grzybami leśnymi oraz kilkoma kulkami ziela angielskiego i listkami laurowymi należy gotować około 40 – 50 minut. W międzyczasie na rozgrzanej patelni podsmażyć należy na niewielkiej ilości tłuszczu pokrojone w drobną kostkę i przyprawione pieprzem, papryką ostrą i majerankiem mięso: 100 g chudego schabu oraz 150 g piersi z kurczaka. Gdy kapusta się ugotuje dodajemy do niej podsmażone mięso i 2-3 łyżki koncentratu oraz mniej więcej pół szklanki wody. Całość przyprawiamy majerankiem, pieprzem i solą. Dusimy kilka minut, od czasu do czasu mieszając. Otrzymana w ten sposób potrawa doskonale sprawdzi się w jesienne, chłodne dni. 

Kapuśniak

Swojego czasu kapuśniak robił zawrotną karierę, jako składnik monotematycznych diet odchudzających. Chociaż tzw. „dieta kapuściana” na nim oparta jest raczej wymysłem mocno egzotycznym i autor tego artykułu nie jest jej entuzjastą, to jednak kapuśniak warto od czasu do czasu do diety włączyć, choćby w ramach kulinarnego urozmaicenia.

Do przygotowania zupy potrzebne będzie 100 g kiszonej kapusty i 150 g kapusty świeżej, 150 g schabu bez kości, 200g piersi z kurczaka, 2 marchewki, seler, pietruszka, 1-2 ziemniaki, woreczek kaszy jęczmiennej, grzyby leśne lub 2-3 pieczarki. Kapustę należy gotować około 30 minut mniej więcej w litrze wody z dodatkiem 2-3 listków laurowych i soli, następnie wrzucamy do garnka pokrojoną włoszczyznę, mięso oraz grzyby. Gotujemy około 10 minut, po czym dodajemy pokrojone w kostkę ziemniaki. Po upływie około 10-25 minut, całość przyprawić należy pieprzem, solą oraz majerankiem.  Kaszę należy ugotować osobno.

Dania z kapusty kiszonej warto polecić jako interesujące urozmaicenie diety, również odchudzającej, zwłaszcza że jak widać powyżej można je przygotować w  sposób  dietetyczny. Kapusta kiszona jest smaczna , zdrowa i śmiesznie tania, a co więcej - można ją kupić w pobliskim warzywniaku.